Max Verstappen is in de laatste race om het Europees kampioenschap Formule 3 op de zesde plaats geëindigd. Hij sluit daarmee zijn debuutseizoen op de Hockenheimring af, na eerder in het weekend een met dominante overwinning een vijfde plaats te hebben geboekt. De zege in de race vol incidenten viel ten prooi aan Lucas Auer.
De Van Amersfoort Racing-coureur eindigt op de derde plaats in het kampioenschap met 411 punten, op negen punten achter Tom Blomqvist uit Engeland en op 67 punten achter de Fransman Esteban Ocon, die al vorig weekend in Imola zijn titel veilig stelde. Het F3-seizoen levert Max maar liefst tien overwinningen op, één meer dan kampioen Ocon en meer dan alle andere coureurs in het FIA Formula 3 European Championship.
“Het is een super seizoen geweest. Vooraf had ik hier wel voor getekend. Ik heb de meeste overwinningen van iedereen behaald, daar mogen we heel trots op zijn”, aldus Max Verstappen.
Blomqvist mag vanaf pole starten, maar valt gedurende de race terug naar de derde plaats. Hij weet hiermee wel zijn tweede plaats in de eindstand van het kampioenschap veilig te stellen. Jordan King ziet een solide race bekroond worden met een tweede positie en hij completeert daarmee het podium.
Max start de race op dezelfde banden als hij op vrijdag de tweede kwalificatiesessie gebruikte en die hem tot de achtste startplek brachten voor deze derde race. Toch heeft hij voor de start van de race al een plek gewonnen doordat Antonio Fuoco naar aanleiding van zijn crash in de tweede race, die de rode vlag-situatie veroorzaakte, vijf plaatsen terug wordt gezet op de grid. Hierdoor mag Max vanaf de ideale lijn starten. De start wordt eerst nog uitgesteld als Gustavo Menezes problemen kent met zijn Van Amersfoort Racing bolide. Hierdoor rijdt het hele veld een extra installatieronde.
“Ik liet bij de start net iets te snel mijn koppeling opkomen, dus het vermogen viel even weg, anders was het een hele goede start geweest”, vertelt Max na de race. “Maar nog steeds hadden we het vermogen niet. We hadden zeker niet meer vleugel staan dan de rest, maar toch lopen ze allemaal bij me weg op het rechte stuk.”
Als de safety car na twee ronden naar binnen gaat, maakt Max een fout bij het opkomen van het rechte stuk. Hij gaat wijd, waardoor Ocon al voor start-finish zijn zesde plaats weer terug kan claimen. “Ik had heel veel onderstuur, waardoor ik buiten de baan terecht kwam. Daarna was het moeilijk om weer aan te haken, omdat we de snelheid niet hadden.” Auer weet de leiding te behouden en rijdt weg bij zijn achtervolgers. Max probeert Ocon in te halen in de Spitzkehre, maar blokkeert daarbij zijn remmen, waardoor hij met een spoor van witte rook rechtdoor schiet en weer achter Ocon moet aansluiten.
“Op een gegeven moment dacht ik ‘ik moet nu gewoon laat remmen om te kijken of ik wat kan doen’. Maar toen blokkeerde het binnenwiel, maar ik heb hem gewoon vastgehouden om te kijken of ik er misschien toch voorbij kon. Vervolgens had ik een heel grote vlakke plek op mijn band, het was net of ik aan een kant met een vierkante band reed. Daardoor had ik best veel onderstuur.”
Links en rechts komen wagens buiten de baan terecht en gaan er auto’s in de rondte. De wedstrijdleiding heeft het druk met het uitdelen van waarschuwingen. Roy Nissany is bij meerdere van deze incidenten betrokken.
Vooraan trekt Auer zich niets aan van alle incidenten en rijdt onbedreigd naar de zege, onder het toeziend oog van zijn oom, oud-Formule 1-coureur Gerhard Berger. King weet in de slotfase van de race Blomqvist nog te verschalken en de tweede positie voor zich op te eisen. De rookies komen er niet aan te pas in deze race: Max mag met zijn zesde plaats op de hoogste trede van het rookie-podium plaatsnemen, waarmee de laatste race breekt met de trend van het hele seizoen waar voornamelijk de rookies de dienst uitmaakten.
Max zal nog één keer met Van Amersfoort Racing zijn opwachting maken in een Formule 3-race: op zondag 16 november zal hij deelnemen aan de Formule 3-race op het Circuito da Guia in Macau, China.
Bron: pb verstappen
Foto’s: W. Hendriks