Max Verstappen was heer en meester tijdens de derde en laatste race op Imola, de gastheer van de voorlaatste ronde van het FIA Formula 3 European Championship. De Van Amersfoort Racing coureur zegevierde met grote overtuiging vanaf pole positie in een wedstrijd die drie maal onderbroken werd door een safety car.
“Ik ben heel erg blij met deze winst op Imola. Dit was het best mogelijke resultaat”, aldus Max tegenover Verstappen.nl. “Het doel was om na dit weekend de tweede plek in het kampioenschap te behouden en ondanks dat ik twee keer door een gridstraf buiten de top tien heb moeten starten, is dat gelukt. Dus ik ben zeker tevreden.”
“Enkele seconden voor de start sloeg mijn auto af, maar gelukkig lukte het me de auto weer te starten net voordat de lichten doofden. Daarom was mijn start slecht, maar al met al nog best redelijk”, vertelt Max. “Ik wist dat ik Ocon meteen voor moest blijven, omdat het anders moeilijk zou worden de wedstrijd te winnen. In het begin van de race was het lastig om in de laatste twee bochten de aansluiting te vinden, maar ik wist dat Van Amersfoort Racing me een snelle auto had gegeven en de race nog lang was. Dus ik hield mijn hoofd koel en wachtte mijn kansen af.”
Meteen na de start gaat het mis als Edward Jones door het grind stuitert en Antonio Giovinazzi elimineert. Door de chaos in het middenveld wordt de safety car ingezet om de gestrande auto’s te bergen. Na drie ronden mag er weer op volle snelheid geracet worden op het 4.909 meter lange Italiaanse circuit. Max weet bij die herstart maar nipt voor Ocon te blijven en P2 te behouden.
In de vijfde ronde volgt de tweede neutralisatie omdat Sandro Zeller door het grind ploegt. Daarnaast valt Sean Gelael stil en schiet ook Tatiana Calderon eraf. Als na de zevende ronde de safety car weer verdwijnt, is Max scherp. Bij de herstart weet hij Fuoco met een mooie actie buitenom in te halen en dat brengt hem aan de leiding van de race. Max gaat hard, want één ronde later bedraagt zijn voorsprong al 1,1 seconde.
Max: “Nadat ik Fuoco had ingehaald na de safety car periode, was het bekeken. Ik was namelijk veel sneller dan de concurrentie. De snelheid zat er echt heel goed in vandaag.”
Fuoco finisht als tweede, voor Ocon, die – met nog één ronde te gaan – Europees F3-kampioen wordt. De Lotus F1-junior rijder verdient daarmee een testrit in een Ferrari Formule 1, welke op 29 oktober op Fiorano zal plaatsvinden.
“Zelf hebben we teveel technische uitvalbeurten gehad om een gooi te kunnen doen naar het kampioenschap”, zegt een terugblikkende Max. “Maar de felicitaties aan Ocon. Hij was het constantste van ons allemaal en heeft de titel verdiend.”
Volgende week staat de elfde en laatste ronde van het FIA Formula 3 European Championship op het programma. Het seizoen wordt dan afgesloten in Hockenheim. “Daar ga ik ervoor om alle drie de wedstrijden te winnen”, besluit Max strijdlustig.