Max Verstappen heeft in de laatste Formule 3-race van zijn carrière op het circuit van Macau na een indrukwekkende inhaalrace een zevende positie behaald. In de 61e editie van de Macau Grand Prix, die gewonnen werd door de Zweed Felix Rosenqvist, wist de toekomstig Formule 1-coureur maar liefst zeventien concurrenten in te halen. De prestigieuze race werd gekenmerkt door een grote kettingbotsing in de eerste ronde, waardoor een herstart noodzakelijk was op het roemrucht Chinese stratencircuit, dat niet bekend staat om zijn vele inhaalmogelijkheden. Ook wist Verstappen de snelste ronde in de race te realiseren.
Noodgedwongen start Max de race vanaf de 24e positie, wegens een uitvalbeurt in de kwalificatierace op zaterdag. Een inhaalrace is dus vereist voor een goed resultaat, iets dat niet makkelijk is in de nauwe straten van het Chinese gokparadijs. Echter, in het reguliere Formule 3-seizoen liet Max al zien dat hij kan inhalen op punten waarop dit als onmogelijk wordt beschouwd.
De Nederlander heeft een uitstekende start, waarbij hij zich voor Lisboa meteen naar positie achttien weet op te werken. Dan gaat het fout in San Francisco Hill, waar Esteban Ocon en Tom Blomqvist in een gevecht om de leiding verwikkeld zijn. Ocon zit aan de binnenkant, maar heeft na een eerdere touche met de vangrail problemen met insturen. Beiden schieten rechtdoor de muur in en blokkeren daarbij het grootste gedeelte van de baan. Slechts een stuk of tien auto’s kunnen de mêlee ontwijken. De rest strandt er achter, met of zonder schade. De meest angstaanjagende scène in het geheel komt op naam van Yu Kanamura die, in gevecht met zijn directe tegenstander, vol over de wagens van Ocon en Blomqvist schiet, over de vangrail heen en pas boven op de bandenstapels achter de vangrail tot stilstand komt. Max, die achter de botsende partijen rijdt, weet zichzelf wonderwel buiten de ellende te houden.
Max vertelt aan Verstappen.nl: “Ik had een geweldige eerste start, waarbij ik meteen veel plaatsen won. Toen zag ik de auto’s voor me allemaal crashen, dus ik kon netjes op tijd stoppen: ik kon er niet door. Maar ik werd wel van achteren geraakt, zodat ik wat schade aan de auto had. Het Van Amersfoort Racing-team heeft dat grotendeels kunnen repareren. Maar ik heb de race niet kunnen rijden met een schadevrije auto.”
Noodgedwongen start Max de race vanaf de 24e positie, wegens een uitvalbeurt in de kwalificatierace op zaterdag. Een inhaalrace is dus vereist voor een goed resultaat, iets dat niet makkelijk is in de nauwe straten van het Chinese gokparadijs. Echter, in het reguliere Formule 3-seizoen liet Max al zien dat hij kan inhalen op punten waarop dit als onmogelijk wordt beschouwd.
De Nederlander heeft een uitstekende start, waarbij hij zich voor Lisboa meteen naar positie achttien weet op te werken. Dan gaat het fout in San Francisco Hill, waar Esteban Ocon en Tom Blomqvist in een gevecht om de leiding verwikkeld zijn. Ocon zit aan de binnenkant, maar heeft na een eerdere touche met de vangrail problemen met insturen. Beiden schieten rechtdoor de muur in en blokkeren daarbij het grootste gedeelte van de baan. Slechts een stuk of tien auto’s kunnen de mêlee ontwijken. De rest strandt er achter, met of zonder schade. De meest angstaanjagende scène in het geheel komt op naam van Yu Kanamura die, in gevecht met zijn directe tegenstander, vol over de wagens van Ocon en Blomqvist schiet, over de vangrail heen en pas boven op de bandenstapels achter de vangrail tot stilstand komt. Max, die achter de botsende partijen rijdt, weet zichzelf wonderwel buiten de ellende te houden.
Max vertelt aan Verstappen.nl: “Ik had een geweldige eerste start, waarbij ik meteen veel plaatsen won. Toen zag ik de auto’s voor me allemaal crashen, dus ik kon netjes op tijd stoppen: ik kon er niet door. Maar ik werd wel van achteren geraakt, zodat ik wat schade aan de auto had. Het Van Amersfoort Racing-team heeft dat grotendeels kunnen repareren. Maar ik heb de race niet kunnen rijden met een schadevrije auto.”
Het volgende slachtoffer, Kenta Yamashita, is geen partij voor de Red Bull Junior op het rechte stuk naar Lisboa. Zonder problemen vliegt Max voorbij aan de Japanner. De Amerikaan Santino Ferrucci is de laatste die de Limburger nog kan inhalen, twee ronden voor het einde van de vijftien ronden tellende race en wederom in Lisboa.
“Het is jammer dat de herstart plaatsvond achter de safety-car”, vertelt Max. “Omdat ik weer op mijn oude positie moest starten, werd het resultaat van die eerste start teniet gedaan. Maar de race zelf liep goed, in elke ronde kon ik wel iemand inhalen.” Als de crash die eerste ronde niet had plaatsgevonden, had er dan meer ingezeten dan een zevende positie? “Ja, waarschijnlijk wel.”
Aan de kop van het veld is het Auer, die in een rondenlang durend gevecht Cassidy eindelijk voorbij kan steken en hem de tweede positie kan afsnoepen. Cassidy valt zelfs nog van het podium als ook Roberto Mehri hem een ronde later inhaalt. De vreugde voor de Spanjaard is echter van korte duur, waardoor de Nieuw-Zeelander alsnog beslag kan leggen op de laatste plek op het podium.
Verstappen laat in de slotfase van de race nog één keer zijn tanden zien als hij de snelste ronde in de race neerzet: 2:11.748, en dat is slechts één duizendste langzamer dan zijn kwalificatietijd. Met zijn zevende plaats is hij tevens de best geklasseerde Volkswagen-rijder.
“Het is jammer van dat foutje op zaterdag, maar ik ben over het algemeen wel tevreden met hoe het weekend is verlopen. En met die snelste raceronde ben ik ook wel heel blij”, zo besluit Max zijn terugblik.
Bron: pb verstappen
Foto’s: eigen foto