De Grand Prix van Canada heeft voor Max Verstappen een zeer sterke vierde plaats opgeleverd. Waar de Nederlander lang voor een stunt leek te zorgen door op podiumkoers te rijden, moest hij in de slotfase van de strijd toch zijn meerdere erkennen in Valtteri Bottas, die derde werd voor Williams. Wel hield de Nederlander in een bloedstollend gevecht tot in de laatste ronde leider in het kampioenschap Nico Rosberg achter zich. Lewis Hamilton trok in de Mercedes de ovewinning naar zich toe, door Sebastian Vettel in de Ferrari achter zich te houden.
“Het was een goede race, het was jammer dat we niet op het podium konden eindigen maar we hebben eruit gehaald wat erin zat”, vertelt Max direct na de race aan Verstappen.nl. “Het zag er in het begin goed uit, maar al snel kregen we door dat we teveel slijtage op de banden hadden. Daardoor moesten we een keer extra binnenkomen, waar we eigenlijk de race tot het einde wilden uitrijden. We hadden alleen nog maar ultra zachte banden, dus we hadden niet veel keus. Daarna hebben we geprobeerd om er het beste van te maken en dat is zeker gelukt.” In het gevecht met Rosberg was Verstappen vastberaden: “Ik wilde dit niet meer opgeven, dus ik heb ervoor gevochten. Rosberg was een stuk sneller, maar uiteindelijk is het gelukt om hem achter me te houden. Die laatste ronde was erg spectaculair, het was waarschijnlijk wel één van mijn moeilijkste ooit. Het voelde goed. Mijn banden waren al wel heel erg versleten, maar gelukkig kon ik blijven verdedigen. Ik heb dit vroeger in het karten al veel geoefend tegen mijn vader en tegen vrienden, en nu kon ik het in een Formule 1-race toepassen!”
Je kreeg een verzoek via de radio om Ricciardo achter je niet teveel op te houden, hoe zat dat? “Ik was op dat moment mijn banden aan het sparen, omdat ik wist dat ik het tempo van de top twee niet bij kon houden. En toen ze me vertelden dat ik Ricciardo niet op mocht houden, ben ik weer gas gaan geven.” De Nederlander richt zijn blik ook alvast op de komende race in Baku: “Het circuit is nieuw voor iedereen, maar het zou voor ons wel eens positief kunnen uitpakken. Het circuit heeft veel langzame bochten en daar kan onze auto goed mee omgaan.”
Bij de start is Max goed weg en in de eerste bocht weet hij Daniel Ricciardo buitenom te pakken. Doordat Rosberg buiten de baan raakt en ver terugvalt, komt Max in de eerste ronde als derde door. De Nederlander trekt in twee ronden een gat van 1,3 seconden naar zijn Australische teamgenoot. Het tempo vooraan van Vettel en Hamilton kan hij echter niet bijbenen: de Ferrari en de Mercedes verdwijnen langzaam aan de horizon. Nadat Ricciardo in ronde tien ineens een stuk dichterbij komt, krijgt Max over zijn boordradio te horen dat hij het zijn teamgenoot niet te moeilijk moet maken.
Jenson Button is de eerste uitvaller van de race: hij blaast in de elfde ronde op het rechte stuk richting start-finish zijn Honda motor op, wat een virtual safety car situatie veroorzaakt. De beide Ferrari’s maken van die gelegenheid gebruik om een pitstop te maken en te wisselen naar de super zachte band. Verstappen komt hierdoor op de tweede plaats terecht. De Limburger antwoordt op de druk van Ricciardo door net iets snellere ronden te rijden en langzaam het gat naar zijn teamgenoot op de derde positie groter te maken.
Vettel gaat vlak voor de hairpin Ricciardo voorbij voor de derde positie, en gaat dan hard op weg naar de tweede plek van Verstappen. De ultra zachte banden van de Red Bulls hebben duidelijk hun beste tijd gehad en de Duitser heeft dan ook weinig moeite met het inhalen van de Nederlander. Dat gebeurt een ronde later op de plek waar Button eerder zijn motor opblies.
In de 21e ronde maakt Max zijn eerste pitstop van de wedstrijd: hij wisselt naar zachte banden en komt vlak voor Kimi Räikkönen op de achtste positie weer naar buiten. Een ronde later volgt Ricciardo met dezelfde strategie, hij komt achter Räikkönen terecht. Max ligt daardoor op de vijfde positie. Nadat de beide Williamsen ook hun stop hebben gemaakt, ligt Verstappen weer op podiumkoers op de derde positie. Hij rijdt structureel sneller dan alle coureurs achter hem, met uitzondering van Nico Rosberg, die zich door het middenveld een weg naar voren aan het banen is. De Nederlander kan op dat moment ook het tempo van de kop van het veld bijbenen.
Achter hem ontspint zich een gevecht tussen Räikkönen, Ricciardo en Bottas, die inmiddels is aangesloten. Ook Rosberg is niet ver weg. De Fin houdt de boel aardig op, totdat hij in ronde 34 de pits opzoekt. Ricciardo laat zien dat hij wel degelijk sneller was dan de Ferrari door meteen dezelfde rondetijden als Max te gaan rijden. Die is op dat moment echter al zes seconden weggereden. In zijn drang naar voren maakt Ricciardo een fout bij het aanremmen van de chicane. Hij schiet rechtdoor en ziet daardoor Bottas aan zich voorbij komen. Als dan ook Rosberg zich direct op de achtervleugel van de RB12 meldt, maakt de goedlachse Australiër een tweede stop en verliest daarmee definitief de aansluiting met zijn Nederlandse teamgenoot.
In de 47e ronde komt Max binnen voor zijn tweede stop. Hij wisselt naar de ultra zachte band en komt weer voor Räikkönen en Ricciardo naar buiten. De vijfde plaats is op dat moment zijn deel. Meteen zet hij zijn snelste persoonlijk raceronde neer, gevolgd door de snelste raceronde van dat moment en is daarmee ook flink sneller dan de mannen achter hem. Hij weet Rosberg weer in te halen als deze moet stoppen met een leeglopende rechter achterband. Het gat naar Bottas wordt met een halve tot een hele seconde per ronde geslecht.
In de 64e ronde lijkt Rosberg er makkelijk voorbij te kunnen komen, maar Verstappen verdedigt zijn positie met hand en tand. Tot twee keer toe slaat hij de een aanval van de Duitser af. In de ronde erna ontvouwt zich exact hetzelfde scenario, waarna de Mercedes moet afhaken. Bij het ingaan van de laatste ronde waagt hij nog één ultieme poging om Max voorbij te komen. Hij remt echter te laat bij het ingaan van de chicane en spint van de baan, waardoor Verstappen de vierde plek definitief voor zich opeist.
De winst in de race gaat naar Lewis Hamilton, die Vettel toch weer weet in te halen na in de eerste ronde door hem te zijn voorbij gestoken. Achter hen worden Räikkönen en Ricciardo zesde en zevende. Nico Hülkenberg en Sergio Perez finishen beide in de top tien met hun Force Indias, maar worden nog gesplit door Carlos Sainz, die een puike prestatie levert door als twintigste te starten en als negende te finishen. Het gat tussen leider in de WK-stand Rosberg en de nummer twee Hamilton is nu teruggelopen tot slechts negen punten.
Bron: pb verstappen.nl
Foto’s: pb verstappen.nl