Mercedes presteert al jaren goed in de Formule 1. Al is goed nog een beetje zwak uitgedrukt, want vanaf 2014 heeft Mercedes elk jaar zowel de constructeurstitel als de coureurstitel binnen weten te slepen. Dat is best vrij uniek vooral omdat Mercedes na een afwezigheid van ruim 50 jaar, pas in 2010 weer voor het eerst meedeed aan de Formule 1. Tot 2016 gingen de titels vrij gemakkelijk naar Mercedes, maar in 2017 had men toch wat stevige concurrentie van Ferrari. Of dit meegespeeld heeft is niet bekend, maar Andy Cowell, die de functie van managing director bekleedt bij Mercedes, heeft verklaard dat Mercedes in 2018, met een volledig nieuwe motor gaat komen.
Mercedes V09 2018
Naast een volledig nieuwe motor staat ook de Mercedes V09 in 2018 voor het team. Deze auto zal meer passen bij Bottas dan de V08. Afgelopen seizoen werd de auto van het team steeds meer aangepast op de rijstijl van Hamilton. Dat moet nu veranderen. Zelf een Mercedes-Benz V09 kopen zal niet lukken, maar als je je net zo snel wilt voelen als Hamilton kun je wel een andere Mercedes kopen. Een nieuwe motor heb je dan nog niet.
Laatste volledig nieuwe motor in 2014
De introductie van een nieuwe motor ging alweer terug naar 2014, toen Mercedes een V6-Turbomotor uitbracht. Vanaf dat jaar heeft Mercedes ook alle titels binnengehaald, dus deze motor vervangen is een spannende stap. Maar omdat Ferrari in 2017 veel beter presteerde dan men verwachte en Red Bull ook flinke vorderingen maakt, wil Mercedes toch niet achterover leunen en volledig op hun huidige motor blijven vertrouwen.
Verbeterd vermogen en thermisch rendement
De enige details die Cowell over de nieuwe motor wilde geven is dat deze vrijwel geheel nieuw zal zijn. De verwachting is dat het vermogen verbeterd gaat worden. Vanaf 2014 heeft de motor al enkele updates gehad, dus de huidige motor heeft ten opzichte van de 2014 motor al een extra vermogen van 109 pk. Ook geldt er in de Formule 1 een limit op de hoeveelheid brandstof die F1-teams mogen gebruiken. Het is dus van belang, om het thermisch rendement te verhogen. Thermisch rendement is de hoeveelheid brandstof die in power wordt omgezet. Dit rendement was bij de nieuwe motor in 2014 44% en staat nu op 50%. Het zal een uitdaging zijn om te zorgen dat zoveel mogelijk brandstof ook daadwerkelijk omgezet wordt, zodat er zo min mogelijk brandstof gebruikt hoeft te worden.
Testen, testen, testen
Het ontwerpen van een nieuwe motor blijft volgens Cowell dan ook telkens een uitdaging en een kwestie van ontzettend veel testen. ‘Het is een proces waar je veel van leert, wat je weer kan meenemen naar een eventuele volgende update, maar het is soms ook heel frustrerend.’
Of Mercedes al direct bij de start met een nieuwe motor gaat komen, is niet bekend. Het nieuwe seizoen 2018 start immers al op 25 maart, met de GP van Australië. We zullen het afwachten, of Mercedes de zegetocht, die al vier seizoen duurt, ook dit seizoen voortzet.