Max Verstappen is uitgevallen in de Grand Prix van Toscane. De Nederlander ondervond voorafgaand aan de race al problemen met de Honda-krachtbron in zijn RB16 en verloor in de meters na de start, ondanks goed te zijn weggekomen, veel plekken door een tekort aan vermogen. Verstappen kwam vervolgens in het gedrang terecht en werd bij het ingaan van bocht twee van achteren geraakt, waardoor hij in de grindbak terechtkwam en voor de tweede achtereenvolgende keer uitviel. Lewis Hamilton won de race en schreef hiermee de negentigste overwinning uit zijn Formule 1-carrière achter zijn naam. Valtteri Bottas en Alexander Albon completeerden met een respectievelijk tweede en derde plek het podium.
“Op weg naar de grid was er al iets mis met de motor”, laat een zwaar teleurgestelde Max weten. “In de opwarmronde sloeg de motor ook af. Ik denk dat het hetzelfde probleem was als in Monza, omdat het redelijk hetzelfde aanvoelde.” Een goede start kon helaas geen redding meer brengen: “De start zelf was goed. Ik kwam langs Lewis, maar toen ik vol gas ging had ik hetzelfde probleem weer en verloor ik veel snelheid.”
De Aston Martin Red Bull Racing-coureur geeft aan niet rouwig te zijn om de crash zelf: “Dat is ook helemaal niet erg, want ik was toch wel uitgevallen. Maar als je zulke problemen bij de start hebt, kom je op posities terecht waar er een kans is om van achteren aangereden te worden. Het is gewoon niet normaal dat dit probleem nu al twee wedstrijden achter elkaar optreedt.”
Het is iets na drieën als de lichten uitgaan en we onderweg zijn voor de negende Grand Prix van het seizoen. Max Verstappen kende in de fase voorafgaand aan de race een motorprobleem, maar hij komt desondanks uitstekend uit de startblokken. Hierna lijkt de Limburger totaal geen vermogen meer te hebben, waardoor hij ver terugvalt. Na de eerste bocht bevindt Max zich zelfs al niet meer in de top tien en tot overmaat van ramp wordt hij bij het ingaan van bocht twee van achteren geraakt, waardoor hij zijwaarts de grindbak inschiet. Verstappen komt hier niet meer uit weg, waardoor een tweede achtereenvolgende uitvalbeurt een feit is. Ook Pierre Gasly, die vorige week nog de Grand Prix van Italië op zijn naam wist te schrijven, komt niet ongeschonden uit de malaise en valt uit. De wedstrijdleiding besluit de safety car de baan op te sturen.
Aan het einde van de zesde ronde wordt het veld weer losgelaten. Valtteri Bottas, die zijn teamgenoot Lewis Hamilton bij de start is voorbijgegaan, leidt het veld, maar de Fin wacht tot het allerlaatste moment met op het gas gaan waardoor het veld flink ophoopt. Als Bottas er eenmaal vandoor is, gaat het verderop vreselijk mis. Een aantal coureurs komt met hoge snelheid aan, maar moet flink afremmen, waardoor Antonio Giovinazzi achterop de Haas van Kevin Magnussen knalt. De Italiaan raakt op zijn beurt weer Nicholas Latifi, terwijl Carlos Sainz de Alfa Romeo van Giovinazzi raakt. Het viertal komt er zonder kleerscheuren van af, maar door de vele schade wordt de wedstrijd stilgelegd.
Het is iets voor vieren als de race op het punt staat om herstart te worden. De Renault van Esteban Ocon blijft na een probleem met oververhitte remmen echter in de pitbox staan, waarmee de Fransman de zevende uitvaller van de dag is. Na een opwarmronde nemen de coureurs weer plaats op de grid en bij het opnieuw uitgaan van de vijf rode lichten is de Grand Prix van Toscane weer onderweg. Valtteri Bottas verliest zijn eerste plek al snel aan teamgenoot Lewis Hamilton, die de leiding bij het ingaan van bocht één overneemt. Hierachter zijn het Charles Leclerc, Lance Stroll, Sergio Pérez en Daniel Ricciardo die de top zes vormen.
Halverwege de race hebben de zwartgekleurde Mercedessen hun voorsprong flink uitgebouwd. Lewis Hamilton leidt op een kleine drie seconden van Valtteri Bottas, terwijl Lance Stroll op bijna twintig seconden volgt. Alexander Albon, Lando Norris en Sergio Pérez rijden op dat moment op de respectievelijk vierde, vijfde en zesde positie. Niet veel later gaan de coureurs naar binnen voor een nieuw setje banden. Als iedereen naar binnen is geweest, heeft Hamilton de leiding in de wedstrijd steviger in handen genomen. De al eerder gepitte Daniel Ricciardo neemt de derde plek over van Lance Stroll, die op zijn beurt een plekje terugschuift naar P4.
In ronde vierenveertig zien we de Canadees plotseling van de baan schieten. Door een lekke achterband breekt de Racing Point in bocht negen uit, waarop Stroll hard de bandenstapels ingaat. Hij kan ongedeerd uitstappen, maar zijn auto heeft (net als de bandenstapels) de nodige schade opgelopen. De safety car komt direct naar buiten, maar al snel besluit de wedstrijdleiding de race te stoppen. Het is maar liefst de derde keer in twee races tijd dat dit gebeurt.
Rond kwart over vijf maken de coureurs zich op voor de laatste dertien ronden van de wedstrijd. Lewis Hamilton behoudt na de herstart de leiding, maar teamgenoot Valtteri Bottas is wederom slecht weg en valt ten prooi aan Daniel Ricciardo, die zijn kans verzilvert en de tweede plek in handen neemt. Een ronde later weet Bottas zijn verloren positie echter alsnog terug te winnen. Ook Alexander Albon gaat even later middels een fraaie inhaalactie voorbij aan de goedlachse Australiër, waarmee hij op weg lijkt naar zijn eerste podium in de Formule 1.
Lewis Hamilton geeft de leiding niet meer uit handen en komt na een bewogen Grand Prix als eerste over de finish. Valtteri Bottas finisht als tweede en Alexander Albon mag de laatste trede op het ereschavot beklimmen met P3. Daniel Ricciardo, Sergio Pérez en Lando Norris completeren de top zes.
Bron: pb verstappen.nl
Foto’s: pb verstappen.nl