Max Verstappen is tijdens de Grand Prix van Brazilië op het circuit Autódromo José Carlos Pace als vijfde geëindigd. In São Paulo kon de snelle Limburger die zich op zaterdag als vierde kwalificeerde, geen vuist maken tegen de Ferrari’s en Mercedessen. Sebastian Vettel won in zijn Ferrari de race voor de Mercedes van Valtteri Bottas en de tweede Ferrari van Kimi Raikkonen. Achter Max eindigde teamgenoot Daniel Ricciardo als zesde.
“De start was slecht”, laat Max na afloop van de race weten. “Ik had teveel wielspin, ook omdat ik op de witte lijn startte en dat is sowieso niet handig. We kregen de auto niet goed voor elkaar op dit circuit, maar dit circuit ligt ons ook niet dus ik denk niet dat we terug bij af zijn.” Gevraagd naar zijn late pitstop, antwoordt Max: “Ik wilde niet blijven vechten met de auto, terwijl je hem gewoon naar huis wil brengen en bovendien was er toch niks meer te winnen. Dus ik zei ‘ik wil naar binnen’ en dat hebben we gedaan. Ik reed daarna ook nog de snelste ronde.”
Over de race is de Nederlander ook niet erg te spreken: “Gedurende de hele race zag ik de Ferrari’s en de Mercedessen zodra we het rechte stuk opgingen, weer verdwijnen. Dit was het maximaal haalbare vandaag, we verloren heel veel op de rechte stukken, wat je ook kon zien toen Lewis mij voorbij kwam. Wij hadden geen kans op dit circuit. Het is erg lastig, maar het positieve is dat tijdens de eerste tien, vijftien ronden van de stint we competitief zijn, maar dan vraag je teveel van de banden. Vooral omdat de balans niet was zoals in Mexico”.
Over twee weken is de laatste race van 2017 in Abu Dhabi. Max besluit: “Tja, daar zijn ook lange rechte stukken. Als ze de motor niet opschroeven, zullen we ook daar niet veel uit kunnen halen. Maar het is toch de laatste race, dus dat kunnen we met vuurwerk afsluiten. We gaan vol gas!”
Voor de start is het met 27 graden warmer dan eerder dit weekend en regen wordt er niet verwacht. Wereldkampioen Lewis Hamilton, die vanwege een crash tijdens de kwalificatie achteraan moet starten, heeft ervoor gekozen vanuit de pitstraat te starten.
Op het moment dat de startlichten doven, heeft Vettel een goede start en pakt de leiding. Max kan zijn plek behouden en gaat als vierde de eerste bocht in. Daniel Ricciardo spint eraf en even later vliegen Esteban Ocon en Romain Grosjean elkaar in de haren en ook zij vliegen eraf. Een safety car-situatie volgt. Even later worden Ocon, Kevin Magnussen en Stoffel Vandoorne worden als uitvallers gemeld. Pascal Wehrlein, Grosjean en Ricciardo hebben alle drie een pitstop gemaakt en kunnen vooralsnog verder.
Via de boordradio wordt gevraagd: “Hoe zijn de omstandigheden op de baan, Max?” Het antwoord van Max: “Zonnig”. Als de race in ronde zes weer wordt gestart neemt Hamilton de koe bij de horens en werkt zich in no-time op naar P11. Max heeft Felipe Massa op twee seconden achter zich en heeft zelf een achterstand van een dikke seconde op Kimi Raikkonen.
Het lijkt erop dat niemand moeite doet Hamilton achter zich te houden. De Brit is na twaalf ronden al op P8 terug te vinden. Ook Ricciardo is aan een opmars bezig en is op jacht naar een plekje in de top-tien. Max laat via de radio weten sneller te zijn dan Raikkonen. “Maar ik zit klem.” Vettel is nog steeds de leider met Valtteri Bottas op bijna twee seconden. Op zijn beurt heeft Bottas drie seconden naar de Ferrari van Raikkonen.
Hamilton is ondertussen aan de staart van Fernando Alonso gekomen en het duurt dan ook niet lang voordat de Spanjaard moet capituleren. Even later is Massa het haasje en gaat de wereldkampioen op jacht naar de Red Bull van Max. Het gat is echter tien seconden. “De achterbanden worden wat warm”, laat Max aan het team weten. Inmiddels wordt duidelijk dat Grosjean een tijdstraf van tien seconden heeft gekregen wegens het aantikken van Ocon in de eerste ronde.
“Ik heb het nu echt lastig”, laat Max over de radio weten over zijn super zachte banden. Even later volgt: “Hier is niet mee te rijden.” Bottas is naar binnen gegaan en even later is ook Massa binnen. Vettel en Max volgen. De Nederlander is door zijn pitstop teruggevallen naar P7. Onder zijn RB13 ligt een nieuw setje zachte banden.
Max klimt met een mooie actie op Perez naar P6 achter Ricciardo. “Max zit achter je op een vers setje zachte banden, hou hem niet op”, krijgt de Australiër te horen via de radio. “Begrepen”, antwoordt Ricciardo. Max rijdt de snelste raceronde: 1.12.864 en verkleint daarmee het gat naar de voor hem liggende Raikkonen naar dik vijf seconden.
Halverwege de wedstrijd blijft Max doortrappen en loopt in op de Fin voor hem. Hij verbetert de snelste raceronde naar 1.12.763. Het gat naar Raikkonen slinkt naar ruim vier seconden. In ronde 44 maken Hamilton en Ricciardo hun stop. De Brit is daardoor teruggevallen naar P5 achter Max terwijl de Australiër achter Alonso op P8 op de baan terugkeert.
Met nog 21 ronden te gaan verdedigt Max een buffer van 7,0 seconde op nummer vijf Hamilton. Het gat wordt echter, door een reeks snelste ronden van de Brit, zienderogen kleiner. “Mijn banden voelen zo stijf als stenen”, klaagt Max over de radio. Hamilton heeft het gat ondertussen gedicht. De wereldkampioen probeert Max buitenom aan te vallen in bocht één, maar de Limburger verdedigt de binnenkant goed en remt ultra laat. Op het volgende rechte stuk komt Hamilton Max door de hogere topsnelheid alsnog voorbij.
Max wil graag nog een pitstop maken, omdat zijn banden eraan zijn. Zijn engineer laat weten dat dit niet hoeft, omdat hij toch niets meer kan winnen. Die pitstop komt er toch en met een setje superzachte banden onder zijn RB13 blijft hij op P5.
In de slotfase dicht Hamilton het gat naar Raikkonen op P3 en klokt Max met een 1:11.044 nog even de snelste raceronde en rijdt daarmee het oude ronderecord uit 2004 van Montoya uit de boeken. Vettel wint even later onbedreigd de Braziliaanse Grand Prix en het lukt Hamilton niet om aan Raikkonen voorbij te gaan. Max komt uiteindelijk binnen als vijfde.
Bron: pb verstappen.nl