Na een goed begin van het weekend op vrijdag en een kwalificatie op zaterdag, waarin de dadendrang van Max Verstappen voor het eerst reikte tot een plekje op de eerste startrij, is de jonge Limburger tijdens de Grand Prix van België, door een aanrijding in de eerste bocht, teleurstellend als elfde gefinisht. Nico Rosberg won in zijn Mercedes de race voor de Red Bull Racing-auto van Daniel Ricciardo en de van achter gestarte Lewis Hamilton.
“De race verliep erg ongelukkig, ik denk dat ik er vandaag weinig aan kon doen”, vat Max zijn wedstrijd voor Verstappen.nl samen. “Mijn start was niet geweldig, maar toen ik aan de binnenkant van de eerste bocht zat, blokkeerden mijn wielen niet eens. Dus ik haalde de bocht makkelijk. Maar de Ferrari’s knepen me af. Eerst Kimi maar Sebastian stuurde gewoon op ons beiden in en dat beschadigde mijn voorvleugel. Ik had veel schade, ook aan de vloer. Dan verlies je direct heel veel grip en is je bandenslijtage hoger. Vanaf dat moment was mijn race eigenlijk al voorbij.”
“Ik denk dat ik het slachtoffer was in de eerste bocht en daarna was de auto moeilijk te besturen. Ik heb mijn best nog gedaan om terug te komen, maar helaas geen punten meer kunnen scoren. We hadden het hele weekend de snelheid, alleen geen geluk in de race. Helaas loopt dat soms zo. Erg jammer, ook voor de fans”, besluit Max zijn relaas.
Het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen zit volgepakt met vele tienduizenden fans van Max Verstappen als om 14.00 uur de lichten doven. Van het vijftal vooraan op de grid is Max de enige die op de meer grip biedende, maar ook sneller slijtende, superzachte banden aan de race over 44 ronden begint. Op een baan die vijf graden koeler is dan de afgelopen dagen, heeft Max geen goede start en komt in de eerste bocht in aanraking met Kimi Raikkonen, waardoor zijn vleugel beschadigt en Max terug moet naar de pits. Red Bull Racing wisselt zijn neus en er komen medium banden onder zijn RB12. Vettel heeft in de eerste bocht ook een aanvaring gehad met Raikkonen en ook beide Ferrari’s moeten met schade naar de pits.
Even later ploft er een band bij Carlos Sainz op het rechte stuk en een virtual safety car-fase volgt. Vooraan leidt Rosberg voor Nico Hülkenberg en Ricciardo. Enkele ronden na het vrijgeven van de race klapt Kevin Magnussen bovenaan Eau Rouge vol in de bandenstapels en de safety car komt naar buiten. Magnussen kan uitstappen en lijkt in orde.
De meesten duiken voor nieuwe banden naar binnen en als alle rook is opgetrokken ligt Max, die niet naar binnen gaat voor nieuwe banden, op P14. Hamilton en Alonso, die achteraan zijn gestart, liggen inmiddels op de plekken vier en vijf. Na negen rondjes wordt de race stilgelegd middels een rode vlag omdat de vangrail na de crash van Magnussen gerepareerd moet worden.
De auto’s keren terug naar de pits en nadat Max is uitgestapt, loopt hij naar de pitmuur om aan Christian Horner en Helmut Marko uitleg te geven over zijn tumultueuze start. Als om 14.41 uur de race achter de safety car hervat wordt, laat Rosberg zich niet verrassen door Ricciardo. Max heeft Raikkonen in zijn staart die de druk opvoert.
Even later moet Max zijn meerdere erkennen in de Fin als deze hem op het rechte stuk voorbij steekt. De jonge Nederlander geeft zich niet direct gewonnen, waardoor Raikkonen de bocht afsteekt en even later zijn gewonnen plek teruggeeft. Een ronde later blokt Max de Fin op het rechte stuk, wat bij Raikkonen frustraties oproept die hij over de boordradio ventileert.
Even later laat Max P14 varen door naar binnen te duiken voor een set nieuwe zachte banden. Met nog 27 ronden te gaan lijkt het erop dat hij hiermee de race niet uit kan rijden. Inmiddels is ook duidelijk dat zijn auto schade heeft aan de vloer. Na zijn pitstop komt Max terug op P17.
Max werkt zich langs Esteban Ocon en even later langs Felipe Nasr. Veel coureurs zoeken de pits op waardoor de Nederlander doorschuift na P11. Met nog negentien ronden te gaan ligt Max op P8 met Vettel aan zijn staart. Max laat de Duitser slim voorbij in La Source om even later op het rechte stuk met hulp van DRS weer aan de Ferrari voorbij te gaan.
Een ronde later moet Max dan toch het hoofd buigen en is P9 zijn deel. In ronde 28 komt Max nogmaals binnen voor een pitstop. Wederom komen er zachte banden onder zijn RB12 en valt daarmee terug naar P15. Vooraan is het Rosberg die een comfortabele voorsprong heeft op Ricciardo, die op zijn beurt Hamilton inmiddels in zijn spiegels ziet.
Max klimt langzaam terug naar de top tien, maar met een flinke achterstand op de P10 van Raikkonen is een puntenfinish nog ver weg. Die positie in de punten komt er uiteindelijk niet, omdat Max geen vuist meer kan maken en er voor hem niemand meer in de problemen komt.
Bron: pb verstappen.nl
Foto’s: pb verstappen.nl