In een werkelijk knotsgekke race schreef een 18-jarige Limburger geschiedenis. Max Verstappen wint in zijn eerste wedstrijd voor Red Bull de GP van Spanje voor Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel. Nico Rosberg en Lewis Hamilton bleven puntloos nadat ze elkaar eraf reden.
We hadden er stiekem op gehoopt, maar zoiets kon toch helemaal niet? Dat Max Verstappen naar Red Bull mocht was al mooi, dat hij vervolgens zich als vierde kwalificeerde was beter. Maar het leek wel alsof het (nood)lot ermee speelde vandaag in Spanje. Lewis Hamilton had gisteren de pole getraind, maar kwam niet echt goed weg bij de start. Rosberg nam de leiding over, maar had vervolgens een slechte exit uit bocht drie. Hamilton probeert er naast te komen, maa wordt op het gras gedrukt en spint, waarbij hij Rosberg mee afschiet. (zie hieronder zolang de FOM het laat staan)
https://www.youtube.com/watch?v=ngvZcbayTdM
Terwijl de donkere wolken zich samenpakten boven het Mercedes motorhome, ziet het er daar achter iets rooskleuriger uit. Daniel Ricciardo en Verstappen hadden een prima start, al leek de Limburger heel even Vettel langs te moeten laten. Na de safetycar liep Ricciardo iets van Verstappen, terwijl Carlos Sainz zich na een wereldstart heel nuttig maakte voor beide Red Bulls, door in de ronden dat er geen DRS beschikbaar was Vettel even op te houden. De Duitser had na het inschakelen van DRS twee ronden nodig om de Spanjaard alsnog voorbij te komen, maar toen hadden beide Red Bulls vier seconden voorsprong.
Short selling of Slow-but-steady
Ricciardo reed vervolgens zijn eerste stint nét buiten DRS-bereik van Verstappen, terwijl die ondertussen beide Ferrari’s langzaam dichterbij zag komen. Uiteindelijk kon de Limburger één ronde aan de leiding blijven voor hij zelf moest stoppen en van soft naar medium. Vettel probeerde een undercut door naar soft te switchen, maar hoewel hij sneller was moest de Duitser ook eerder weer stoppen en pakte nog een keer softs. Verstappen bleef op medium bij zijn volgende stop. Dat kon twee kanten op: of hij ging door tot ronde 56 voor een paar rondjes op soft, of hij rijdt uit op Medium.
Terwijl intussen Nico Hulkenberg uitviel met een opgebrande motor, schoof de kop weer in elkaar. Ricciardo lag weer aan de leiding met Verstappen achter zich, daar achter de Ferrari’s van Vettel en Raikkonen. Vettel leek wel steeds een paar tienden sneller te zijn, maar kwam alleen dichtbij en er niet voorbij. Toen zowel Ricciardo en Vettel nog eens stopten, bleven Verstappen en Raikkonen buiten om de race uit te rijden. Eigenlijk zou je volgens de voorspelling van Pirelli maar 20 rondjes op de mediums kunnen rijden, maar zowel Verstappen als Raikkonen bewezen dat het best ietsje meer kan zijn. Steeds weer liep de Fin dankzij DRS heel hard in op de Red Bull, maar net niet dicht genoeg om er voorbij te kunnen. Max leek hem ook te laten komen en expres ietsje eerder te gaan lift-en-coasten om zowel de Ferrari op te vangen in de vuile lucht en tegelijk energie te sparen die hij weer in het bochtige 2e en 3e deel van het circuit kon gebruiken.
What is happening here!?
De laatste ronden verliepen als een droom: Raikkonen leek het op te geven en dat Vettel zich nog tegen Ricciardo moest verdedigen deed er eigenlijk niet meer toe. Al werd het wel spannend toen Ricciardo’s linker achterband het twee ronden voor het einde liet afweten en we ons even afvroegen hoe lang Max ook weer op medium rondreed: 30 ronden! Da’s zelfs twee meer dan de Australiër. Toch wist de Limburger heel netjes de race naar huis te rijden en in een weekend waarin iedereen de woorden “wennen, rustig aan, top5” in de mond nam, slaat Max Verstappen meteen toe. Olav Mol hield het zelfs niet meer droog: “Ja dan zit je daar jarenlang te kijken naar allerlei dingen (snik) en te hopen en daar is ie dan (snik)… in de laatste bocht. Jo-he, Johoo, Jo-f*ckinghell wat bizar!”
Max zelf werd na de finish uitgebreid gefeliciteerd door o.a. Vettel, Alonso en natuurlijk Dr. Helmut Marko. Zowel op het podium tegen operazanger Placido Domingo als in de persco verklaarde hij: “Het is ongelofelijk, dat de race zo gelopen is. ik geloof het eigenlijk nog steeds niet!” Beide Ferrari-rijders waren eensgezind in hun commentaar: “We hadden de snelheid om te winnen, we hebben het ook geprobeerd, maar we moeten respecteren dat dit de dag van Max is” aldus Sebastian Vettel
Stand na de GP van Spanje
1. | Nico Rosberg | Mercedes AMG Petronas | 100 | |
2. | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | 61 | |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas | 57 | |
4. | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | 48 | |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 48 | |
6. | Max Verstappen | Red Bull Racing | 38 | |
7. | Felipe Massa | Williams Martini Racing | 36 | |
8. | Valtteri Bottas | Williams Martini Racing | 29 | |
9. | Daniil Kvyat | Scuderia Toro Rosso | 22 | |
10. | Romain Grosjean | Haas F1 Team | 22 |
Eigenlijk is ondanks die crash Nico Rosberg de gelukkigste van de twee Mercedes-rijders. Hij heeft nog steeds 100 punten en hoewel Raikkonen dichterbij komt en Hamilton voorbij gaat, is de afstand met 39 punten nog vrij groot. Volgens Niki Lauda had Hamilton in de nabespreking van dit ongeval toegegeven te aggressief te zijn geweest, waarschijnlijk om te voorkomen dat hij een reprimande van de stewards krijgt en 10 plaatsen gridstraf voor Monaco. Verstappen loopt door zijn overwinning in op Ricciardo (die nog als vijfde eindigt) en Vettel, hij staat nu op 10 punten. Volgende GP in de straten van Monte Carlo zou RBR uitstekend moeten liggen, maar dat gaan we over twee weken zien, voorlopig gaat we eerst hier maar eens van genieten.
Bron: A. Hendrix
Foto: zie onderschrift