De tweede race van de Nürburgring Endurance Series was een ware autosportthriller. Het beruchte Eifelweer speelde daarbij een grote rol tijdens de NIMEX 47e DMV 4-uursrace. Jakub ‘Kuba’ Giermaziak en ‘Jesse Krohn’ in de Walkenhorst Motorsport BMW M4 GT3 gingen het beste om met de moeilijke omstandigheden in de Groene Hel. Na 4:02:08,251 uur werd het duo als winnaar afgevlagd. Hun voorsprong op de als tweede geplaatste Matteo Cairoli en Julien Andlauer in de Porsche 911 GT3 R van Rutronik Racing bedroeg bij de finish 21,764 seconden. Daniel Harper, Max Hesse en Neil Verhagen in de BMW M4 GT3 van het BMW Junior Team eindigden als derde.
In de kwalificatie op zaterdagochtend waren de runners-up nog het snelst: Rutronik Racing vierde zijn eerste poleposition in het NLS. De Italiaan Cairoli rondde de 24,358 kilometer lange combinatie van het korte circuit van de Nürburgring en de Nordschleife op een opdrogende baan in 9:06,584 minuten. De eerste 18 posities lagen aan het eind van de achtervolging binnen een interval van minder dan tien seconden. De tweede plaats in de kwalificatie ging naar ROWE RACING. In de race kreeg startrijder Eng echter in de eerste ronde een ongeluk op het vliegveld, zodat de #99-auto zijn overwinning uit de openingsrace niet kon herhalen.
De openingsfase veranderde in een bandenpokerspel. Op een natte baan was de bandenkeuze bij de start cruciaal. Moed loonde, want uiteindelijk waren de teams die voor slicks kozen succesvol. De Mercedes-AMG GT3 van Mercedes-AMG Team GetSpeed met coureurs Adam Christodoulou, Maximilian Götz en Fabian Schiller kwam uit de eerste ronde terug aan de leiding. Giermaziak nam in de tweede ronde de leiding over. Door een afwijkende strategie nam de Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA met Kévin Estre en Thomas Preining ook even de leiding. Uiteindelijk was Walkenhorst echter te dominant. In totaal leidden Giermaziak / Krohn het veld gedurende 17 van de 27 ronden.
“Deze gemengde omstandigheden liggen me gewoon goed”, zei Giermaziak. “Misschien komt dat ook omdat ik me de afgelopen twee jaar uitsluitend op de Nürburgring Endurance Series heb geconcentreerd. Daarnaast hebben we altijd de juiste bandenkeuze gemaakt en hadden we uiteindelijk een perfecte strategie.” De Pool vermoedt echter dat sommige van zijn concurrenten niet hun volledige potentieel hebben benut: “Dat is altijd het geval voor de 24-uursrace. Sommige teams willen hun prestaties niet prijsgeven. Wij daarentegen hebben gewoon vol gas gereden.”
Uiteindelijk was het team van Rutronik zeer tevreden met de tweede plaats. “We zijn erg blij”, zei Cairoli. “We hebben tijdens de test op vrijdag al heel consequent gewerkt en onze afstelling stap voor stap verbeterd. Ik voelde me dan ook erg comfortabel in onze Porsche, vooral tijdens de kwalificatie in de ochtend. Met een bijna perfecte auto en een beetje geluk in de Code 60-fasen konden we op het podium eindigen.”
Het BMW Junior Team zette een ware krachttoer neer. “Onze kwalificatie was niet ideaal met een zevende plaats, daarna verloor ik bij de start nog een paar plaatsen, waardoor we terugvielen naar P16”, aldus Verhagen. “Daarna hebben we sterke stints gereden en ons naar voren gewerkt. Maar uiteindelijk profiteerden we – toegegeven – ook van een penalty van de als derde geplaatste Falken Porsche. Anders was het heel krap geweest met het podium in ons eentje.”
Dat de Falken-Porsche slechts op een ondankbare vierde plaats eindigde, was te danken aan een straf die de stewards uitdeelden nadat Alessio Picariello tijdens het ronden een auto had geraakt. De Manthey EMA Porsche werd als vijfde geklasseerd. ROWE RACING pakte de zesde plaats met de overgebleven BMW M4 GT3. Beste Audi R8 LMS GT3 EVO II was de #15 Audi Sport Team Scherer PHX. De top 10-posities werden vervolledigd door Audi Sport Team Land, de tweede Falken Porsche en de GetSpeed Mercedes-AMG van Christodoulou/Götz/Schiller.
Hoe deden het de Nederlanders Renger van der Zande ,Indy Dontje Nick Catsburg en Yelmer Buurman het ??De wagen waar Indy Dontje in zou gaan rijden was helaas betrokken bij een botsing vroeg in de race zodat deze uit de wedstrijd viel . De overige rijders konden met tevredenheid terugkijken op deze wedstrijd ,Helaas hadden ze problemen met diverse kinderziektes in de splinternieuwe wagens en juist daarom zijn deze wedstrijden belangrijk om die kinderziektes eruit te halen voor de volgende wedstrijden en de 24HRS van de Nurburgring .
Foto’s: Johann van de Kerkhof
Tekst :NLS