De weken volgen zich tegen een hels tempo op en het valt moeilijk te geloven dat het seizoen 2017 – alweer het achtste in het bestaan van Team WRT – nu al is afgelopen. Sinds 2010 is het team aanzienlijk gegroeid en heeft het zich in verschillende domeinen van de autosport ontwikkeld, zowel qua racecategorie, als op geografisch als technisch vlak.
De campagne 2017 bleek eens te meer heel vruchtbaar, met niet minder dan zeven titels voor Team WRT: in GT (met vooral de Blancpain kampioenschappen, zowat sinds de start het belangrijkste programma van het Belgische team), in toerismewagens (TCR) en op het ijs van de Trophée Andros.
“Het werd uiteindelijk een heel geslaagd seizoen, hoewel het dit jaar niet makkelijk was”, blikt team principal Vincent Vosse terug. “Zeven titels behalen is uitzonderlijk. Hoewel we sinds de creatie van ons team al wat successen hebben geboekt, kan je daar nooit aan wennen of op voorhand denken dat het wel zal loslopen. We moeten beide voeten op de grond houden en voor ogen houden dat zo een niveau van competitiviteit en succes buitengewoon is en blijft. We mogen echt blij zijn met de vaststelling dat we er jaar na jaar staan. Niet alle renstallen kunnen hetzelfde zeggen. Ik wil dan ook iedereen van harte bedanken: de rijders, teamleden en onze trouwe partners, zowel voor de geleverde arbeid als voor de motivatie. We willen op deze weg verder gaan en we beseffen terdege dat de uitdaging steeds zwaarder wordt. Vandaar dat we nu al helemaal gefocust zijn op 2018.”
GT3-wedstrijden maken integraal deel uit van het DNA van Team WRT. De Blancpain GT Series, de top van de discipline, bleek eens te meer de meest hoogstaande competitie ter wereld en de Belgische renstal was er met meer Audi’s R8 LMS dan ooit tevoren vertegenwoordigd, zowel in de Endurance Cup als in de Sprint Cup.
Hoewel het in Endurance een moeilijk seizoen bleek, bracht de Sprint Cup heel wat voldoening. Zowel bij de teams (waar volgens de reglementen Belgian Audi Club Team WRT en Team WRT als twee aparte renstallen werden beschouwd) als bij de rijders werd de titel behaald, met het duo Robin Frijns-Stuart Leonard net voor teammaats Will Stevens-Markus Winkelhock. Dries Vanthoor en Marcel Fässler, uiteindelijk vijfde, waren ook tot op het laatst in de running voor de titel. Als kers op de taart wist WRT voor het tweede opeenvolgende jaar ook de Pitstop Challenge te winnen, een bekroning voor het duo van mecaniciens die gedurende het hele seizoen van de Blancpain GT Series Sprint Cup de snelste bandenwissels wisten uit te voeren.
In de wedstrijden van lange adem viel er dit jaar voor de ‘Belgische’ Audi’s R8 LMS geen overwinning te rapen, ondanks een veelbelovende derde plaats voor Fässler-Frijns-Müller-Rast in de 24 Uur van de Nürburgring, na een ontzettend spannende finale. In de Total 24 Hours of Spa, de meest prestigieuze aller GT-races ter wereld, kon Team WRT zijn reeks podiumplaatsen niet verder zetten, ze moesten het dus houden bij zes. Toch wisten twee teams (Mies-De Phillippi-Vervisch en García-Müller-Rast) in dezelfde ronde als de winnaar te eindigen, in de spannendste editie van een wedstrijd die in 1924 het levenslicht zag.
Het GT-seizoen werd afgesloten met een mooie tweede plaats voor Robin Frijns in de FIA GT World Cup in Macau, terwijl het jaar al was begonnen met de Saoedi GT-titel voor Mohamed Al Saud. Een ietwat exotische kroon, als beloning voor de steeds sterkere – directe of indirecte – aanwezigheid van Team WRT in de groeiende GT-markten van Azië en het Midden-Oosten.
“Het was een intens GT-seizoen, vol uitdagingen”, moet Vincent Vosse toegeven. “Ik wil mezelf niet herhalen door te stellen dat de start van het seizoen nogal lastig was. Ik wil liever benadrukken hoe uitstekend het team na die moeilijke periode heeft gereageerd, waardoor we in de tweede helft van het seizoen uiteindelijk mooie successen wisten te boeken. Ook in de Endurance Cup, waar we in Barcelona als tweede wisten te finishen. In de Sprint Cup wonnen we alles wat er te winnen viel. Onze rijders en onze mannen leverden schitterend werk. En het feit dat we bij de FIA GT World Cup voor de derde opeenvolgende keer bij de eerste twee weten te finishen, na een zege in 2016, is al even fantastisch, zeker als men weet hoe specifiek het circuit van Macau wel is.”
TCR is ondertussen ook een belangrijk luik in de activiteiten van Team WRT geworden… en ook daar kon er nogal wat voldoening worden geraapt. Met enkele Volkswagens Golf GTI TCR wist Leopard Racing Team WRT de rijderstitel in de TCR International Series te behouden, dit keer dankzij de Fransman Jean-Karl Vernay. De Belgische formatie legde ook beslag op de derde plaats in de teamrangschikking, waardoor ze de Belgische driekleur meer in de verf zette dan gelijk welk andere zwart-geel-rode renstal.
Ook de teamstitel in TCR Benelux werd behouden, waarbij het team tegelijk de VW Golf GTI van Maxime Potty en Mathieu Detry (derde in het rijderskampioenschap) en de SEAT Leon van Sam Dejonghe-Denis Dupont liet rijden. Over de zes meetings van het kampioenschap, goed voor 30 wedstrijden, veroverde Team WRT 23 podiumplaatsen, waarvan zeven overwinningen.
“De TCR-kampioenschappen waar we sinds vorig jaar aan deelnemen zijn ondertussen één van de belangrijkste activiteiten van Team WRT geworden”, legt Vincent Vosse uit. “En ik kan je wel vertellen dat we absoluut die titel in de TCR International Series wilden behouden. Jean-Karl Vernay en het hele team hebben een allesbehalve eenvoudig seizoen perfect weten te controleren, hoewel het kampioenschap van een steeds hoger niveau wordt. Daar zijn we heel trots op… en we kijken nu al uit naar de nieuwe versie van het kampioenschap, dat vanaf volgend jaar onder de vlag van FIA WTCR zal varen.”
De Trophée Andros, een kampioenschap ijsracen, zorgde er voor dat het team tijdens de afgelopen winter actief bleef. De races zorgen voor heel wat spektakel en veel plezier. Team WRT wist er zijn oogst te verdubbelen: naast het behoud van de teamstitel werd ook de rijderstitel in de Elite-klasse veroverd, met Nathanaël Berthon.
Naast het competitieteam haalt WRT ook heel wat voldoening uit zijn industriële en ingenieursactiviteiten. De Fun Cup blijkt zowel in België als in Frankrijk heel succesvol, wat zeker wordt bewezen tijdens de immens populaire 25 Hours VW Fun Cup in Spa-Francorchamps. De chassis van de Fun Cup worden gebouwd door AMP, een gespecialiseerd bedrijf dat sinds 2015 deel uitmaakt van WRT, en dat zijn klantenbestand op alle niveau heeft uitgebreid, onder andere met enkele wereldbekende constructeurs.
“Alles is klaar om van 2018 opnieuw een goed gevuld en opwindend jaar te maken”, besluit Vosse. “We zijn al hard aan het werk om er voor te zorgen dat het evenveel succes oplevert als de voorbije jaren. Maar ik kan het jullie verzekeren: dat zal ons niet verhinderen om tijdens de eindejaarsperiode een fantastische tijd met vrienden en familie door te brengen! Beste wensen voor iedereen… en afspraak in 2018!”
Het sportieve seizoen begint trouwens heel vroeg, met de aanwezigheid van Team WRT in de 24 Uur van Dubai (11-13 januari) waar het team een Audi R8 LMS inzet voor het kwartet Dries Vanthoor-Christopher Mies-Mohammed Al Saud-Michael Vergers.
De belangrijkste successen van Team WRT in 2017
KAMPIOEN – Blancpain GT Series Sprint Cup Rijders (R. Frijns – S. Leonard)
KAMPIOEN – Blancpain GT Series Sprint Cup Teams (als Belgian Audi Club Team WRT)
KAMPIOEN – TCR International Series Rijders (J.-K. Vernay)
KAMPIOEN – Blancpain GT Series Sprint Cup Teams (als Belgian Audi Club Team WRT)
KAMPIOEN – TCR International Series Rijders (J.-K. Vernay)
KAMPIOEN – TCR Benelux Series Teams
KAMPIOEN – Trophée Andros Elite Rijders (N. Berthon)
KAMPIOEN – Trophée Andros Elite Teams
KAMPIOEN – Saoedi GT Rijders (M. Al Saud)
KAMPIOEN – Trophée Andros Elite Rijders (N. Berthon)
KAMPIOEN – Trophée Andros Elite Teams
KAMPIOEN – Saoedi GT Rijders (M. Al Saud)
TWEEDE – Blancpain GT Series Sprint Cup Rijders (M. Winkelhock-W. Stevens)
TWEEDE – Blancpain GT Series Sprint Cup Teams (als Team WRT)
TWEEDE – FIA GT World Cup in Macau (R. Frijns)
TWEEDE – Blancpain GT Series Sprint Cup Teams (als Team WRT)
TWEEDE – FIA GT World Cup in Macau (R. Frijns)
3de – Blancpain GT Series Teams
3de – Nürburgring 24 Hours (M. Fässler – R. Frijns – N. Müller – R. Rast)
3de – TCR International Series Teams
3de – Nürburgring 24 Hours (M. Fässler – R. Frijns – N. Müller – R. Rast)
3de – TCR International Series Teams
Bron: pb team wrt