Terwijl de winter het grootste deel van Europa in zijn greep heeft, is het voor steeds meer autocoureurs inmiddels een goede traditie geworden om het nieuwe raceseizoen in januari te beginnen met de deelname aan de 24-uursrace van Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Zo ook voor Yelmer Buurman, die met bijzonder goede herinneringen naar Dubai kwam. Twee jaar geleden immers had hij daar de wedstrijd gewonnen. Ook ditmaal behoorde de rijder met de Mercedes-AMG GT3 van het Duitse team Black Falcon tot de hoofdrolspelers: hij reed constant in de voorste gelederen van het veld, schreef de snelste raceronde op zijn naam en eindigde samen met zijn teamgenoten, de Duitsers Maro Engel en Hubert Haupt, de Saoedische prins Abdulaziz Al Faisal en de Pool Michal Broniszewski als derde. Daarmee was het team het beste Mercedes-AMG-team en was Buurman de best geklasseerde Nederlander in het internationale startveld.
“Dubai is altijd een leuke plek om het seizoen te beginnen”, zegt Buurman. “Het is er lekker warm, het circuit is leuk en de sfeer is goed. De race heeft een heel eigen karakter, want het deelnemersveld reikt van grote GT3-auto’s, zoals onze Mercedes-AMG GT3, tot kleine toerwagens als Renault Clio’s. Dat zorgt voor grote verschillen, zodat je altijd goed moet opletten. Bovendien was het veld ook dit jaar met 92 deelnemende auto’s weer extreem vol. Omgerekend betekent dat, dat je om de 58 meter een auto hebt, meer dan bij welke andere race op welk circuit dan ook. Dat dichte verkeer leidt natuurlijk nog wel eens tot de nodige incidenten, zoals we ook in deze race weer zagen, maar ook dat hoort bij lange-afstandsracen.”
Vorig jaar beleefde de Mercedes-AMG in Dubai zijn eerste 24-uursrace, maar toen haalden Buurman en zijn teamgenoten de eindstreep niet. Dit jaar ging het aanmerkelijk beter. In de kwalificatie reed Maro Engel de Black Falcon-Mercedes-AMG met het startnummer 3 naar de vijfde startplaats. Yelmer nam de start van de wedstrijd voor zijn rekening. “De start ging prima. Jeroen Bleekemolen startte in de andere Black Falcon-Mercedes vanaf de pole-position en we hadden afgesproken dat we samen zouden proberen om zo snel mogelijk naar voren weg te rijden. Dat lukte aardig goed, maar helaas moest ik na zo’n 40 minuten al de pits in voor een bandenwissel, omdat de linker achterband lek geraakt was”, aldus Buurman. “Daarna heb ik nog een volle stint gereden, dus ik zat meteen al ongeveer twee uur in de auto. Als team hadden we wat pech met de neutralisaties, de ‘code 60’. Het gebeurde heel vaak dat we net een pitstop hadden gemaakt, terwijl er dan korte tijd later een ‘code 60’ was. Daarmee verloren we door onze stops in verhouding meer tijd dan de teams, die hun pitstops tijdens die ‘code 60’s’ maakten. Dat was, denk ik, ook het voornaamste voordeel van de beide Porsche-teams, die uiteindelijk als eerste en tweede eindigden. Bovendien konden de Porsches langer op één tank brandstof rijden, waarmee ze ook tijd bespaarden.”
Zo werden Buurman en zijn teamgenoten uiteindelijk als derde geklasseerd, waarbij Buurman in de vroege ochtend met een tijd van 1:59,198 minuten de snelste raceronde op zijn naam schreef. “Ik heb in totaal 166 ronden gereden, vooral veel in de nacht, en ben zeker tevreden met dit begin van het seizoen. De race verliep probleemloos en ik heb veel plezier gehad.” Over de verdere race-activiteiten van Yelmer Buurman volgt binnenkort nadere informatie, maar zeker is in ieder geval al zijn deelname met een Mercedes-AMG GT3 aan een andere 24-uursrace, namelijk die van de Nürburgring, die voor 27 en 28 mei op het programma staat.
Bron: pb yelmer buurman
Foto: pb yelmer buurman – akl yazbeck / sportscode images