Van donderdag 26 tot en met zondag 27 mei aanstaande staat de Nürburgring weer volledig in het teken van het ‘ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring’, de jaarlijkse 24-uursrace voor GT-auto’s en toerwagens. Het evenement geldt als een van de grootste autoraces ter wereld: alleen in de 24-uursrace gaan er al zo’n 160 teams van start. Ook het bijprogramma mag er zijn, met ondermeer het FIA WTCC en ETCC en de Audi Sport TT Cup. Kaarten voor de 24-uursrace zijn in de voorverkoop verkrijgbaar via www.eventim.de of via de hotline +49 180 657 00 70. Alle informatie over de race is te vinden via www.24h-Rennen.de
De afgelopen jaren is de GT3-klasse tot de belangrijkste divisie in het jaarlijkse ‘ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring’ uitgegroeid. Dit jaar bestaat ongeveer een kwart van het deelnemersveld uit auto’s volgens het GT3-reglement. Vorig jaar behaalde het Belgian Audi Club Team WRT met de toen nieuwe Audi R8 LMS een veel bejubelde overwinning. Dit jaar staan met de Mercedes-AMG GT3, de BMW M6 GT3 en de Porsche 911 GT3 R drie nieuwe GT3-auto’s aan de start van de 24-uursrace. Natuurlijk zijn BMW, Mercedes- AMG en Porsche niet de enige drie fabrikanten, die met fabrieks-ondersteunde teams de strijd in de 24-uursrace aangaan. Ook titelverdediger Audi, alsmede Aston Martin, Bentley, Lamborghini en Nissan zijn met prominent bezette teams aanwezig tijdens de klassieke race in de Eifel.
Maxime Martin: “Nieuwe auto vormt goede basis”
Terwijl Laurens Vanthoor vorig jaar deel uitmaakte van het winnende Audi-team, eindigde zijn Belgische landgenoot Maxime Martin destijds met zijn BMW met het minimale verschil van 40 seconden als tweede. “Bij zo’n achterstand denk je al snel, dat we die paar seconden misschien nog hadden kunnen goedmaken”, zegt Martin, die naast zijn activiteiten als BMW-fabriekscoureur in de DTM ook tot de snelste coureurs op de Nürburgring behoort. “Nu hebben we een nieuwe auto, die een uitstekende basis vormt. We zijn overgestapt van de compacte Z4 naar de M6, die volledig anders is. Audi heeft vorig jaar bewezen, dat het ook met een nieuwe auto mogelijk is om te winnen. Dat willen wij natuurlijk ook proberen.” Ook de teams met de Mercedes-AMG GT3, waaronder Black Falcon, het winnende team van 2013, behoren tot de kandidaten voor succes in de race van dit jaar.
Coronel en Catsburg met dubbel programma
Na de succesvolle première van vorig jaar, met twee ronduit spectaculaire races op de Nürburgring-Nordschleife, keert het FIA WK Toerwagens (WTCC) in 2016 terug. Opnieuw worden op zaterdagochtend, enkele uren voor de start van de 24-uursrace, twee toerwagenraces van elk drie ronden afgewerkt. Daarbij wordt het WTCC-veld versterkt door de deelnemers aan de European Touring Car Cup. Met Nicky Catsburg en Tom Coronel zijn er in het FIA WTCC twee Nederlanders actief, die beide tevens actief zijn in de 24-uursrace. “Dat wordt een druk programma, maar ik kijk er erg naar uit”, zegt Tom Coronel, extra gemotiveerd door zijn meest recente overwinning in het FIA WTCC met de ROAL-Chevrolet Cruze op het stratencircuit van Marrakesj. In de 24-uursrace rijdt hij met een Nissan NISMO GT-R GT3 van het Duitse team Zakspeed. Nicky Catsburg, die vorig jaar de 24-uursrace in het Belgische Spa-Francorchamps won, komt naast zijn optreden in het FIA WTCC als fabriekscoureur voor Lada tijdens de 24-uursrace aan de start met een BMW M6 GT3 van ROWE Racing.
Al ruim voordat op donderdag 26 mei de auto’s voor het eerst de baan op gaan, hebben de eerste fans hun posities ingenomen: al dagenlang voor het begin van het evenement zijn de campingterreinen rondom het langste circuit ter wereld goed gevuld. Talloze barbecues, tenten, opblaas-zwembaden en zelfgebouwde tribunes zijn een onmiskenbaar onderdeel van de sfeer die de 24-uursrace op de Nürburgring zo uniek maakt. Een evenement dat elke autosportliefhebber (m/v) minstens één keer moet hebben beleefd…
Bron: pb ADAC Nordrhein
Foto’s: pb ADAC Norhrein