De #333 V8 Racing Renault RS01 FGT3 heeft de Hankook 12H ITALY-MUGELLO gewonnen. Luc Braams, Max Braams, Nicky Pastorelli en Miguel Ramos reden een bijna foutloze race en behaalden hun eerste overwinning in de 24H SERIES powered by Hankook. De Renault-coureurs reden in totaal 345 ronden op het 5,245 kilometer lange circuit in Toscane en legden daarmee een afstand van 1.809,525 kilometers af. Hofor-Racing finishte met de Mercedes SLS AMG GT3 (#10, Michael Kroll/Chantal Kroll/Roland Eggimann/Kenneth Heyer/Christiaan Frankenhout) als tweede. DeHofor-Racing Mercedes kwam met vier ronden achterstand op de V8 Racing Renault over de finish.
De Optimum Motorsport Audi R8 LMS reed de meeste ronden aan de leiding en leek lange tijd op weg naar de overwinning, tot het noodlot toesloeg bij de SP3-winnaar van 2015. Met nog minder dan anderhalf uur te gaan kreeg de Audi problemen met de versnellingsbak en moest de leiding worden afgestaan aan de V8 Racing Renault RS01 FGT3. Een half uur later keerden de problemen terug, waardoor Ratcliffe stil kwam te staan op de baan. De DINAMIC SRL Porsche 991 Cup (#56, Alex de Giacomi/Giovanni Berton/Niccolo’ Mercatali/Mattia Drudi) kon de Audi niet meer ontwijken en reed er vol tegenaan. Beide auto’s lagen hierdoor uit de race, de coureurs konden op eigen kracht uit de cockpit komen.
De derde plaats in de race ging naar de GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 (#963, Rolf Ineichen/Mark Ineichen/Adrian Amstutz/Christian Engelhart), die met vijf ronden achterstand over de streep kwam. De IDEC SPORT RACING Mercedes SLS AMG GT3 (#17, Patrice Lafargue/Paul Lafargue/Gabriel Abergel/Sacha Bottemanne) behaalde de vierde plaats algemeen en de overwinning in de A6-Am klasse. Het was voor vader en zoon Lafargue en Abergel de tweede opeenvolgende klasse-overwinning in de Hankook 12H ITALY-MUGELLO. Equipe Verschuur behaalde de tweede plaats in A6-Am, met de Renault RS01 FGT3 (#23, Erik van Loon/Harrie Kolen/Mike Verschuur).
GDL team Asia (#77, Gianluca De Lorenzi/Giacomo Barri) won de SPX klasse met de Lamborghini Huracan Super Trofeo, met vier ronden voorsprong op de als tweede geklasseerde Vincenzo Sospiri Racing Lamborghini (#666, Jia Tong Liang/Jaap Bartels/Daniel Mancinelli/Jacopo Faccioni). De #666 Lamborghini kon de achterstand die werd opgelopen door straffen, twee ronden wegens het binnenkomen in de slotfase van race 1 en drie minuten voor het rijgedrag, niet meer inlopen in het tweede deel.
In de 991 klasse voor Porsche 991 Cup auto’s eindigde MRS GT-Racing (#78, Charles Putman/Charles Espenlaub/Joe Foster) op de eerste plaats. MRS GT-Racing was bijna de hele race in gevecht met de #56 DINAMIC SRL Porsche, maar lag al aan de leiding toen de #56 DINAMIC SRL Porsche op de Optimum Motorsport Audi botste. De Tsunami RT Porsche (#86, Oleksander Gaidai/Come Ledogar/Kriton Lentoudis) eindigde de race op de tweede plaats in de klasse.
LMS Engineering (#206, Peter Terting/Stefan Wieninger/Constantin Kletzer) domineerde de SP2 klasse. De Audi TTRS2 reed 12 ronden meer dan deSpeedlover Porsche 991 Cup (#84, Pierre-Yves Paque/Philippe Richard). Het Italiaanse Nova Race pakte een overtuigende 1-2 overwinning in de SP3 klasse. De#284 Ginetta G55 GT4 (Luca Rangoni/Luca Magnoni/Roberto Gentili) versloeg de tweede auto van het team, de #282 Ginetta G55 GT4 (Gianluca Carboni/Manuel Lasagni/Maurizio Copetti).
De #140 PCR Sport Seat Leon Cup Racer (Harriet Arruabarrena/Antonio Aristi/Jordi Masdeu/Iñigo Vigiola) won de TCR klasse en de Hofor-Kuepper Racing BMW E46 M3 Coupe (#101, Martin Kroll/Bernd Küpper/Lars Zander/Meisam Taheri) won de A3 klasse voor toerwagens.
De CUP1 klasse voor BMW M235i Racing Cup werd gewonnen door de #146 Bonk Motorsport auto (Max Partl/Hermann Bock/Rainer Partl). De tweede auto van het team (#145, Axel Burghardt/Jürgen Meyer/Liesette Braams) eindigde als tweede.
Besaplast Racing (#165, Franjo Kovac/Fredrik Lestrup/Henry Littig) wist met overmacht de A2 klasse te winnen. Het team verloor in de slotfase van de eerste race veel tijd door problemen en de monteurs moesten de hele nacht doorwerken om de Mini Cooper S JCW gereed te krijgen. Uiteindelijk werd de #169 Barin Ford Fiësta ST op 12 ronden gezet.
In totaal waren er vijf Code 60’s in het tweede deel van de Hankook 12H ITALY-MUGELLO, met een totale lengte van 33 minuten en 8 seconden. De volgende race van de 24H Series powered by Hankook zal op het circuit van Silverstone plaatsvinden (1-3 april). Meer informatie over de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden op: www.24hseries.com
Bron: pb creventic
Foto’s: pb creventic