Het evenement vindt plaats tijdens het weekend van 15 en 16 oktober en blijft een hoogtepunt in zijn genre. Bovendien is het de laatste officiële wedstrijd op het circuit van Spa-Francorchamps, voor de start van het lange tussenseizoen. De 24 Heures 2CV, meer dan ooit onder de hoede van 2CV Racing, blaakt van gezondheid, zo blijkt uit een deelnemerslijst die nog niet volledig is… maar wel al goedgevuld!
“De kaap van zestig wagens zal gerond worden, en als we de vraag naar informatie in de laatste dagen bekijken, denk ik dat er een zeventigtal wagens op de startgrid zal staan”, legt Robert Van Gysegem, voorzitter van 2CVRT, uit. “Het is een prachtig succes voor deze 32ste editie, het bewijs dat de 2CV een auto blijft die aanspreekt, en dat iedereen zijn gading vindt in deze dubbele race rond de klok, met wagens ingeschreven in de catagorieën Hybrides, Protos, Améliorées en Classiques, samen met de kevers uit Groot-Brittannië. De 2CV is een race voor liefhebbers in de pure zin van het woord, wat onze wedstrijd nogmaals heeft aangetoond…”
Het is weliswaar eenvoudig om een beeld te schetsen van de teams op de – officieuze en dus onvolledige – deelnemerslijst op een tiental dagen voor de start, maar voorspellen wie voor de zege zal strijden, blijft een aartsmoeilijke opdracht. Het team van de #5 La Botte, de uittredende winnaar, zal in ieder geval weer aan de start staan, waarbij Tony Furlotti en Giuseppe Carrera de steun zullen krijgen van Benjamin Renaud. Maar de concurrentie is van hoog niveau, met een handvol topteams die vastbesloten zijn om revanche te nemen en de dubbel voor de meest transalpijnse van alle 2CV’s te voorkomen!
We denken onder meer aan het trio Renaud-Malcause-Orel (Team Honin), winnaars in 2014 met Pascal Gaban, die dit jaar een team zullen vormen met zussen Sophie en Marie Honin. In de rangen van BNLL wordt er gehoopt op een herhaling van de zeges uit 2012 en 2013, met de #42 van Simon-Lacoste-Car-Roustan en de #6 van Mikulinski-Mikulinski-Van Marsenille-Myatt. Andere kanshebbers zijn de viervoudige winnaars van JMCE, waar de #1 maar al te graag zijn glorietijd wil herbeleven, met aan boord Léonard, Etienne en Julien Licops, of de #8 Phoenix Racing Team, winnaar in 2007, die dit jaar kiest voor Santkin-Lugens-Piette en Pierre-Emmanuel Hemroulle, zoon van een zekere Jean-François Hemroulle.
Een lijst waaraan ook de #29 Beaufort 1 van Robert Van Gysegem moet toegevoegd worden, hij die nog altijd op zoek is naar zijn eerste zege in de etmaalrace van Francorchamps en bijgestaan wordt door Serge Istas en Raphaël Beaufort. De #23 Kimy Racing (Vigneron-Gasperin-Boulange), vorig jaar goed voor zilver, zal zonder twijfel proberen om nog een plek op te schuiven, terwijl de #55 AG Racing Box (Abrahams-Abrahams-Jaminet) in tegenstelling tot 2015 nu wel op het podium wil staan. In een onvolledig overzicht van kandidaten voor een top 5-notering vinden we nog de #11 Manitou (Vandermosten-Pulinx-Moureau), de #14 BMR1 (Blaise-Marquet-x), de #19 EBRT JDR (Delvaux-Fortemps-x), de #65 GT Racing BNLL (De Bonhome-Jossieaux-Bouillon-Brieven), de #70 CGS Racing Team (Hooreman-Hooreman-Baert-Renaux), de #74 BNLL 2 (Crespin-Crespin-Fosseur-Margrève), de #79 Sport Moteur Loisir (Dewalque-Grignard-Lambert-Hortunalus-Dewalque), de #83 Oregon Team (Ragonesi-Beeckman-Denis-Neutelers-Gaban), de #99 DRM (De Robiano-Willems-x), de #111 JMCE Racing 2 (Munsters-Lambermont-x-x), of zelfs de #129 DZ Compétition by FKR Racing (De Zan-Degeer-Lernoux-Buyle) en de #229 Farmer Team (Rosy-Delvaux-Devillers-Marchandisse-Marchandisse).
In de categorie Protos zal de #126 JRT 126 van Julien en Philippe Lorquet, eens te meer bijgestaan door François Jeukenne, proberen om op zijn winnend elan van 2015 door te gaan. De concurrentie komt van de #43 EBRT Globule Racing Team (Courtois-Petit-Denis-Delvaux), de #88 Racing Team Gaumais (Cousin-Cousin-Dropsy-Franzen-Hulstaert) en zonder twijfel de #96 DS Racing Team (Dumoulin-Wertz-Philips-Dubois).
Vorig jaar waren we getuige van een Franse hegemonie in de twee resterende categorieën, te beginnen met de Améliorées, waar de #90 Les 2CV de Feu uiteraard weer op de afspraak zal zijn met Brethenoux-Brethenoux-Bernet-De Well. Om de winnaars van hun troon te stoten, denken we aan de #31 2PK Racing Team (Willaert-Staelen-Deopere-Dekeyser), maar ook de trouwe klanten uit de categorie Classiques, Sultana-Ehrhardt-Lercher-Raffaelli (#68 Team FG 68).
In die categorie Classiques lijken de kaarten herverdeeld door de overstap van Team FG naar Améliorées. We stevenen dus af op een hevige strijd tussen de #67 Kiss My Deuche van de vrouwen in de race Chloé Van Hove, Laetitia Brakeva en Evelyne François, die de steun krijgen van Joël Vanloocke, de #73 Oui-Oui Deuche (Jacquet-Guillaume-Mazurier), de #97 Team 2CV 97 (Van Gysegem-Rodriguez Miert-Marot-Meert-Bouche), de #123 van de Nederlanders van Dutch Dyane Racing Team (Van Koppen-Van der Goes-Van der Voort-Van der Voort-Nederpel), de Fransen van de #231 Les Bielles de Giel (Bouillard-La Scala-La Scala-Soubigou) of de #602 Brokensport (Rosner-Asselborn-Cadot-Collin-Le Conte). Tenzij de #999 Ducktale RT (Potters-Leys-Leys) natuurlijk voor een verrassing kan zorgen.
Aan deze nu al indrukwekkende lijst kan u een handvol Britse 2CV toevoegen die verdeeld worden in de categorieën Hybrides en Club, enkele Mini die uiteraard afkomstig zijn uit Groot-Brittannië en het peloton vervolledigen, net als de onuitgegeven en modernere Citroën C1 van Britse makelij en de traditionele officiële Burton die met de neus in de wind bestuurd zal worden door Jean-Pierre Van de Wauwer, Georges Biar, Thierry Marville en Jean Gascard. Een garantie voor een wedstrijd die bol zal staan van onverwachte wendingen…
De kwalificatiesessies van de 24H2CV staan zaterdag 15 oktober op het programma tussen 9.40u en 10.25u, met een start om… klokslag 12.30u en de aankomst exact één dag later. Het merendeel van het nevenprogramma zal dus opnieuw afgewerkt worden na aankomst van de 24 Heures 2CV, met de BGDC en zijn finale over 180 minuten tussen 14.55u en 17.55u, maar ook de Franse Twin’Cup, waarin de Renault Twingo het op zaterdag vanaf 10.35u een eerste keer tegen elkaar opnemen, voor een tweede confrontatie op zondag om 13.45u.
Bron: pb 24h2cv
Foto’s: pb 24h2cv – jacques letihon