Zandvoort (Nederland) – Op 6 januari 2018 werd de eerste race van het nieuwe autosportjaar, de RECO nieuwjaarsrace, verreden op circuit Zandvoort. Het was de tweede race van het Winter Endurance Kampioenschap (WEK) 2017-2018. Een volgepakt veld met snelle bolides zorgde weer voor een erg spannende race.
De kwalificatie van de nieuwjaarsrace werd verreden op de avond van vrijdag 5 januari om zeven uur. Het was donker en het regende een beetje waardoor het rijden erg verraderlijk was. Toch gingen veel rijders een poging doen om de beste startplek te verzilveren. In divisie I waren het Heezen en Menten die pole position pakten gevolgd door de Borst en van Riet in hun Seat, die de snelste tijd noteerden in divisie II. In divisie III waren het Groeneveld en van Lagen die pole position pakten in hun Renault clio met 7 duizendsten van een seconde voorsprong op Steenmetz en Bleekemolen in hun Renault clio. In divisie IV waren het Sluiter en Pandelaar die de snelste tijd noteerden in hun Porsche Boxter.
Op zaterdag 6 januari werd de nieuwjaarsrace verreden. De start was met een kwartier uitgesteld vanwege vele ongelukken en rode vlaggen in het voorprogramma. Om kwart voor vier ging het geweld los en stormde het hele veld voor de eerste keer richting de Tarzan bocht. De speedlover Porsche van David en Olivier Hart nam de leiding al meteen over, maar na een tijdje namen Heezen Menten de leiding weer in handen. Na vijf minuten was er al een code 60 door een zware crash in het scheivlak van een van de Seats. Na de eerste code 60 volgden er een het eerste uur nog twee. Veel teams besloten hun pitstop strategie aan te passen door deze neutralisaties.
Vader een zoon Hart leken met hun snelle tijden de favorieten voor de eindzege, maar in ronde 33 kreeg het team problemen met de katalysator van hun Porsche en moesten helaas opgeven. De BMW M4 silhouette van Kelvin Snoeks en Roger Grouwels (gestart vanaf een 21 positie) stormden naar voren en lagen na het uitvallen van de Porsche al op positie nummer twee. Later pakten Snoeks en Grouwels zelfs de leiding maar jammer genoeg moesten ze na een spin in het laatste uur opgeven omdat de multiriem eraf was gelopen en de koeling het niet meer deed.
Pim van Riet en Dennis de Borst pakten na deze uitvalbeurt de leiding van de race omdat de Porsche van Heezen en Menten ook problemen had. Ook konden ze de druk van Henry Zumbrink en Eric van de Munckhof in hun BMW M4 GTR weerstaan.
Na vier uur racen reden Pim van Riet en Dennis de Borst als eersten over de streep. Hiermee wonnen zij de race en zegevierden ze ook het klassement van divisie II. In Divisie I waren het Heezen en Menten die als eerste over de streep kwamen en op de tweede plaats waren het Daan Meijer en Bob Herber in hun Mercedes SLS amg GT3.
In divisie III waren het Steenmetz en Bleekemolen die de race wonnen, net voor Peter Altevogt en Loek Hartog en Jan Schoten en Ton Vink. Frank Poll, Dick Wamerdam, Michael Schuurman en Guus de Koster pakten de zege in Divisie IV met hun BMW E36, voor Nico en Nick Koetsveld in hun bmw en Karel Neleman en Carl Dekker ook in een bmw.
De volgende wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap zal plaatsvinden op 3 maart. Dan is het tijd voor de laatste race van het kampioenschap, de Final 4. Het beloofd net zo een spannende race te worden als de voorgaande races.
Auteur D. Kalksma
Foto’s: A. Voorberg