De Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiri Pisarik/Josef Král/Matteo Malucelli) verdedigde de voorsprong die hij gisteren in het eerste deel van de Hankook 12H MUGELLO had opgebouwd. Na de acht uren racen van vandaag kwam de Italiaan Matteo Mallucelli als eerste over de eindstreep, nadat het team 326 ronden op het 5,245 kilometer lange circuit had afgelegd, een totale afstand van 1.709,87 kilometer. Met vier ronden achterstand eindigde de IDEC SPORT RACING Mercedes-AMG GT3 (#17, Patrice Lafargue/Paul Lafargue/Dimitri Enjalbert) als tweede. De Konrad Motorsport Lamborghini Huracán GT3 (#21, Franz Konrad/Marco Mapelli/Giorgio Maggi/Christopher Zöchling) eindigde als derde. Met nog minder dan een half uur te gaan was Ram Racing Mercedes-AMG GT3 (#30, Tom Onslow-Cole/Remon Leonard Vos/Kevin Veltman) in de rondte gegaan, waarmee Konrad Motorsport de derde plaats in handen kreeg.
Al vroeg sloeg het noodlot toe voor de Herberth Motorsport Porsche 991 GT3 R (#911, Daniel Allemann/Ralf Bohn/Robert Renauer/Alfred Renauer). Het winnende team van de Hankook 24H DUBAI viel uit vanwege een motordefect tijdens het eerste deel van de race op vrijdag. De Forch Racing powered by Olimp Porsche 991 GT3 R (#29, Robert Lukas/Marcin Jedlinksi/Patrick Eisemann) die gisteren nog de tweede plaats in handen had, verloor tijd vanwege reparatie van schade aan de carrosserie en viel een uur voor het einde tenslotte uit als gevolg van een lekke band.
Het overall-kampioensteam van 2016, de Hofor-Racing-Mercedes-AMG GT3 (#1, Michael Kroll/Chantal Kroll/Roland Eggimann/Kenneth Heyer/Christiaan Frankenhout), won als vijfde algemeen de A6-Am-klasse. Met vier ronden achterstand werd de GRT Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 (#963, Mark Ineichen/Christoph Lenz/Roberto Pampanini/Milos Pavlovic) hier als tweede geklasseerd, voor de SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#24, Alexandre Coigny/Iradj Alexander David/Richard Feller).
De beide auto’s van Porsche Lorient Racing streden om de leiding in de SP2-klasse, totdat ze voortijdig uitvielen als gevolg van respectievelijk elektronische problemen schade na een aanrijding. De klassezege ging naar de Speed Lover-Porsche 991 Cup (#78, Pierre-Yves Paque/Jean-Michel Gerome/Christian Kelders), gevolgd door de B2F compétition-Porsche 991 Cup (#35, Benoit Fretin/Bruno Fretin/Michel Mitieus) en de Vortex V8 GC Automobile-GC 10 V8 (#203, Martin Gøtsche/Nanna Gøtsche/Florian Revaz).
De PROsport Performance-Porsche 991 Cup (#85, Charles Putman/Charles Espenlaub/Joe Foster) won met een marge van slechts 1:06,999 minuten op de MSG Motorsport Porsche 991 Cup (#92, Philipp Sager/Luca Rettenbacher/Christopher Zöchling) de 991-klasse. De derde plaats ging hier naar de Olimp Racing by Lukas Motorsport–Porsche 991 Cup (#67, Christopher Bauer/Stanislav Jedlinski/Robert Lukas/Igor Walilko), die aan het eind van het eerste deel van de race nog op kop in de klasse lag.
In de SP3-GT4-klasse domineerde de Nova Race-Ginetta G55 GT4 (#227, Luca Magnoni/Philippe Salini/Luca Rangoni), die voor eigen publiek de overwinning behaalde. Met een achterstand van tien ronden eindigde de JR Motorsport-BMW E90 (#114, Bob Herber/Martin Lanting) op de tweede plaats. De Besaplast Racing-Audi TTRS (#233, Franjo Kovac/Milenko Vokuvic/Tomáš Pekař) eindigde als derde.
De Bonk Motorsport-Audi RS3 LMS TCR (#115, Hermann Bock/Max Partl) won de TCR-klasse met een marge van tien ronden op de SICL.com-SEAT Leon Cup Racer V1 DSG (#120, Gavin Spencer/Ashley Woodman/Frank Pettitt/Carey Lewis). De Car Collection Motorsport–Audi RS3 LMS TCR (#333, Monika Parhofer/Dirk Vorländer/Siegfried Kuzdas/Christian Schmitz) eindigde als derde.
Ondanks een probleem met een wiellager aan het eind van het eerste deel van de race haalde de enige CUP1-auto, de Bonk Motorsport-BMW M235i Racing Cup (#145, Axel Burghardt/Jürgen Meyer/Michael Bonk/Matthias Schrey), de finish als 33e algemeen.
Nadat in de slotfase van het eerste deel van de race de leiding in de klasse A2 verloren ging, klom de Team Eva Solo/K-Rejser-Peugeot RCZ (#171, Jacob Kristensen/Jan Engelbrecht/Henrik Sørensen) direct na de herstart weer op naar de eerste plaats en reed de tweede overwinning van het jaar naar huis. De Stanco&Tanner Motorsport Renault Clio III (#112, Andy Stanco/Armando Stanco /Stefan Tanner) eindigde als tweede met een krappe voorsprong op de Endurance Team Romania-Toyota GT86 CS-V3 (#173, Sergiu Nicolae/Stefan Unchiasu/Mihai Costin/Fabrizio Broggi). Het Roemeense team sloot daarmee zijn debuut in het kampioenschap af met een podiumplaats.
Over drie weken rijdt de 24H SERIES powered by Hankook voor het eerst in Oostenrijk met de Hankook 12H RED BULL RING op 7 en 8 april. In de tussentijd gaat het seizoen in de 24H TOURING CAR ENDURANCE SERIES powered by Hankook van start met de Hankook 24H SILVERSTONE van 31 maart tot en met 2 april. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.
Bron: pb creventic
Foto’s: pb creventic