Twee extra pitstops voor reparaties kostten Racing Team Nederland een top 10-klassering in de 4 Hours of Le Castellet in Zuid-Frankrijk.
Op het bloedhete Circuit Paul Ricard vertrokken Frits van Eerd en Jan Lammers gisteren met de Racing Team Nederland Dallara P217 vanaf de 12e startplaats. In de eerste helft van deze vierde race van de 2017 Le Mans Endurance Series reden Jan en Frits de top 10 in, maar na circa twee uur moest wegens plotselinge schakelproblemen een luchtslang van het semiautomatische schakelmechanisme gerepareerd worden. Die reparatie kostte iets minder dan zeven minuten en wierp de gele Dallara ver terug.
In de slotfase van de vier uur durende wedstrijd viel de auto vanwege een kapotte dynamo ineens stil, maar omdat dit toevallig ter hoogte van de ingang van de pitstraat gebeurde, kon Frits nog net de pits induiken en met een nieuwe accu de race voltooien; de vijfde finish in evenveel races voor het dit jaar debuterende team dat ook in de 24 uur van Le Mans startte.
Racing Team Nederland werd uiteindelijk als 12e geklasseerd – de bijna vijf ronden die de twee extra stops hadden gekost, hielden het team uit de top 10.
Frits van Eerd: “Jammer van die twee extra pitstops natuurlijk, maar eigenlijk hadden we vlak voor de finish juist ook veel geluk, want valt de auto een seconde later stil, dan had ik de ingang van de pits gemist en is onze race voorbij. Ik kijk in ieder geval heel tevreden terug op dit weekend, omdat ik merk dat het elke race iets beter gaat. Als je kijkt naar hoe groot het gat was in [de eerste race op] Silverstone in april, dan is er de afgelopen maanden veel gebeurd. Dit circuit kende ik niet, en Paul Ricard is geen eenvoudige baan, maar in de race was ik al snel in gevecht om de 10e plaats. En ik merk dat ik nu in zo’n duel gewoon lekker mee kan komen. Het kan natuurlijk allemaal nog veel harder, en daar werken we ook aan, maar ik krijg steeds meer aansluiting met de rest en dat motiveert enorm.”
Jan Lammers: “Qua tempo zitten we er steeds beter bij. Veel van de overige teams hadden hier afgelopen week getest, maar toch was in deze race qua snelheid het gat met de kop kleiner dan vorige maand op de Red Bull Ring, waar we 7e werden. Nu worden we dan 12e omdat we twee keer pech hebben en tijd verliezen in de pits, maar feitelijk waren we hier wederom competitiever dan de vorige keer. Ik had het dan ook echt goed naar mijn zin in de race, de reguliere stops verliepen perfect, de afstelling wordt steeds beter en Frits blijft zichzelf alsmaar verbeteren, dus ook samen worden we steeds iets sneller.”
Mark Koense, teammanager: “P12 verhult dat we hier op de koers lagen wederom WK-punten te scoren. Zonder die extra stops waren we in gevecht geweest om de 9e plaats. Qua pure snelheid was dit onze meest competitieve race tot dusver, vooral in de fases op oudere banden. De prestatiepiek van de banden is beperkt dus gedurende het grootste deel van de de race zijn de rondetijden van iedereen beduidend langzamer dan de snelste tijden. In die fases zat Jan in zijn eerste stint qua rondetijd vrijwel constant in de top acht en deed Frits vaak niets onder voor veel rijders van teams die uiteindelijk voor ons finishen. Dat zijn natuurlijk prettige signalen, want dit is voor ons een leerjaar en dan is het goed om te zien dat er vooruitgang wordt geboekt.”
De volgende race om de European Le Mans Series wordt op 24 september verreden op het circuit Spa-Francorchamps in België.
Op de hoogte blijven? Volg Racing Team Nederland via nieuws, foto’s en video’s op www.facebook.com/racingteamnederland en www.racingteamnederland.nl.
Bron: pb racingteam nederland