Het Sebring circuit in Florida staat bekend als een baan die mens en machine sloopt. Maar dit jaar, tijdens 64ste aflevering, leek het oorlog. De weergoden zorgden twee uur voor code rood en de vele harde crashes leken het gevolg van de vechtlust van de coureurs in Prototype klassen en GT’s. De Nederlander van der Zande wist na technische pech vanaf een laatste plaats toch nog weer het podium te halen. Hij staat nu derde in het Amerikaans Kampioenschap.
Het Sebring circuit werd bekend in de jaren ’50 toen er autoraces werden georganiseerd op het toenmalige Hendricks Field, een vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog voor B17 bommenwerpers. De baan is nooit wezenlijk gewijzigd sinds 1953 toen er het eerste Wereld Kampioenschap voor Sportscars werd gehouden. Dit jaar was de 64ste aflevering van deze klassieker in de Amerikaanse autosport. Er zijn geen pithokken, maar gewoon het tentenkamp van de teams op een soort parkeerplaats en de vele fans komen er jaarlijks in grote drommen kamperen. Amerikaanse autosport optima forma op een extreem hobbelige baan.
De Mobil-1- 12 hours of Sebring telt mee voor het IMSA WeatherTech Kampioenschap voor Prototypes en GT auto’s. Renger van der Zande rijdt voor het derde jaar een volledig seizoen in de Le Mans Prototype klasse met een Oreca LMP/ Chevy. Hij vormt inmiddels een vaste waarde binnen het succesvolle Starworks Motorsport team van Peter Baron. Zijn vaste teamgenoot is de Venezolaan Alex Popow, een rijder in de FIA-categorie zilver. Voor deze 12 uurs race was de derde rijder de Deen David Heinemeier Hansson, een snelle amateur en ook bekend als de ontwikkelaar van de Ruby on Rails software.
De race begon goed voor het team. In het tweede uur echter was er code rood vanwege hevige regenval. Toen Renger als derde rijder het stuur overnam brak vrijwel meteen een onderdeel van de wielophanging. Een zeer snelle reparatie bracht het team terug op de laatste plaats van de klasse, met 6 ronden achterstand. Extreem hard knokken, slim gebruik maken van gele vlag episodes en het tot de limiet drijven van tegenstanders bracht het team weer in de voorste gelederen. Renger reed in de regen rondjes die 3 seconden sneller waren dan de rest van het veld. De Amerikaanse TV reporter riep enthousiast, “Renger is feeling confident drifting the car…”. In de slotfase, weer met Van der Zande aan het stuur, leek het werkelijk oorlog. Klinken drukken met een Aston Martin en meerdere crashes, met name bij de GTLM auto’s, maakte deze race tot een van de meest dramatische Sebring races van de laatste tien jaar.
Het Starworks team pakte aan de meet de derde plaats in de LMPC klasse, achter winnaar Colin Braun, met Bennet en Wilkins, en het PR1 team met Kimber-Smith, Gutierrez en Alon.
Renger : “ Dit was weer zeer bijzonder. De unieke sfeer van een oud vliegveld, een hobbelige baan en vele gedreven kampeerders maakte het tot Amerikaanse autosport bij uitstek. Anderzijds is er de fanatieke strijd op de baan, de ruige weersomstandigheden en het pauzeloos knokken gedurende 12 uur. Sebring is onvergetelijk al 64 jaar lang….Ik ben blij dat we na Daytona en Sebring, ondanks veel pech, derde staan in het Amerikaans Kampioenschap.”
Bron: pb renger v/d zande
Foto’s: pb renger v/d zande