Goed enkele maanden geleden kondigde SRO Motorsports Group, organisator en promotor van de Total 24 Hours of Spa 2016, de creatie aan van een Group National om zo weer meer Belgische rijders aan de start te krijgen van de grootste GT-race ter wereld. Sommige Belgen begrepen de boodschap meteen en zetten hun schouders onder een project. Na enkele telefoongesprekken met het Antwerpse team Speedlover Racing, van de ervaren André Van Hoof, kwam de race bij op de agenda van het team met vier rijders…
Ze kennen elkaar van de 24 Hours Series en dus sloegen de Fransman Philippe Richard en de Belg Pierre-Yves Paque als eerste de handen in elkaar om de oproep van SRO te beantwoorden. Heel snel vonden ze op hun weg ook Wim Meulders, die regelmatig racet in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, en hij zorgde dat zijn Porsche 991 Cup ter beschikking stond. Grégory Paisse, uit de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC), werd door de eerste twee ook gecontacteerd en na wat overleg stapte hij ook op de trein richting Spa!
“De aankondiging van SRO kwam vrij laat en toch wilden we deze kans niet laten liggen om de 68ste editie van de Total 24 Hours of Spa te rijden, zelfs al doen we het niet met een GT3”, leggen de rijders uit. “Zo’n GT3 is te duur, we beseffen daarentegen ook heel goed dat we met onze Porsche 991 type ‘Cup’, geen enkele kans in het klassement maken. Tenzij de weergoden ons een handje helpen en dat is de Ardennen altijd mogelijk. Wij willen vooral deelnemen en deze fantastische race in het peloton meemaken. We hebben één gemeenschappelijk punt: onze ogen blinken als we aan het stuur zitten.”
Philippe Richard en Wim Meulders hebben de 24 Uur van Spa al gereden, voor Pierre-Yves Paque en Grégory Paisse wordt het een grote première. Omdat het team niet meteen zal opvallen door vooraan mee te strijden, hebben ze gekozen voor een originele decoratie. Het idee kwam van Philippe Richard die oude jeugdherinneringen ophaalde om het ‘Project #230’ vorm te geven… “Ik kom oorspronkelijk uit Le Mans”, legt de Fransman uit. “Ik liep in de jaren ’70 in korte broek rond en het was dan dat Porsche steeds voor ons ouderlijke huis stopte om de legendarische Porsche 917 voor te bereiden. Toen kwamen die wagens nog deels over de openbare weg… Ik hou er schitterende herinneringen aan over, zeker aan de rood en witte 917 K-70 #23 die de 24 Uur van Le Mans in 1970 won met aan het stuur, Hans Herrmann en Richard Attwood.”
Er is meer dan dat. Omdat het nummer #23 in de Blancpain Endurance Series niet meer beschikbaar was, werd gekozen voor de #230, terwijl de Porsche 991 Cup beetje bij beetje op zijn legendarische voorloper ging lijken. “We denken dat auto niet onopgemerkt aan de race zal deelnemen”, vertellen de vier musketiers. “De supporters zullen ons zelfs ’s nachts weten te herkennen! In tegenstelling tot het team Porsche KG Salzburg destijds hebben we geen ambitie in de algemene klassering, maar dat is voor ons niet belangrijk. Ons project ‘Project #230’ hebben we in een recordtempo op poten gezet en we zijn blij om er in de paddock van Francorchamps vanaf dinsdag bij te zijn.”
De ambities van het kwartet Richard-Paque-Meulders-Paisse zijn dan ook duidelijk: “We starten met vier en willen 24 uur later ook zo aankomen.”
Vanaf woensdag met de traditionele parade, zal de minst krachtige bolide van deze 68ste Total 24 Hours of Spa zeker de blikken stelen en dat is al een eerste kleine zege!
Bron: pb speedlover racing
Foto: pb speedlover racing