Toen de safety car op een uur van het einde van de 24 Heures 2CV 2016 nogmaals op het circuit verscheen, hadden liefhebbers van een bloedstollende finale er terecht goede hoop in! Stel u voor, na 23 uur wedstrijd, een lange nacht en een altijd moeilijk te verwerken ochtend, scheidden twaalf luttele seconden de drie leiders in de algemene tussenstand! Er was een fantastische eindsprint op til. Sam Dejonghe, rijder van het RACB National Team en ingezet als troefkaart van de #70 CGS Racing Team aan de zijde van Christophe Hooreman, Steve Hooreman en Alexandre Renaux, stelde zijn rijkunsten tentoon om tot het einde te weerstaan aan Tony Furlotti, aan het stuur van de #5 La Botte, een jaar geleden nog winnaar.
“Het was mijn allereerste race in de 2CV, en eerlijk gezegd heb ik me helemaal kunnen uitleven”, legt Dejonghe uit. “Bij de herstart zat de #5 in mijn slipstream, wat in dit type wedstrijden relatief eenvoudig is. Ik was naarstig op zoek naar een kans om zijn momentum te breken bij het inhalen van de tragere deelnemers, waarin ik dus ben geslaagd. De auto kende niet het minste probleem tijdens de 24 uur wedstrijd, en ik ben heel gelukkig om mijn winnend elan te kunnen voortzetten…” Het was eveneens een uitstekende beloning voor de familie Hooreman, trouwe deelnemers aan de wedstrijd, en Alexandre Renaux.
Het team BNLL, voorheen al winnaar, moest zich ditmaal tevreden stellen met de kleinste podiumtrede voor de #65 van Thierry De Bonhome, Laurent Jossieaux, Thierry Bouillon en Guy Brieven, die op amper 34 seconden van de winnaars eindigde, in het spoor van de #5 La Botte van Furlotti-Carrere-Renaud.
Die drie teams stonden bovenaan de affiche van deze 24 Heures 2CV, maar in de beginfase streden ook andere formaties mee voor de prijzen, te beginnen met de #42 BNLL 1 van Philippe Simon, Stéphane Lacoste, Benoît Car en Daniel Roustan, die problemen zou kennen met de carburator. De #18 2CV Passion Trapanelle van Samuel Chenier, Lory Hauris, Jordan Latragna, Jonathan Vynckier en Grégory Laye zou dan weer een handvol ronden verliezen en naar de achtste positie in het eindklassement tuimelen.
Dat betekende dat de top 6 uiteindelijk werd vervolledigd door de #23 KIMY Racing van Pierre-Yves Vigneron, Christophe Gasperin en Claude Boulange, die zijn reeks ereplaatsen dus verder aanvult, de #83 Oregon Team van Salvatore Ragonesi, Jean-Yves Beeckman, Christophe Denis, Alain Neutelers en Pascal Gaban, en de #14 BRM 1 van André Blaise, Jean-Pierre Blaise, Philippe Marquet, Maxime Marquet en Jean-Marc Louys.
Andere Hybrides met BMW-mechaniek, naar het beeld van de 99 DRM van Matthieu De Robiano, Sébastien De la Serna, Cédric Apère, Philippe Willems en Martin Businaro, speelden een rol in de top 5, maar werden daarna het slachtoffer van mechanische problemen. In het geval van de #99 gaf de motor de geest en bij de vervanging gingen twintig ronden verloren. Hetzelfde kwaad overkwam de originele #77 Burton van Jean-Pierre Van de Wauwer, Georges Biar, Thierry Marville en Jean Gascard, in het oog gehouden door de studenten van de Campus Automobile van Spa-Francorchamps, in de slotfase van de race. De auto won wel de categorie Expérimentale, maar viel buiten de algemene top 25.
En wat dan gezegd van de polesitters in de #44 Toitures Honin. Olivier Renaud, Antoine Orel, Charles Malcause, Sophie en Marie Honin kampten met een probleem met de versnellingsbak, maar na de herstelling volgde meteen een crash in de Raidillon. Marie Honin kwam gelukkig zonder lichamelijke schade uit de impact en de kleine brand!
Een eenvoudige wedstrijd was het evenmin voor de beste Prototypes van deze 24 Heures 2CV. De winnaars van 2015, de #126 JRT 126 van François Jeukenne, Julien en Philippe Lorquet, kwamen dit jaar niet verder dan de zilveren medaille, op een vijftiental ronden van de #80 VDS Collé Racing Team van Vlamingen Kris Van Hees, Geert Van Den Driessche en Koert Coeckelbergs. De #88 Racing Team Gaumais van Patrick Cousin, Karel Dropsy, Loïc Franzen en Fabian Hulstaert was de derde wagen op het podium.
Thierry Ehrhardt, Stéphane Sultana, Thomas Lercher en Etienne Raffaelli, de Elzassers van Team FG, wonnen in het verleden meermaals in Classic, maar waagden dit jaar hun kans in de categorie Améliorées met de #68. Ze werden echter onderworpen aan de wet van de #31 2PK Racing Team van Bart Willaert, Lorenzo Staelen, Jurgen Deopere en Jency Dekeyser, 37ste in het algemene klassement. Een… veertigtal ronden verderop vonden we de #47 2CV Wet Dream RT van Mertens-De Saeger-Smit-Van Israel.
Door de afwezigheid van Team FG leek de wedstrijd in Classic, de categorie voor 2pk’s die het dichtst bij het seriemodel staan, onvoorspelbaarder dan ooit. Het was geen Belgisch team dat met de zege ging lopen, maar wel de Nederlanders van de #123 Dutch Dyane Racing Team. Frank Van Koppen, Martijn Van der Goes, Eric Van der Voort, Rob Van der Voort en Erik Nederpel zegevierden met twee ronden bonus op de Fransen van de #73 Oui-Oui Deuche, Sébastien Jacquet, Philippe Guillaume en Thierry Mazurier, die dus opnieuw net naast een eerste succes grepen. De #24 TWG Racing van Jurgen Van Den Brande, Jo Schollaert en Geert Van de Velde vervolledigde dit podium.
Om volledig te zijn, moet ook het succes van de Britten in de andere categorieën vermeld worden. De #156 Gadget Racing was onklopbaar in UK Hybrid en werd negende algemeen, terwijl de #222 Rosie Racing als winnaar uit de bus kwam in UK Club. Het peloton van de 2CV en Dyane werd dit keer aangevuld door andere, meer ‘exotische’ wagens uit Groot-Brittannië. De snelste Citroën C1, de #101 Rent Boys, eindigde aan de poort van de algemene top 10. Bij de kleine Mini van weleer mocht de #144 Maxted Racing de bloemen in ontvangst nemen, met daarbovenop een plek in de algemene top 15.
Na afloop van een editie 2016 die werkelijk perfect verlopen is, met een peloton van 73 wagens, nazomerse weersomstandigheden en een immer populaire parade van 2pk’s en gelijkaardige wagens net voor de start, kan het team van 2CV Racing Teams nu al beginnen aan de voorbereidingen voor de 33ste editie, volgende herfst. Maar het lijdt geen twijfel dat de formule nog altijd werkt!
Bron: pb 24h2cv
Foto’s: pb 24h2cv – jacques letihon