Dennis de Borst heeft samen met Melvin de Groot, Pim van Riet en Sebastiaan Bleekemolen een prima prestatie geleverd tijdens de 24 uur van Silverstone. Het kwartet voerde meer dan 18 uur het veld van meer dan 40 toerwagens aan, tot vijf uur voor tijd de motor het begaf waardoor de zege in rook opging.
Dennis de Borst voegde zich voor de 24 uur van Silverstone bij Team Bleekemolen. Dinsdag voor de race werd de nieuwe SEAT Leon Cup Racer bij de fabriek in Spanje opgehaald, om het eind van de week in Groot-Brittannië te racen over een etmaal. Dennis heeft het afgelopen jaar bewezen snel te zijn in de SEAT Leon Cup Racer. Hij behaalde in de Supercar Challenge en het Winter Endurance Kampioenschap al enkele podia met een zelfde bolide. Bijgestaan door Melvin de Groot, Pim van Riet en Sebastiaan Bleekemolen vormde hij een kwartet om rekening mee te houden.
Kwalificatie:
De kersverse SEAT Leon Cup Racer was direct een snelle machine. Dennis de Borst en zijn teamgenoten streden in de kwalificatie voor de kopposities en reden een vijfde tijd. De twee snelste equipes werden na de keuring gediskwalificeerd, omdat ze niet voldeden aan het technisch reglement. Dennis promoveerde hierdoor naar de derde startplek. “We reden de kwalificatie op oude banden, om zo onze werkelijke snelheid niet prijs te geven,” verklaarde Dennis na de kwalificatie. “We profiteerde van de diskwalificatie van de concurrentie en mochten vanaf een derde stek aan de race beginnen.”
Race:
Bij de start van de 24 uur van Silverstone was het Sebastiaan Bleekemolen die de start voor zijn rekening nam. Hij wist zich op te werken naar de leiding van de race. De derde rijbeurt stapte Dennis de Borst in, die in de schemer zijn prestatie leverde. Dennis had het niet eenvoudig, omdat het ook nog eens ging regenen. Toch wist hij uit te lopen op de concurrentie. “Ik reed een geweldige stint,” verklaarde De Borst na zijn eerste meters in de race. “Ik moest alle zeilen bijzetten om de wagen op het asfalt te houden, omdat het begon te regenen. Vanuit de auto kon ik mijn progressie niet inschatten, maar ik wist zelfs uit te lopen op de nummer twee. Dus ik kan wel zeggen dat het goed ging.”
Dennis en zijn teamgenoten behielden in deze lastige omstandigheden de leiding. Toen hij voor de tweede keer achter het stuur van de SEAT kroop, speelden de Engelse weersomstandigheden een hoofdrol. Ondanks deze hindernissen, reed de Team Bleekmolen bolide fier aan kop. “In de nacht regende het nog steeds en de baan was spekglad. Ik kreeg ook nog eens te maken met mist, waardoor het zicht minimaal was. Gelukkig is de SEAT een goede auto in de regen en kon ik ondanks de lastige omstandigheden onze voorsprong vergroten,” keek Dennis tevreden terug op zijn lastige tweede rijbeurt.
Dennis, Melvin, Pim en Sebastiaan wisten als leider uit de nacht te komen. Een geweldige prestatie met een bolide waar geen testkilometer mee gereden is. In de ochtend stapte Dennis voor de derde maal in de SEAT. De baan begon op te drogen, maar was op plekken nog verraderlijk glad. Hij wist de voorsprong uit te bouwen tot meer dan twee ronden op de nummer twee. “Met vier nieuwe regenbanden reed ik in de ochtend de baan op. Er ontstond een droge lijn, maar de baan was de glad voor slicks. Door een uitglijders van de concurrentie werd de race geneutraliseerd, een ideaal moment voor een pitstop. Ik dook de pits in en gaf al vroeg in leidende positie het stuur over aan Pim van Riet.”
Veel langer duurde de wedstrijd voor het kwartet niet. De SEAT Leon Cup Racer reed met nog enkele uren te gaan rokende over het circuit. Pim van Riet stuurde de wagen de pits in, waar de schade te groot was om verder te gaan en het motorprobleem betekende einde verhaal voor voor Dennis de Borst, Melvin de Groot, Pim van Riet en Sebastiaan Bleekemolen. Een grote tegenvaller omdat het kwartet al meer dan achttien uur aan de leiding reed.
“De motor gaf de geest,” verklaarde Dennis de Borst teleurgesteld na het uitvallen. “Het is een spiksplinternieuwe wagen en dan verwacht je dat de motor het langer dan 24 uur volhoudt. Zonde om vanuit een dominant leidende positie met nog enkele uren te gaan de strijd zo te moeten staken. Enorm jammer om niet de vruchten te plukken van onze geweldige prestatie. De volgende ronde in Zandvoort zijn we er mogelijk weer bij om ons te revancheren.”
Bron: pb febo racing
Foto’s: pb febo racing