Het verleden heeft echter uitgewezen dat twee bijna dezelfde series alleen verliezers kent .Kijk bv maar eens naar de Champcar/Indycarseries
Hoe kwam het tot deze uitkomst ? Er zijn drie partijen in het spel de eerste is de Nürburgring Gmbh met als partner de Russische ondernemer Wiktor Charitonin . De tweede partij is de ADAC met de VLN/NLS en de negen clubs die samen de VLN organiseren .De derde partij is de AVD onder leiding van Lutz-Leifen Linden, die begin van het seizoen 2023 met de AVD participeerde als ondersteuning van de negen clubs. De verdeling was 40% voor de VLN en hun clubs en 60% voor de Nürburgring GmbH met betrekking tot het de verdeling van het geld. Het nieuwe voorstel bedroeg 51% voor de Nürburgring GmbH (NR Holding) voor de ADAC en hun clubs 24% en de AVD 25% . Dit werd natuurlijk afgewezen door de ADAC het zou beteken dat de clubs maar 2,67% van het geld zouden krijgen .
Het tegenvoorstel van de ADAC was dat de ADAC de volle 100% over de serie overneemt en dat de NR Holding alleen verantwoordelijk is voor het circuitverhuur . Daarop cancelde de NR holding het verdrag aan het einde van 2023.De NR Holding laat daarop ook hun spierballen zien en geeft aan de NLS geen datums voor de wedstrijden maar daarvoor in de plaats de NES met de nieuwe naam Nordschleife Endurance Series. Het gevolg onderhandelingen, rechtszaken, uitspraken . In eerste instantie wint de NLS-organisatie in september 2023 de rechtszaak .
De Nürburgring moet de NLS-organisatie 8 wedstrijden geven . De NR Holding gaat hier tegen in beroep en op vier Januari komt de uitspraak . Zowel de ADAC VLN/NLS als wel de AVD NES krijgen vijf wedstrijden inclusief doubleheader toegewezen. Zowel de ADAC als de AVD waren in het verleden meermaals partner van de serie overigens.
Wat betekent dit nu in de praktijk? Teams als Walkenhorst, Falken, Frikadelli, ROWE Racing gebruiken de openingswedstrijden ter voorbereiding van 24 Nürburgring.
Wat gaan deze teams nu doen ? Blijven ze de VLN/NLS steunen of stappen ze over naar de AVD NES? Of gaan ze in beide series rijden wat een heel duur kostenplaatje kan worden .
Eén ding is zeker startvelden van 140 wagens gaan we niet meer zien , zeker niet nu er twee kampioenschappen verreden gaan worden en op startvelden van 50 wagens zit niemand te wachten. Met twee identieke series is niemand gebaat. Het betekent alleen maar dat de sport ten onder gaat. De slachtoffers zijn teams, deelnemers en de fans. Uit het verleden van deze sport heeft men zeker in Duitsland helaas nog niets geleerd.
Tekst en foto’s Johann van de Kerkhof