De Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) heeft de première van de Hankook 12H NAVARRA gewonnen. Matteo Malucelli reed de Ferrari na 387 ronden op het 3,933 kilometer lange Circuito de Navarra in Noord-Spanje als winnaar over de eindstreep. Voor het team was de overwinning na een vrijwel probleemloze race het eerste succes sinds de winst bij de Hankook 24H PORTIMAO van vorig jaar.
Daarbij leken een korte regenbui en een aanrijding in de beginfase de Ferrari van alle kansen op een goede klassering te beroven, maar uiteindelijk reed het Tsjechische team bij het eerste optreden van de 24H SERIES powered by Hankook in Navarra een welverdiende overwinning naar huis.
“Het was gewoon een gave race”, zei Malucelli’s teamgenoot Josef Kral. “Van buiten zag het er veel gemakkelijker uit dan van achter het stuur, maar uiteindelijk heeft het team het geweldig goed gedaan. Het is onze eerste overwinning van het seizoen, hopelijk kunnen we deze goede vorm vasthouden.”
Met drie ronden achterstand kwam de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#34, Gustav Edelhoff / Elmar Grimm / Max Edelhoff) na een spannende strijd om de A6-Am-klassezege in het laatste halfuur als tweede algemeen over de eindstreep. Nadat het Duitse team met de Audi het eerste dee van de Hankook 12H NAVARRA op de eerste plaats had afgesloten, mocht het team vandaag bij de herstart vanaf de pole-position vertrekken. Op weg naar de derde A6-Am-klassezege uit vier races reed het team constant in de top tien.
“Max [Edelhoff] had nog meer kunnen aanvallen, maar we hadden geen brandstof meer”, verklaarde Gustav Edelhoff, teamgenoot van de jonge Duitser. “Daarom moest hij in de laatste ronden zoveel mogelijk brandstof besparen. We weten niet eens of hij het wel tot in het parc fermé redt.” Dat kwam uiteindelijk echter toch goed.
Na een uitstekende prestatie kwam de PROsport Performance Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster) slechts 1,6 seconde achter de Audi op de tweede plaats in de klasse over de eindstreep, het tot dusver beste resultaat van het team met de nieuwe Mercedes-AMG GT3.
“Het verschil had nauwelijks kleiner kunnen zijn”, zei coureur Charles Espenlaub. “We waren verbaasd, dat ze [Car Collection Motorsport] zo ver konden komen. Ik denk dat ze een betere strategie hadden dan wij, maar we zijn erg blij en verheugen ons nu al op de volgende race. We hebben heel wat dingen waar we vanavond op kunnen drinken!” Een tijdstraf van 20 seconden na de race had geen invloed op de klassering van het PROsport Performance-team.
Op de vierde plaats algemeen werd de Forch Racing-Porsche 991 GT3 R (#29, Zeljko Drmic / Patrick Eisemann / Robert Lukas) als tweede in de klasse A6-Pro geklasseerd. Direct daarachter volgde de Swiss Team-Mercedes-AMG GT3 (#15, Roberto Pampanini / Christoph Lenz / Mauro Calamia), die het A6-Am-podium completeerde. De IDEC SPORT RACING-Mercedes-AMG GT3 (#17, Patrice Lafargue / Paul Lafargue / Dimitri Enjalbert) was gisteren vanaf de eerste rij gestart en behaalde ondanks een matige start en een korte excursie dor de grindbak toch nog de laatste podiumplaats in de klasse A6-Pro.
Na een start vanaf de pole-position domineerde de Hofor-Racing-Mercedes-AMG GT3 (#1, Michael Kroll / Chantal Kroll / Roland Eggimann / Kenneth Heyer / Christiaan Frankenhout) de gang van zaken in de eerste beide uren van de race, maar uitendelijk zorgde een mislukte gok bij de pitstopstrategie ervoor, dat het regerend A6- en GT-kampioensteam na het derde uur terugviel en als zevende algemeen net naast het podium van de A6-Pro-klasse greep. Achter het Hofor-team eindigden de tweede Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#33, Ali Çapan / Dirg Parhofer / Isaac Tutumlu Lopez / Peter Schmidt) en e Herberth Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#911, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer). Het laatstgenoemde team leek een serieuze kandidaat voor de algehele verwinning te zijn, maar vanwege een aanrijding na slechts 15 minuten in de race viel de regerende Champion of the Continents terug tot aan de staart van het veld. De auto waarmee de Porsche in botsing kwam, was uitgerekend de Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari.
De EBIMOTORS-Porsche 991-I Cup (#73, Lino Curti / Carlo Curti / Marco Frezza) completeerde de top tien van het algemeen klassement en bezorgde het team bij zijn terugkeer in de serie ook de overwinning in de 991-klasse. De overige podiumplaatsen in de klasse waren voor de Huber Motorsport-Porsche 991-I Cup (#81, Peter Kieber / Thomas König / Adrian Spescha) en de Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cup (#64, Philippe Polette / Frederic Lelievre / Pascal Gibon), nadat de zusterauto van Porsche Lorient Racing (#65, Jean-François Demorge / Alain Demorge / Gilles Blasco / Frédéric Ancel) met nog slechts 15 minuten te gaan de kansen op een podiumplaats vanwege een losgeraakte brandstofleiding in rook zag opgaan.
De VDS Racing Adventures-MARC Focus V8 (#58, Raphaël van der Straten / José Close) behaalde in Navarra zijn tweede klassezege van het seizoen en was bij het vallen van de finishvlag de enige auto uit de SPX-klasse die nog in de race was. De True-Racing-KTM X-BOW (#116, Johannes Stuck / Ferdinand Stuck / Reinhard Kofler / Klaus Angerhofer) leek op weg naar winst in de klasse, maar het Oostenrijkse team slaagde er bij de pitstop niet in om het linker achterwiel te demonteren en viel korte tijd later uit. Tot overmaat van ramp viel de zusterauto in dezelfde ronde eveneens uit na een crash in de bandenstapels. Niettemin hadden de beide KTM’s voldoende ronden afgelegd om nog als tweede en derde op het podium van de SPX-klasse te eindigen.
De Endurance Team Romania-Ginetta G55 GT4 (#446, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae) leek op weg naar een veilige overwinning in de GT4-klasse, maar vanwege versnellingsbakproblemen en een gebroken spoorstang van de Ginetta kon het team QSR Racingschool met de Mercedes-AMG GT4 (#254, Mario Timmers / Bert Redant / Michiel Verhaeren) de eerste zege in de GT4-klasse vieren.
Het Europees Kampioenschap van de 24H SERIES powered by Hankook wordt volgende maand voortgezet met de Hankook 12H IMOLA (24-26 mei). Op het circuit in Italië komen de GT- en TCE-teams gelijktijdig in actie. Daarna komen teams en rijders uit de GT-, TCE- en PROTO-Series bijeen in Portimão in Portugal voor de tweede ronde van het Championship of the Continents 2018. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.
Bron: pb creventic