De Black Falcon-Mercedes-AMG GT3 (#2, Abdulaziz Al Faisal / Hubert Haupt / Yelmer Buurman / Gabriele Piana) heeft de Hankook 24H DUBAI 2018 gewonnen, de 13e editie van het jaarlijkse evenement, waarin de zusterauto met het startnummer 3 lange tijd op weg leek naar de overwinning.
Abdulaziz Al Faisal reed de Mercedes-AMG GT3 na 606 ronden op het 5,39 kilometer lange Dubai Autodrome als winnaar over de eindstreep. Daarmee houdt de dominante van Duitse autofabrikanten bij het evenement aan. Voor Buurman, Haupt en Al Faisal was het de tweede overwinning bij de Hankook 24H DUBAI na hun eerste overwinning samen met Black Falcon in 2015.
“Ik kan niet uitdrukken hoe blij ik ben”, zei Al Faisal. “Mijn dank gaat uit naar mijn team en mijn teamgenoten, die het allemaal geweldig gedaan hebben. Ik rijd hier nu elf jaar en eindelijk heb ik deze race voor de tweede keer gewonnen. Ditmaal was het wat moeilijker, want de competitie is sterker geworden, maar ik ben heel blij hier te staan!”
De winnaars in de 24H GT SERIES en de klasse A6-Pro eindigden twee ronden voor de Manthey Racing Porsche 991 GT3 R (#12, Otto Klohs / Lars Kern / Mathieu Jaminet / Sven Müller), die daarmee de tweede plaats bij het evenement die ze een jaar eerder behaalden wisten te herhalen. De GRT Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 (#964, Mark Ineichen / Rolf Ineichen / Christian Engelhart / Mirko Bortolotti) eindigde slechts vijf seconden daarachter en completeerde daarmee het podium in het algemeen klassement en de A6-Pro-klasse. De Lamborghini had in de kwalificatie de 24H GT pole-position behaald, maar viel al in de beginfase na drie achtereenvolgende lekke banden naar de staart van het veld terug.
De SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#16, Valentin Pierburg / Tim Müller / Lance-David Arnold / Dominik Baumann) was het snelst in de klasse A6-Am op de vierde plaats algemeen, één ronde voor de V8 Racing-Chevrolet Corvette C6-ZR1 (#18, Luc Braams / Duncan Huisman / Alex van ‘t Hoff / Rick Abresch / Finlay Hutchison). De HTP Motorsport-Mercedes-AMG GT3 (#25, Alexander Hrachowina / Indy Dontje / Bernd Schneider / Martin Konrad / Brice Bosi) had de klasse aangevoerd tot de tankdop losraakte en het team te maken kreeg met versnellingsbakproblemen, maar klom toch weer op naar de laatste plaats op het podium. De regerende Champions of the Continents Herberth Motorsport (#911, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Alfred Renauer / Dennis Olsen) finishten ditmaal vanwege een defecte stuurbekrachtiging slechts als vierde in de klasse in een evenement dat de #911 Porsche 991 GT3 R vorig jaar, met de huidige Toro Rosso-Formule 1-coureur Brendon Hartley als een van de rijders, nog had gewonnen.
In de voor het eerst uitgeschreven 991-Pro-klasse ging de overwinning naar de FACH AUTO TECH Porsche 991-II Cup (#62, Matt Campbell / Julien Andlauer / Thomas Preining / Jens Richter), gevolgd door de van pole-position in de klasse gestarte race:pro motorsport-Porsche (#63, Stanislav Minsky / Murad Sultanov / Klaus Bachler / David Jahn / Nicholas Foster) en de RScar Motorsport-Porsche 991-I Cup (#82, Artem Soloviev / Vadim Meshcheriakov / Denis Gromov / Roman Rusinov). De tweede race:pro motorsport-auto (#26, Stephen Grove / Bertram Hornung / Matthias Jeserich / Glenn van Parijs) deed het beter met winst in de 911-Am-klasse, voor de MRS GT-Racing-Porsche 991-II Cup (#67, James Thorpe / Sean Mc Inerney / Phil Quaife / Claudio Cappelli). De vroegere 24H SERIES-kampioenen Duel Racing (#95, Ramzi Moutran / Nabil Moutran / Sami Moutran / Jules Westwood) completeerden met nog eens twee ronden achterstand het podium in de klasse.
Na een afwezigheid van enkele jaren in 24H SERIES powered by Hankook beleefde het Tsunami R.T. (#37, Andrii Kruglyk / Come Ledogar / Oleksandr Gaidai / Alessio Rovera) een succesvolle comeback met de klassezege in SPX voor de Porsche 991 Cup MR II met 21 ronden voorsprong op de MRS GT-Racing Porsche 991-II (#89, Helmut Rödig / Georg Bernsteiner / Altfrid Heger / Christopher Zöchling). De van pole-position in de klasse gestarte Leipert Motorsport Lamborghini Huracán Super Trofeo (#10, Oliver Webb / Lim Keong Wee / Melvin Moh / Aleksander Schjerpen / Tadas Volbikas) behaalde de laatste podiumplaats, net voor de klassewinnaars van vorig jaar, het GDL Racing Team Middle East.
De VDS Racing Adventures MARC Focus V8 (#58, Raphaël van der Straten / Karim Al Azari / Grégory Paisse / Wolfgang Haugg / José Close) begon de titelverdediging in de klasse SP2 goed met een klassezege, gevolgd door de CCS Racing KTM X-BOW (#201, Charel Arendt / Holger Baumgartner / Tom Kieffer / Uwe Schmidt) and the Speed Lover Porsche 991-I (#78, Dominique Bastien / Jesus Diez / Carlos Rivas / Bob Wilwert). De enige andere KTM X-BOW in het veld, die van KTM MMotorsport Australia, had last van mechanische problemen en viel daarmee in het zicht van de finish nog terug naar de vijfde paats in de klasse.
Phoenix Racing behaalde de eerste en tweede plaats in de GT4-klasse met de gloednieuwe Audi R8 LMS GT’s, een goed resultaat bij de première van de klasse in de 24H SERIES. De auto met het startnummer #248 (Philip Ellis / Joonas Lappalainen / Gosia Rdest / John-Louis Jasper) werd voor de R8 LMS GT met het nummer #247 (Adderly Fong / Marchy Lee / Shaun Wei Fung Thong / Darryl O’Young / Charles Kwan) geklasseerd. Beide Audi’s hadden zich in de nacht een voorsprong op de BLACK FALCON Team TMD Friction-Mercedes-AMG GT R SP-X (#264, Kevin Wing Kin Tse / Jonathan Hui / Antares Au / Frank Yu) verschaft.
De eerste lange-afstandsrace voor de McLaren 570S GT4 vond een voortijdig einde toen de ALFAB Racing-auto (#241, Erik Behrens / Daniel Ros / Fredrik Ros / Anders Lewin) uitviel vanwege een defecte turbocompressor. De meest prominente uitval bij de seizoensstart van de 24H SERIES powered by Hankook werd echter veroorzaakt door een aanrijding tussen de Black Falcon-Mercedes-AMG GT3 (#3, Khaled Al Qubaisi / Jeroen Bleekemolen / Luca Stolz / Manuel Metzger) en de Mercedes van regerend Team- en A6-kampioenen Hofor-Racing (#1, Michael Kroll / Chantal Kroll / Roland Eggimann / Kenneth Heyer / Christiaan Frankenhout). De Black Falcon-Mercedes had tot op dat moment 198 ronden lang aan de leiding gereden en leek op weg naar de overwinning, maar een aanrijding tijdens een remmanoeuvre betekende voor beide auto’s het voortijdige einde van de race.
Liqui Moly Team Engstler begint 24H TCE-seizoen met eerste overwinning
De Liqui Moly Team Engstler-Volkswagen Golf GTi TCR (#130, Luca Engstler / Florian Thoma / Benjamin Leuchter / Jean Karl Vernay) zette de dominantie van Duitse merken en teams bij de Hankook 24H DUBAI voort en bezorgde het team op het Dubai Autodrome de eerste overwinning in de serie.
Het Duitse team eindigde voor de LMS Racing by Bas Koeten Racing-SEAT Leon TCR (#129, Olli Kangas / Kari-Pekka Laaksonen / Antti Buri / Willem Meijer) en de Bonk Motorsport-Audi RS3 LMS (#115, Hermann Bock / Max Partl / Rainer Partl / Volker Piepmeyer / Michael Bonk), waarmee er drie verschillende merken op het podium in de TCR-klasse eindigden. De beide Peugeot 308 Racing Cup-auto’s van het regerend TCR-kampioensteam Team Altran Peugeot kwamen zij aan zij als vijfde (#308, Guillaume Roman / Olivier Baron / Michael Carlsen / Kim Holmgaard) en zesde (#908, Lionel Amrouche / Cyril Calmon / Henrik Sørensen / Aram Martroussian) over de eindstreep.
Verderop in het veld behaalde de CWS Engineering-Ginetta G55 (#178, Colin White / Jac Constable / Simon Murray / Bradley Liebenberg) de overwinning in de klasse SP3, voor de LAMERA-CUP (#238, Nicolas Beraud / Fabien Delaplace / Laurent Piguet / Stephane Pasquet) en de tweede CWS-Ginetta , (#278, Adam Hayes / Steven Wells / James May / Paul May). De 24H TCE-pole-sitter, de Century Motorsport-Ginetta (#229, Nathan Freke / Jon Barnes / Mark Farmer / Dominic Paul) viel na mechanische problemen vroeg in de race terug naar de vierde plaats in de klasse.
In de CUP1-klasse behaalde Hofor-Racing powered by Bonk Motorsport (#131, Martin Kroll / Michael Schrey / Michael Fischer / Bernd Küpper / Gustav Engljähringer) met de BMW M235i Racing Cup de overwinning, voor Sorg Rennsport (#151, Stephan Epp / Fabian Danz / Kris Richard / Josh Caygill / Yannick Mettler) en QSR Racingschool (#154, Jimmy de Breucker / Mario Timmers / Rodrigue Gillion / Tom Boonen / Simon Klemund).
Aan het eind van het veld sloot de Ciceley Motorsport-Renault Clio Cup IV (#162, Adam Morgan / Max Bird / Frank Bird / Jake Giddings) zijn eerste 24-uursrace met de overwinning in de A2-klasse succesvol af. Daarachter volgden de A2-kampioenen van 2017 in de Jönsson Consulting-Peugeot RCZ (#171, Søren Jönsson / Lars Mogensen / Niels Nyboe / Christian Hansen / Kasper Bruun). Dankzij een opmars na schade vroeg in de race completeerde de tweede Ciceley Motorsport-Renault Clio (#164, Max Coates / Harald Rettich / Adam Hatfield / Steffan Jusjong) het podium in de klasse A2.
Een opmerkelijke uitval bij de seizoensstart van de 24H TCE SERIES powered by Hankook was die van de enige Honda Civic TCR in het veld, ingezet door RKC/TGM Motorsport (#99, Ricky Coomber / Thomas Gannon / David Drinkwater / Umair Khan), die bij zijn mondiale competitiedebuut uitviel als gevolg van een kapotte koppakking.
Het CREVENTIC-programma van lange-afstandsraces wordt binnen enkele weken in Groot-Brittannië voortgezet met de Hankook 24H SILVERSTONE, meetellend voor de 24H TCE SERIES powered by Hankook, van 9-11 maart. Dat weekeinde komt ook de 24H GT SERIES in actie in het kader van de Hankook 12H SILVERSTONE voor GT’s en prototypes. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.
Bron: pb creventic
Foto’s: pb creventic