In den beginne
Men moest een nieuwsbericht in eerste instantie doorvertellen aan elkaar en hopen dat er geen feiten verdraaid werden. Uiteraard waren de kranten er ook al, maar ook dat ging niet heel snel. Men moest een artikel schrijven op papier en dat aanleveren bij de uitgever, meestal werd dit per courier bij de uitgeverij gebracht en verwerkt in de krant. Vervolgens moest de krant verspreid worden en men moest hem kopen (wat toen nog massaal gebeurde) alvoor men het nieuwsitem kon lezen.
Internet
Met de komst van internet kwam het nieuws veel sneller bij mensen naar binnen. Allereerst ging dat via speciale fora over een tak van sport of een algemeen sport forum. Wat te denken van Autosportforum.be of het, op rally gebaseerde, rally-magazin.de. In deze fora kon iedereen het nieuws dat zij ter oren kregen delen en vergezellen van foto’s en video’s. In de meeste gevallen kon men gratis lid worden en zo kon iedereen het nieuws tot zich nemen. In deze tijd ging het nieuws als een lopend vuurtje de wereld over. Nadeel was wel dat er ook veel rumoer in de wereld kwam en mensen half nieuws of geen nieuws, toch gingen zien als echt nieuws. Zo begon iedereen ook steeds meer nieuws te geloven. Bijkomend nadeel was ook dat mensen zich niet aan de regels van de fora hielden. De beheerders kregen hun handen vol aan het nakijken van alle berichten.
Sociale media
Met de komst van de sociale media is de nieuwswereld wederom verschoven, nu is het meest recente nieuws niet meer te lezen op de fora (enkele uitzonderingen daargelaten) maar op Twitter of Facebook. Deze sociale media zijn de laatste jaren met grote snelheid gegroeid. In het begin van de sociale media was het vooral Twitter welke zorgde voor vele nieuws. Men kon in 140 tekens aangeven wat hun nieuws was en vanaf elk mobiel apparaat kon het eenvoudig gedaan worden. Als er iets op het circuit gebeurde of iemand ving een gerucht op, slingerde men dat de wereld in, in 140 tekens. Vaak vergezeld van een bijpassende foto. Een groot voordeel van Twitter zijn de hekjes (#) oftewel de hashtags. Hiermee kan men aangeven waar het bericht over gaat en dit word netjes bijgehouden door twitter zelf. Zo word belangrijk nieuws ’trending’ en is het zeer eenvoudig te vinden voor de hele wereld.
Het komt ook voor dat evenementen of circuits hun eigen hashtag in het leven roepen. Op die manier hoeft men alleen te zoeken op die hashtag en komt het laatste nieuws direct bovendrijven. Vaak plaatsen mensen een tweet als ze naar het evenement gaan of juist als ze er zijn en iets moois zien of horen.
De laatste jaren heeft Facebook deze technologie eenduidig overgenomen en word het nieuws daar ook steeds sneller verspreid. Groot voordeel van Facebook is dat men aan kan geven dat men bij een evenement is, door ‘in te checken’ bij het evenement. Hun vrienden zien dat zij er zijn en kunnen een reactie plaatsen. Ook is het mogelijk om mensen te noemen in een bericht, waardoor het bereik direct vergroot word.
Nieuwe technologie
De sociale media word door veel nieuws sites de hele dag afgespeurd naar het laatste nieuws, maar daar is nu een oplossing voor, mysportbuzz. Deze website werkt heel eenvoudig en zoekt voor jou het internet af naar het laatste nieuws dat jij wilt zien. Het werkt heel eenvoudig en men hoeft er geen account voor aan te maken. Je kan heel eenvoudig klikken op de cirkels met een zoekopdracht erin. Wil je het laatste nieuws over Max Verstappen lezen, klik onderin op het soort sport dat je wilt volgen. Vervolgens komen de cirkels in beeld waar het laatste iets over geplaatst op internet en de sociale media. Max is ‘hot’ in binnen- en buitenland en daardoor staat zijn naam in een grote rode bol. Een simpele klik op zijn naam brengt u het laatste nieuws. Binnen enkele muisklikken heeft u het laatste nieuws van uw favoriete onderwerp.