In de aanloop naar de 24 uurs race van Zolder, aankomende zaterdag en zondag, hebben wij Andy Jaenen een aantal vragen gesteld over de 2016 editie van de wedstrijd. Andy is de dagelijks leider van Skylimit, het team en organisator van trackdays op diverse circuits en van de Nurburgring driftcup, is gevestigd op het circuit in Zolder.
Hoe beleeft u de laatste week in aanloop naar de 24 uurs race op uw thuiscircuit?
Andy: “Je voelt elke dag de spanning stijgen. Afgelopen week hebben we de laatste aanpassingen gemaakt aan de pitboxen indeling met de crew van Circuit Zolder en probeer ik de teams die nog een rijder zoeken nog wat te helpen. Zoals elk jaar neem ik me voor om een beetje extra te slapen om fris aan het weekend te kunnen beginnen, maar naar gewoonte zal het er weer niet van komen “
Tijdens de trackwalk op woensdagavond, komt u dan nog nieuwe dingen tegen, ondanks dat u nagenoeg elke dag op het circuit te vinden bent?
Andy: “De trackwalk doe ik elk jaar opnieuw met een 50-tal piloten, iedereen is welkom. Toen ik begon te werken om de 24 Hours of Zolder nieuw leven in te blazen, was deze trackwalk mijn bedankje naar de rijders en teams die terug naar het jaarlijks hoogtepunt van Circuit Zolder kwamen. Ik geef hun dan alle tips die mezelf destijds hielpen om zonder risico’s door deze race te komen. Ook maak ik hun duidelijk welke kerbstones er gebruikt kunnen worden en van welke men helemaal af moet blijven. Je ziet hier en daar de staat van deze kerbstones wel eens veranderen, iets wat je niet van achter het stuur kan zien, maar wel als je er vlakbij staat. Zolder is een zwaar circuit voor mens en machine. Tijdens de gehele race worden de remmen enorm belast. De extra temperatuur gaat over naar de wiellagers, ophanging enz… De piloot die in Zolder na een stint verteld : “Ik kon niet sneller” heeft met zekerheid de wagen een beetje geforceerd, wat later in de race vaak tot een breuk in de versnellingsbak, aandrijfassen of de ophanging kan leiden. Deze temperaturen gekoppeld aan enkele dodelijke kerbstones bepalen voor 50% de betrouwbaarheid van de wagen.”
Tijdens de wedstrijd, wat zijn dan uw taken?
Andy: “Mijn functie binnen het Belcar Endurance Championship staat omschreven als “Liaison officer”… Een naam die ikzelf niet uitgevonden of gekozen heb . Het komt erop neer dat ik een aanspreekpunt ben voor de teams, dat ik Circuit Zolder ondersteun in vele dingen en dat ik teams en piloten samenbreng. Mijn grootste doel is steeds om een volle startgrid te hebben, iets wat ons nu voor het derde jaar op rij gelukt is.”
Is het niet moeilijk om te strijden tegen mensen waar u normaal voor werkt?
Andy: “Het klopt inderdaad dat ik ook betrokken ben bij het Skylimit Yokohama Race Team. Maar tijdens de raceweekends heb ik geen functie binnen het team. Ik help veel met de voorbereiding van de piloten van het team. Tijdens de race sta ik ter beschikking van iedereen. Ik ben veel terug te vinden in de pitlane en geef advies aan elke rijder die het nodig heeft. Een beetje een verlengde van de trackwalk. “
Kunt u tijdens de wedstrijd nog eens de ogen dicht doen, of gaat dat simpelweg niet?
Andy: “Slapen en 24 uren race zijn 2 dingen die niet in 1 zin passen voor mij. Het is de 4de etmaal race voor mij dit waar waar ik actief in betrokken ben. In Daytona werkte ik als spotter voor de Riley Viper en stond ik vrijwel de gehele race op het dak van de tribune te communiceren met de rijders. In Le Mans deed ik hetzelfde voor de LMP2 van Murphy vanuit de pitbox aan de hand van TV schermen. Tijdens de 25H VW Funcup was ik de hele race aan de pitmuur te vinden en had ik ook radiocontact met mijn rijders. In Zolder is mijn betrokkenheid met iedereen zo groot dat ik niets wil missen van de race. Tijdens een 24 uren race wordt je gevoed door adrenaline. slapen is voor zondag avond.”
Hoe voelt het om met zulke jonge mensen te kunnen werken in het team?
Andy: “Dit jaar staan we met Ines Lammens en Nicolas Hermans 2 piloten van amper 16 aan de start van deze race gekoppeld aan Kata Bozó (20) en 2 piloten met ruime ervaring, Markus Palttala en Jo Lammens. Met onze Mustang rijden 2 huisrijders, met name Danique Aelaerts en Davy Suffeleers die ondersteund worden door de ervaren Menno Kuus en Nick Geelen. Davy en Danique hebben hun eerste stappen in hun race carrière kunnen zetten via mij en het doet me dan ook veel plezier dat ze kunnen blijven racen. Nicolas Hermans rijdt reeds het hele Belcar kampioenschap en toonde uit het juiste race hout gesneden te zijn. Voor Ines Lammens komt deze deelname een beetje als een verrassing. Maar het groeiproces van deze jonge dame van 16 is zo progressief dat we na de 25 Hours Funcup beslisten haar mee aan boord te nemen voor deze etmaalrace. Kata Bozó is dan weer een ander verhaal. Ze kwam onze troepen versterken tijdens de trackdays in Spa en de Drift Cup op de Nürburgring omdat we iemand zochten die de Duitse taal machtig was. Ondertussen merkte ik dat ze wel heel gepassioneerd was door de autosport en gaf haar in april de kans om eens te rijden op het circuit. Dat viel zo goed mee dat we haar een opleiding gaven, een Belgische RACB licentie test lieten afleggen (aangezien deze Hongaarse meer in België woont dan in haar geboorteland). Net als bij Ines viel haar deelname aan de 25 uren Fun Cup zo goed mee dat we haar mee opnamen in het team voor de 24 Hours of Zolder. Het is ook fijn dat de andere, meer ervaren rijders zich ontfermen over onze jonge rijders.”
Welk team geeft u de meeste kansen voor de overwinning?
Andy: “Zoals de afgelopen jaren zal het een strijd worden tussen de Cup Porsches en de Wolf en Norma prototypes. Op papier zijn de prototypes onklopbaar, daarom zijn er enkele maatregelen genomen om ze te beperken in hun potentieel. Zo mogen ze slechts 65 liter tanken tegenover 100 voor de Porsche. De normtijd zorgt ervoor dat een proto niet zijn volledig potentieel kan benutten. Maar terwijl dit een groot nadeel lijkt voor deze wagens, zou het wel eens een voordeel kunnen blijken omdat een piloot minder kans heeft om de wagen te forceren. De 4 sterkste proto’s zijn zeker de Norma’s van Deldiche en Mc Donalds’ racing en de Wolfs van PK Racing en Bas Koeten. Bij de Porsches wordt het vooral uitkijken naar de exemplaren van Belgium Racing en MeXT. De Speedlover Porsches hebben echter een sterke bezetting en kunnen wel eens verrassen. De Focus V8 van VDS adventure, de Saker, de Radicals, de BMW Diesel van Beliën Motorsport, de EMG en Hamofa BMW’s en de gehele vloot van de M235i Cup zijn zeker goed voor de nodige ereplaatsen. Eén van de mooiste klasses gaat ook zeker Belcar 5 worden waar de BMW’s 325 het tegen elkaar zullen uitvechten.”
Bron: A. Voorberg
Foto’s: W. Hendriks