Na een seizoen in de Lamborghini Super Trofeo Europe, volledig gewijd aan sprintraces, keert Nigel Bailly in 2025 terug naar de endurance-racerij. Hij zal namelijk deelnemen aan de 24H Series Europe met het Franse team SebLajoux Racing, waar hij achter het stuur van een schitterende Porsche 992 GT3 Cup zal zitten.
De 24 Uur van Le Mans, de 24 Uur van Spa-Francorchamps, de European Le Mans Series, de Lamborghini Super Trofeo… De carrière van Nigel Bailly is het toonbeeld van doorzettingsvermogen en de wil om te bewijzen dat een rijder zonder het gebruik van zijn benen zijn dromen toch kan verwezenlijken.
Het was in de endurance-wereld, op het hoogste niveau, dat de Belgische rijder die een verlamming heeft, naam maakte op internationaal niveau. In 2025 keert hij terug naar de langeafstandsracerij via een competitie die steeds succesvoller en populairder wordt: de 24H Series, georganiseerd door het Nederlandse bedrijf Creventic.
“Het seizoen 2024 in de Lamborghini Super Trofeo Europe met ART Line Racing verliep goed, maar de kosten bij een incident of ongeval zijn zo hoog dat ik er niet ten volle van kon genieten”, verklaart Nigel Bailly. “Ik nam contact op met Creventic om meer te weten te komen over de 24H Series en omdat ik graag met een Porsche wilde racen. De gesprekken met Seb Lajoux verliepen vlot en het idee om een rijder met een beperking samen te laten rijden met rijders zonder beperking sprak hem meteen aan. Dus hebben we besloten om er vol voor te gaan.”
Bij het Franse team, dat gevestigd is in Moselle en eerder al aan het 24H Series Middle East Trophy deelnam, zal Nigel Bailly een Porsche 992 GT3 Cup besturen, te beginnen met de 12 Uur van Mugello van 21 tot 23 maart. De wagen zal uitkomen in de 992-AM-klasse, waar hij samen met de Fransen Stéphane Perrin en Seb Lajoux zal rijden. De Nederlander Paul Meijer, de vice-kampioen uit de Porsche Carrera Cup Benelux 2024, zou het team kunnen versterken.
Na Mugello staan ook de 12 Uur van Spa-Francorchamps (18-20 april), de 12 Uur van Misano (23-24 mei), de 12 Uur van Paul Ricard (4-5 juli) en de 24 Uur van Barcelona (26-28 september) op het programma. Dit basisprogramma zou nog kunnen worden uitgebreid als zich nieuwe kansen voordoen.
De #888 Porsche 992 GT3 Cup van SebLajoux Racing zal met een hybride besturingssysteem worden uitgerust, een systeem waarmee Nigel Bailly de gas en de remmen volledig met zijn bovenlichaam kan bedienen. Tegelijkertijd kunnen de andere rijders het standaardbedieningssysteem van de auto blijven gebruiken. Dit systeem is identiek aan dat van de Lamborghini Super Trofeo waarin Bailly vorig jaar reed en wordt momenteel op de Porsche geïnstalleerd.
“Al jaren werk ik elke dag hard om mijn grootste dromen waar te maken en deel te nemen aan hoogstaande autosportkampioenschappen”, vertelt Nigel Bailly. “Ik begon met autosport op mijn 27ste. Van buitenaf lijkt er geen verschil wanneer een rijder met een beperking een racewagen bestuurt. Mijn grootste uitdaging vandaag is om op hoog niveau te kunnen racen met alleen mijn handen, waarbij ik het gaspedaal, de rem, het sturen en het schakelen moet combineren… Dat blijft erg ingewikkeld, maar mijn motivatie is groter dan ooit. Samen met mijn teamgenoten van SebLajoux Racing is ons doel om in de 992-AM-klasse van de 24H Series 2025 te schitteren. Ik geloof oprecht dat we alles in huis hebben om daarin te slagen.”
Op naar Toscane en de regio rond Florence voor de seizoensopener van een competitie waarin Nigel Bailly zijn indrukwekkende avontuur in de uithoudingsracerij voortzet…






Bron: pb Nigel Bailly
Foto’s: pb Nigel Bailly