Update 18 juni 2018 – 22:39
Racing Team Nederland schuift op naar 7e plaats in LMP2-klassement in 24 uur van Le Mans
Door de diskwalificatie zojuist van twee auto’s, schuift Racing Team Nederland op naar de 7e plaats in de eindklassering van de LMP2-klasse van de 24 uur van Le Mans.
De FIA maakte maandagavond na de race bekend dat de LMP2-auto’s met startnummer 26 (1e) en 28 (4e) uit de uitslag zijn geschrapt vanwege het bij controle aantreffen van een extra, ongeoorloofd onderdeel in de tankinstallatie dat de snelheid van een tankstop beïnvloed zou hebben.
Het team in kwestie, dat beide auto’s onder twee verschillende namen inzette, kan de komende 96 uur beroep aantekenen tegen de beslissing.
Mark Koense, teammanager Racing Team Nederland: “We hebben kennisgenomen van de beslissing van de FIA en wachten af wat er gaat gebeuren. Met onze mooie 9e plaats waren en zijn we al tevreden, maar als het een 7e plaats blijkt te zijn, is dat natuurlijk mooi meegenomen, ook vanwege de extra WK-punten. Dit nieuws verklaart voorlopig in ieder geval waarom deze twee auto’s tijdens de race korter stilstonden tijdens een tankstop. Wij begrepen dat verschil eerlijk gezegd al niet. We gaan zien welk vervolg dit nu krijgt.”
Het officiële bericht omtrent de diskwalificaties is hier te lezen: https://www.fiawec.com/en/news/g-drive-racing-and-tds-racing-disqualified-from-24-hours-of-le-mans/6013
Racing Team Nederland heeft afgelopen weekend een felbevochten 9e plaats behaald in de LMP2-klasse van de 86e 24 uur van Le Mans.
Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Jan Lammers handhaafden zich met de Dallara P217 vrijwel de gehele race in de top 10.
Vanaf de vroege ochtend kampte Racing Team Nederland echter met kapotte uitlaten, waardoor het nog een spannend gevecht naar de finish werd.
Een derde reparatie van een uitlaat kostte op de valreep nog een positie, maar het enige Nederlandse Le Mans-team toonde zich blij en tevreden met de top 10-finish in hun pas tweede ”24 Heures”.
Frits van Eerd: “Het hele team heeft een geweldige prestatie geleverd. Ik ben meer dan trots op dit resultaat. Wij hebben hier tot aan de start een week lang geworsteld met de afstelling van de Dallara, maar in de race klopte ineens alles. De auto was fantastisch.
“Het team heeft keihard gewerkt, Giedo en Jan deden een super job en ik ben blij dat ik geen fouten heb gemaakt. Dat we in de laatste ronde de 8e plaats verloren vanwege de reparatie van de uitlaat, waardoor Ho-Pin Tung er nog voorbij kon komen, dat maakt mij niets uit. Integendeel! Ik heb eind vorig jaar met Ho-Pin gesproken over samen het EK doen, maar juist hij bracht me op het idee om het WK te doen. Dus dat uitgerekend Ho-Pin mij voorbijging, vond ik prachtig.
“Ons doel voor onze tweede Le Mans was opnieuw de finish halen én deze keer in de top tien eindigen. Als dat dan allebei lukt, in een race zo groot en zo moeilijk als deze, dan mag je daar als team denk ik heel blij mee zijn.”
Giedo van der Garde: “Ik denk dat we tevreden mogen zijn. De laatste uren in de auto waren heftig; ik heb op zondagochtend iets meer dan 3 uur achtereen gereden en ik stapte kapot uit. We mogen tevreden zijn hoe we hier als team presteerden, want we hebben onder de streep de snelste Dallara op de baan gebracht. Mooi dat dit dan beloond wordt met een top 10-finish. Ik denk dat we allemaal trots mogen zijn op dat resultaat.”
Jan Lammers: “Ik heb mijn 24e 24 uur van Le Mans met gigantisch veel plezier beleefd. Ik wilde de best mogelijk bijdrage leveren aan het team en het verbaasde me hoe makkelijk het me afging. De auto lag super in de race en ik heb er met volle teugen van genoten. Ik had het zo verschrikkelijk naar mijn zin, dat de race wat mij betreft twee keer zo lang had mogen duren! Dit was mijn laatste race voor het team, want ik geef nu het stokje over aan Nyck [de Vries]. Natuurlijk heb ik dus gemengde gevoelens, maar wat bij mij overheerst is de dankbaarheid richting Frits [van Eerd], want dit is een fantastisch project.”
Mark Koense, teammanager: “Deze top 10-finish is denk ik vooral een groot compliment aan het hele team. De coureurs en de technische crew hebben geen fouten gemaakt en het maximale uit de Dallara gehaald. En de paar problemen die we kregen, werden snel en adequaat opgelost. Fijn dat al dat harde werken een mooi resultaat oplevert. Bovendien waren we regelmatig langdurig één van de snelste LMP2-auto’s op de baan. Dat biedt perspectieven, want de 24 uur van Le Mans van 2019 begint vandaag.”
Met het in Le Mans behaalde resultaat klimt Racing Team Nederland op naar de 6e positie in het LMP2-klassement van het FIA World Endurance Championship.
De volgende FIA WEC-race is de 6 Hours of Silverstone op 19 augustus a.s.
Bron: pb racing team nederland
Foto’s: pb racing team nederland