Met drie Ferrari 499P op de eerste drie startplaatsen werd er op het circuit van Spa-Francorchamps een mogelijke dominantie van de Italiaanse Hypercars verwacht. Hoewel de Italiaanse bolides nooit uit de top van het klassement verdwenen, kregen ze van start tot finish stevig weerwerk van de Alpine A424, de Peugeot 9X8 en zelfs de BMW M V8 Hybrid, die voortdurend druk bleven zetten. De Belgische manche van het FIA WEC leverde spektakel van de bovenste plank op, tot groot plezier van de talrijk aanwezige fans. Over drie dagen verspreid kwamen uiteindelijk meer dan 98.000 toeschouwers voor de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps opdagen!
De #83 Ferrari 499P van Kubica-Ye-Hanson viel al snel weg uit de strijd om de zege met een technisch probleem, maar de twee andere rode 499P – de #50 van Fuoco-Molina-Nielsen en de #51 van Pier Guidi-Calado-Giovinazzi – bleven zes uur lang vooraan strijden. Al in de openingsronden bleek dat Alpine en Peugeot in de Belgische Ardennen in zeer goede waren! Jules Gounon, die het stuur van de #36 Alpine A424 van Fred Makowiecki had overgenomen, wist zelfs even de voorlopige leiding van Ferrari af te snoepen, terwijl de Peugeots #93 (Di Resta-Jensen-Vergne) en #94 (Duval-Jakobsen-Vandoorne) het publiek in vervoering brachten. Ook de #15 BMW M V8 Hybrid WRT (Magnussen-Marciello) en #20 (Frijns-Rast) zorgden mee voor het sportieve spektakel.
Maar moderne uithoudingsraces laten geen tijdverlies meer toe. Bij Peugeot diende de #94 op te geven nadat Malthe Jakobsen betrokken raakte bij een aanrijding. Stoffel Vandoorne reed dus niet tijdens zijn thuisrace. Ook de BMW #20 viel laat in de race weg.
De #36 Alpine, met Mick Schumacher aan het stuur in de slotfase van de race, gaf zich echter niet gewonnen. De Duitser kon echter niet voorkomen dat de beide 499P van AF Corse de dubbel binnenhaalden. De Duitser finishte op minder dan een seconde van de #50 van Nicklas Nielsen!
De overwinning ging dus naar Ferrari, na eerdere zeges in Qatar en Imola. De #51 van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi haalde het met amper vier seconden voorsprong op de zusterwagen van Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen. Terwijl het steigerende paard zijn overwinningsreeks verderzet, verdient Alpine alle lof: de #36 van Frédéric Makowiecki, Jules Gounon en Mick Schumacher pakte na Imola opnieuw een podium en strandde op slechts vijf seconden van de overwinning!
Daarachter boekte Toyota Gazoo Racing een solide resultaat na een lastig weekend, met een vierde plaats voor de #8 GR010 Hybrid van Buemi-Hartley-Hirakawa, die de beide Cadillac Hertz Team Jota’s voorafging: #12 de V-Series.R (Lynn-Nato-Stevens) eindigde voor de #38 (Bamber-Bourdais-Button). Na de tweede Toyota en de tweede Alpine moest Porsche tevreden zijn met een negende plaats voor de #6 963 Penske Motorsport van Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Pascal Wehrlein. BMW vervolledigde de top tien met de #15 van Kevin Magnussen en Raffaele Marciello.
Peugeot zag zijn snelheid niet in een resultaat omgezet: de #93 Peugeot 9X8 van Paul Di Resta, Malthe Jakobsen en Jean-Eric Vergne viel net buiten de top tien. Beide officiële Aston Martin Valkyrie haalden wel de finish: de #007 van Tincknell en Gamble eindigde zelfs in dezelfde ronde van de leiders.
De Ferrari-overwinning in Hypercar kreeg een passend vervolg in de LMGT3-klasse, waar de beide Ferrari 296 LMGT3 van Vista AF Corse de eerste en derde plaats behaalden. De overwinning ging naar de #21 van François Hériau, Simon Mann en Alessio Rovera, die liefst veertig seconden voorsprong hadden op de snelste Ford Mustang LMGT3 van Proton Competition: de #88 van Stefano Gattuso, Giammarco Levorato en Dennis Olsen. De tweede Ferrari van Vista AF Corse, de #54 van Thomas Flohr, Francesco Castellacci en Davide Rigon, vervolledigde het podium, met amper één seconde voorsprong op de andere Mustang Proton Competition, de #77 van Bernardo Sousa, Ben Tuck en Benjamin Barker!
Deze editie van de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps 2025 bracht de Belgen in LMGT3 weinig geluk. De beste BMW M4 LMGT3 van WRT, de #46 met Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi en Kelvin van der Linde, moest tevreden zijn met de negende plaats. Maxime Martin viel met de Mercedes-AMG LMGT3 van Iron Lynx (#61) net buiten de top tien. Tom Van Rompuy sloot zijn race af op de veertiende plaats met de #81 Corvette Z06 LMGT3.R van TF Sport.
Voor de klassementen, klik HIER.
Bekijk elke seconde van de actie, live of op aanvraag, via de officiële FIA WEC TV-app – jouw volledige toegang tot het FIA World Endurance Championship. Meer info vind je HIER.

Bron: pb FIA WEC
Foto’s: pb FIA WEC
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257