Een jaar nadat het team een bijna zekere thuiszege uit handen had laten glippen, heeft Ferrari AF Corse knap revanche genomen en klonk het Fratelli d’Italia luid over het Autodromo Enzo e Dino Ferrari! Het trio aan het stuur van de #51 Ferrari 499P – James Calado, Antonio Giovinazzi en Alessandro Pier Guidi – leverde een quasi-perfecte race af, tot groot genoegen van de tifosi.
In tegenstelling tot vorig jaar verliep de start van de 6 Uur van Imola zonder incidenten. Vanaf de eerste rij behielden James Calado (Ferrari #51) en Phil Hanson (Ferrari #83) hun kopposities, ondanks de druk van Kevin Magnussen in de #15 BMW M HYBRID V8 Team WRT. De twee Toyota GR010 HYBRID’s (#7 en #8) vervolledigden in de aanvangsfase de top vijf.
De race werd vervolgens geneutraliseerd na een stevige crash van de #27 Aston Martin Vantage van Ian James, die na contact met de #31 BMW M4 van Yasser Shahin vlak voor Rivazza van de baan ging.
Net voor halverwege de race reden zes wagens binnen acht seconden van elkaar: de Ferrari #83, de BMW #15, de Ferrari #50, de Alpine #36, de Toyota #7 en de Porsche #6. Vijf constructeurs streden voor de overwinning! Tijdens de derde reeks pitstops veranderde de rangorde ingrijpend. De Porsche 963 van Penske Motorsport (#6), met onder andere Laurens Vanthoor achter het stuur, nam de leiding door een alternatieve strategie waarbij banden pas na een triple stint werden gewisseld.
Matt Campbell en Antonio Giovinazzi vochten een spannend duel uit. In ronde 128 profiteerde Giovinazzi van een blokkerend wiel van Campbell bij Rivazza en de Italiaan heroverde de leiding. Een nieuwe Safety Car-interventie na een botsing tussen de #46 BMW en de #21 Ferrari – de leiders in de LMGT3-klasse – herleidde de voorsprong opnieuw tot nul.
Bij de herstart nam Alessandro Pier Guidi het voortouw met de #51 Ferrari, terwijl Kévin Estre in de #6 Porsche zijn tweede plaats verloor aan een aanvallende Kamui Kobayashi in de eerste Rivazza-bocht (ronde 168). De #50 Ferrari van Antonio Fuoco, winnaar in Qatar, zakte ver weg in het klassement door een lekke band na een aanrijding met de #8 Toyota van Sébastien Buemi.
Ondanks een laatste splash & dash in het slotkwartier, pakte Ferrari verdiend de zege. De #51 was dit weekend duidelijk de beste. Alessandro Pier Guidi finishte de 6 Uur van Imola met 8,4 seconden voorsprong op de BMW met startnummer #20. De #36 Alpine maakte het podium compleet en dat na een strategisch sterke race. De #83 Ferrari van AF Corse moest genoegen nemen met de vierde plaats, voor de #8 Toyota.
De #6 Penske Motorsport Porsche 963 van Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Campbell eindigde de race als 8e, terwijl Stoffel Vandoorne en zijn teamgenoten Loïc Duval en Malthe Jakobsen in de #94 Peugeot 9X8 als 12de over de finish kwamen.

Manthey pakt nipte zege tegen WRT!
De regerende LMGT3-kampioen Manthey won op indrukwekkende wijze de LM GT3-klasse tijdens de 6 Uur van Imola. Ryan Hardwick, Riccardo Pera en Richard Lietz wisten de #92 Porsche 911 GT3 R van op de zevende plaats naar de overwinning te sturen.
Ahmad Al Harthy had bij de start de leiding in handen ondanks de polepositie van teamgenoot Valentino Rossi in de #46 BMW. Bij Tamburello verraste François Heriau (Ferrari #21) Petru Umbrarescu (Lexus #87) in de strijd om de tweede plaats.
Na het incident met de #27 Aston Martin en #31 BMW schoof het hele LMGT3-veld weer in elkaar. Na de pitstops had de #46 BMW van Rossi een voorsprong van zestien seconden op de #87 Lexus halverwege de wedstrijd, met Ferrari #21 voorlopig op drie.
Omdat #87 Lexus en de #31 BMW beiden een straf kregen, ging het gevecht om de zege nu tussen #46 BMW en #21 Ferrari. De strategie van Ferrari was echter anders, want zij wisselden de banden niet tijdens hun pitstop. De beslissende wending kwam in het vierde race-uur, toen Rossi in het tweede deel van Rivazza in botsing kwam met Simon Mann.
Manthey profiteerde optimaal van de pech bij de leiders. Riccardo Pera reed een indrukwekkende triple stint in de #92 en gaf Richard Lietz de kans om de leiding over te nemen. Die hield Kelvin van der Linde, in de sterk opzittende #46 BMW, nipt achter zich.
Uiteindelijk bedroeg het verschil tussen de Oostenrijker en de Zuid-Afrikaan amper 0,316 seconde! Esteban Masson bezorgde Akkodis ASP het eerste FIA WEC-podium. De #87 Lexus en de #54 Ferrari werden dan weer vier en vijfde.
Tom Van Rompuy en zijn teamgenoten Rui Andrade en Charlie Eastwood eindigden 6e in de #81 TF Sport Corvette Z06 LMGT3.R, terwijl Maxime Martin opnieuw een lastig weekend had in de #61 Iron Lynx Mercedes-AMG LMGT3 en 13de werd.
De volledige uitslag van de race is HIER.
De derde manche van het FIA WEC 2025 vindt plaats in België, tijdens de 6 Uur van Spa-Francorchamps op zaterdag 10 mei.
Wil je niets missen van het FIA World Endurance Championship? Download dan FIAWEC TV., de officiële app om alles live of achteraf te bekijken, altijd en overal!







Bron: pb FIA WEC
Foto’s: pb FIA WEC (DPPI / Charly Lopez – Fabrizio Boldoni – Julien Delfosse – Javier Jimenez)
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257