Autocoureur Kay van Berlo heeft opnieuw laten zien een getalenteerd rookie te zijn in de European Le Mans Series (ELMS). De pas zeventienjarige Veghelaar won zondag op het circuit van Monza de tweede ronde van het prestigieuze endurance-kampioenschap. Door de overwinning gaat zijn team Eurointernational aan de leiding in de LMP3-klasse.
“Het was een mooi weekend”, zei een tevreden Kay, die vorige maand tijdens de eerste ronde van het kampioenschap derde was geworden in de Ligier JS P3. “Ik had het niet echt verwacht hier te winnen. We wisten natuurlijk wel dat we kans op de overwinning maakten, maar dat gold ook voor andere teams. Een ELMS-race is vier uur lang overleven, je moet snel en goed zijn, de strategie moet goed uitpakken en je moet foutloos rijden.”
In de kwalificatie was zijn teamgenoot Giorgio Mondini naar de zevende tijd gesneld, maar door een straf voor een concurrent mocht het team van Kay als zesde starten. Mondini nam ook de start van de race voor zijn rekening en reed weldra naar de tweede positie. Dat deed de Italiaan in een hectische fase die werd gekenmerkt door crashes en safety cars. Na een uur en drie kwartier racen, kwam Mondini naar binnen voor een pitstop en de rijderswissel. Daarna nam Kay het restant van de race voor zijn rekening.
“We hadden een goede strategie en toen de safety car opnieuw de baan op kwam, deed United een pitstop en een ronde later stopten wij ook. United reed dus eerder achter de safety car, daarna sloten wij aan. Op dat moment, zaten er maar twee auto’s tussen mij en de leider in de klasse. Ik wist dat ik hem bij de herstart kon pakken. Toen de safety car naar binnen ging, begon ik meteen te jagen. Het was echt een gekkenhuis. Iedereen had koude banden, zat heel dicht op elkaar en er lag vuil op de baan.”
Een kwartier na de hervatting haalde Kay de nummer twee-auto van United Autosports, de regerend kampioen, in en claimde hij de koppositie. Nadat de beide kemphanen tegelijkertijd de pits opzochten, was de auto van United net iets eerder weg. Dat kwam omdat de Amerikanen alleen voor een tankbeurt waren binnengekomen en Kay de tweede verplichte pitstop moest uitvoeren met de bijbehorende minimumtijd voor de stop. “Daarna begon het spelletje opnieuw.”
Omdat de United-auto even later een touché had met een LMP2-auto, kon Kay er eenvoudig langs en heroverde hij de koppositie. Hoewel zijn concurrent een aantal plaatsen terugviel, was de strijd nog altijd niet gestreden. In de slotfase waren de banden van zijn Ligier dusdanig versleten dat hij nadrukkelijk werd opgejaagd door de Norma M30 van YMR Racing. “Vanaf dat moment was het vier ronden lang verdedigen. In de laatste bocht zat hij aan de buitenkant erlangs. Maar gelukkig kon ik hem toch nog achter me houden.”
Zo boekte Kay zijn tweede overwinning van het seizoen, na zijn overwinning in januari tijdens de Creventic 3×3 uur van Dubai. “De laatste rondes waren niet gemakkelijk. Het was net karten. Hun snelheid was op het laatst gewoon beter. Het team zei over de boordradio tegen me dat ik alles moest geven voor de winst omdat het een Italiaans team is en op een Italiaans circuit kon winnen. Ik had ook op safe kunnen spelen en voor de punten in het kampioenschap kunnen gaan, maar in dit geval was de keuze snel gemaakt.”
Kay en zijn team gaan nu aan kop in de LMP3-klasse van het kampioenschap. “Het was een goede tweede wedstrijd, al moeten we niet te vroeg juichen. Er zijn nog vier lange wedstrijden te gaan. Hoe dan ook: de eerste overwinning in het kampioenschap is binnen. Dat geeft een goed gevoel!”
Bron: pb kay van berlo
Foto: pb kay van berlo – © PHOTLR