Op papier was de opdracht eenvoudig. De BRCC telt zeven wedstrijden waarvan de vijf beste in rekening worden gebracht bij de eindafrekening. Tijdens de afsluitende zevende manche in het Franse Anneau du Rhin werd een coëfficiënt 1.5 gehanteerd en konden de piloten dus anderhalve punten sprokkelen. Na de 24 Hours of Zolder en rekening houdend met de twee verplichte schrapresultaten stond Belgium Racing aan de leiding met 100 punten, gevolgd door Russell Racing by DVB met 76 punten en MExT Racing met 71 punten. Indien Belgium Racing de slotmanche uitreed was de titel een feit voor de Limburgers. Voor de tweede plaats of de vice-titel was het laatste woord nog niet gezegd. Het verschil van vijf punten met de broers Thiers kon worden dicht gereden, maar dan moest MExT Racing de wedstrijd winnen of ten minste tweede worden in een rechtstreeks duel met de snelle Ferrari 458 Challenge.
Tijdens de kwalificaties kwam MExT Racing Team uit op een knappe vierde chrono algemeen na twee GT3-wagens en de Porsche 991 Cup van Belgium Racing, maar voor de Ferrari van de broers Thiers die de grootste bedreiging vormde.
Xavier Stevens lukte een kanonstart en pakte resoluut de leiding van het veld, op de hielen gezeten door de Ferrari F458 GT3 van Sport Garage en de Porsche van Belgium Racing. Na drie ronden moest de West-Vlaamse bandenman het hoofd buigen voor de snellere Ferrari GT3 en ook Dylan Derdaele kon mee doorschuiven voorbij de Porsche van MExT Racing Team. Het kwam tot een mooi duel met de Ferrari van de broers Thiers, maar na anderhalf uur wist Stevens de Porsche in tweede positie door te geven aan Kris Wauters. Naargelang de race vorderde werd de voorsprong verder uitgediept en met nog een half uur te gaan mocht Stevens na een splash & dash de klus afmaken. MExT Racing werd derde algemeen na de Porsche van Belgium Racing en de Ferrari GT3 van Sport Garage, maar tweede in de BRCC voor Russell Racing. Hierdoor sluiten Xavier Stevens en Kris Wauters het seizoen af als vice-kampioenen met één puntje voor op Frank en Hans Thiers.
Xavier Stevens: “Uiteraard zijn we zeer gelukkig met deze ontknoping. Ik had de set up van de wagen iets gewijzigd en deze was zowel voor Kris als mezelf perfect op de Franse omloop. Kris wist een knappe chrono op de tabellen te zetten tijdens de kwalificatie, terwijl we tijdens de race zelf nooit in de problemen kwamen. De kopstart gaf me een fantastisch gevoel, maar ik kon de rest niet afhouden zonder risico’s te nemen. De titel kon Belgium Racing nog nauwelijks ontlopen terwijl wij ons concentreerden op de strijd voor de vice-titel. En het is gelukt. We zijn zeer tevreden met het geboekte resultaat”.
MExT Racing Team begon aan het seizoen met twee zeges op rij voor Stevens/Longin en Koen Wauters/Kris Wauters/Longin. Hierdoor kwam Bert Longin even aan de leiding van het kampioenschap. Koen moest afhaken wegens een te drukke beroepsagenda, terwijl Longin ook met enkele overkoepelende weekends kreeg af te rekenen zoals afgelopen weekend met de Nascar op Circuit Zolder.
Op de 24 Hours of Zolder na, waarin Kris en Xavier opnieuw het gezelschap kregen van Bert Longin, waren het steeds Kris en Xavier die het stuur deelden en zodoende ook het best geplaatst naar de finale gingen.
Kris Wauters: “Dit was MExT op zijn best. Ondanks het feit dat het circuit me niet echt kon overtuigen met teveel korte bochten in tweede versnelling, hebben we een schitterend weekend achter de rug. Vanaf de 24 Hours of Zolder zijn we in een stroomversnelling terecht gekomen en nu was de Porsche gewoon perfect. Het onderstuurd karakter is volledig van de baan en we reden snelle en constante chrono’s. Ook het team deed een prima job met perfecte pilotenwissels en bevoorrading. Dit was de beste race van het seizoen voor mij en dat belooft voor de toekomst.”
Team owner Lieven Goegebuer: “Ik ben zeer tevreden met het geboekte resultaat over het ganse seizoen. We hebben vooruitgang geboekt en moesten met de nieuwe Porsche 991 Cup opboksen tegen een team die reeds een seizoen ervaring had met dezelfde wagen. De vice-titel was het hoogst haalbare en we hebben een schitterend seizoen achter de rug met twee zeges en twee tweede plaatsen. We hebben het gat met het zeer professionele Belgium Racing kunnen verkleinen en we hopen dat we volgend seizoen nog verder kunnen groeien. Misschien moeten we in de toekomst naast de wagen ook iets meer aandacht schenken aan de strategische kant van de zaak. In Frankrijk hadden wij bvb net als Belgium Racing ook een bandenwissel kunnen uitsparen en op één setje de wedstrijd afwerken. De finesse zit soms in een klein hoekje”.
“De vraag is nu wel waar we aan de bak kunnen met de Porsche 991 Cup nu de BRCC ermee ophoudt en Kronos de TCR kaart trekt. Ik hoop de Belcar Trophy een waardig alternatief kan bieden terwijl we met deze wagen ook steeds terecht in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Maar dat zijn zorgen voor later,” besluit een enthousiaste en tevreden Lieven Goegebuer.
Foto’s: pb mext racing – jacques letihon