Ondanks een perfecte voorbereiding heeft het team van VGL Racing de ambitie, om minstens een podiumplaats in hun klasse te behalen niet kunnen waarmaken. Ook al lag de oorzaak hiervan niet in hun handen.
Na drie schitterende kwalificatiesessies, waar ze een knappe tweede plaats in hun klasse wisten te pakken, kon de wagen al na 2 uur wedstrijd doorstoten tot de Top-15 algemeen en eerste in hun klasse. Al snel liep het fout tijdens de eerste pitstops. Team Manager Patrick Lefevre licht toe: “Na een intern onderzoek van onze eigen tanktijden en die van de concurrentie bleek dat de pomp waar wij moesten tanken niet conform was en te traag pompte. Hierdoor gingen 12 kostbare minuten verloren. Een blamage voor de organisatie van het Belcar kampioenschap die blijkbaar geen broodnodig onderhoud aan de pompen hadden uitgevoerd. Pomp 3 werd dan ook voor het verdere verloop van de wedstrijd buiten dienst gesteld.”
De knappe inhaalrace die hierop volgde tijdens het nachtelijke gedeelte bracht weinig soelaas toen het team rond 03h00 constateerde dat een steen de oliekoeler beschadigd had en een vervanging zich opdrong. De 23 minuten die zij hierdoor verloren werd grotendeels goedgemaakt tot het zondagmorgen 11 uur volledig misliep. Een afgebroken wielbout, ten gevolge van een aanrijding, zorgde voor een vertraging van 30 minuten waardoor alle hoop op een podiumplaats tot nul herleid werd. Na overleg werd dan ook beslist om de strijd te staken, de schade te repareren en 30min voor het einde opnieuw buiten te rijden om de race te finishen.
Patrick Lefevre: “Dat we in ons 3e seizoen zonder podium terugkeren uit de 24u, komt natuurlijk hard aan, maar maakt ons des te ambitieuzer voor volgend jaar. Het zat in een aantal details en vooral in een hardnekkig steentje. De wagen is erg betrouwbaar en zit nog niet aan haar ware potentieel, dus we zijn hoopvol gestemd in onze verdere ambities.”
Ook bij de piloten was de verslagenheid groot. Ronald Thienpont: “Gemengde gevoelens: een superauto met steun van een geweldig team, de mechaniekers en toffe collega piloten die ondanks het harde werk geen resultaat hebben opgebracht. We zijn meer dan gretig voor revanche in de laatste race… Zowiezo hebben we veel geleerd en hopelijk Circuit Zolder en de Belcar organisatie ook!”
Luc Branckaerts: “Ik was met zeer hoge verwachtingen gestart aan het hele 24u gebeuren. De wagen heeft alle potentieel om dit tot een goed einde te brengen.
De start was in de lijn van verwachtingen en natuurlijk ben ik redelijk zwaar ontgoocheld. Maar dat zal motorsport zijn zeker!”
Ook mede-eigenaar en piloot Bert van Gansen kon de ontgoocheling moeilijk verbergen maar was vooral vol lof voor het VGL Racing team: “ Ik heb nog geen seconde spijt van onze deelname. Alles was tot in de puntjes in orde. Het ganse team stond op punt en draaide als een geoliede machine. Britney was nog nooit in zo een prachtstaat. Maar toch kwam het verhoopte resultaat er niet. Volgend jaar staan we er weer! Sneller, sterker en nog beter en nu nog alles geven voor de volgende wedstrijd”.
“Voor mij was het de eerste keer dat ik meedeed aan de 24u van Zolder,” vertelt Maxime Sels, “al had ik al eerder tijdens enkele sprintraces op Zandvoort in de wagen gereden. Zo’n 24u is een leerrijke ervaring, niet alleen voor mezelf, maar ook voor het team en de andere piloten. Alles was erg goed georganiseerd en we kwamen professioneel voor de dag. Ondanks het tegenvallend resultaat bleef de sfeer opperbest en is het wat mij betreft voor herhaling vatbaar in 2017.”
“Het belang van de Belcar 3 klasse binnen het Belcar Endurance Championship mag niet onderschat worden. Het is een zeer competitief veld door de talrijke BMW’s M235i waar o.a. de Domec Radical, de KTM Oxbow en onze Saker de klasse wat extra panache / kleur geven. Dat ik in mijn derde deelname aan de 24u op rij dit jaar niet op het podium sta, is uiteraard jammer, “meldt Frédéric Sels, “maar de auto blijkt zeer betrouwbaar (tot een steentje de oliekoeler doorboorde, nvdr.). Het team blijft niet stil zitten en werkt ondertussen nog aan enkele updates met het oog op de 24u van 2017. Dat we er opnieuw bij zullen zijn, spreekt voor zich.”
De volgende wedstrijd op het programma is meteen ook de afsluiter van het Belcar seizoen tijdens het weekend van 8-9 oktober in Zolder. De ambities zijn groot en hopelijk kunnen ze net zoals race 2 en 3 opnieuw een knappe podiumplaats pakken.
Bron: pb vgl racing
Foto’s: J. van Kessel, J. Stassen & A. Voorberg
- J. van Kessel
- J. van Kessel
- J. van Kessel
- J. van Kessel
- J. Stassen
- J. Stassen
- J. Stassen
- A. Voorberg
- A. Voorberg
- A. Voorberg