Nipt tweede in de kwalificatiesessie voor de derde meeting voor het Belcar Endurance Championship. Ook tweede bij het overschrijden van de finishlijn met de #11 Wolf GB08, dus: opdracht volbracht. Achter de ongenaakbare bolide van Deldiche Racing was dat inderdaad het hoogst haalbare voor Stienes Longin, Thomas Piessens en Sven Van Laere. Ze kunnen wel terugblikken op enkele mooie racemomenten en mogen met de oerdegelijke betrouwbaarheid van de Wolf GB08 rekenen op een topresultaat in de volgende wedstrijd: de topper van het seizoen, de 24 Hours of Zolder…
“Een 2de plaatst in de kwalificatie op een opdrogende baan: we waren best tevreden met deze start positie”, vertelt ons Stienes Longin. “Bij de start van de race kwam de Ferrari van Thiers langs buiten om voorbij gereden (knap gedaan trouwens). Hierdoor moest ik goed in de ankers en verloor ik nog een extra positie aan mijn pa. Na enkele ronden kon ik de Ferrari terug passeren. In de 3de positie begon dan de strijd met mijn vader. De kamp duurde amper enkele ronden, want toen kreeg zijn wagen te maken met technische problemen en ging ik er makkelijk voorbij. De leiderspositie kregen we eerlijk gezegd in de schoot geworpen, toen Tim Joosen na een inbreuk tegen de normtijd een extra keertje door de pitlane moest. En toen was het aan Sven en Thomas…”
“Na een zeer mooie eerste stint van Stienes mocht ik het stuur overnemen in leidende positie met een kleine marge op de Deldiche Norma”, verklaart Sven Van Laere. “De opdracht die ik meekreeg van het team was simpel: vooral geen fouten maken in het drukke verkeer en toch proberen de goede tijden die ik tijdens de vrije training op de tabellen zette zoveel mogelijk te benaderen. Een opdracht die we achteraf als geslaagd mogen omschrijven, enkel in de snelle en meer ervaren bemanning van de Deldiche Norma moest ik eerlijkheidshalve mijn meerdere erkennen om het stuur na mijn stint in tweede positie aan Thomas over te geven.”
Thomas Piessens reed de laatste stint en dat is vaak – op niveau van de banden – niet echt een geschenk. “Dat ondervond ik deksels goed, want de pick-up op de banden was quasi op elk moment waar te nemen. De grip werd ronduit slecht, overstuur bij het insturen, onderstuur bij het uitsturen… Spelen met de rembalans om toch maar op de baan te blijven… ”, aldus Piessens. “Ik kreeg de auto als derde rijder, op een tweede plaats algemeen. De goede klassering kon ik behouden, maar aanvallen voor de winst was uitgesloten wegens de pick-up op de banden en de gevolgen daarvan. We dienen ons tevreden te stellen met deze tweede plaats, een knap resultaat trouwens! Me dunkt dat alle drie de rijders als ook het team van Bas Koeten Racing daarmee tevreden kunnen zijn. Het feit dat geen van de rijders zich liet verschalken tot het maken van een fout is alvast een positief punt waarmee we de toekomst tegemoet gaan. Opdracht volbracht en nu op naar 24 uren sportieve Zolderse spanning en strijd!”
Bron: pb stienes longin, thomas piessens en sven van laere
Foto’s: pb stienes longin, thomas piessens en sven van laere