Niels Lagrange heeft zijn rentrée op circuit niet gemist. De 24-jarige piloot uit Lommel heeft tijdens zijn afwezigheid niets van zijn snelheid ingeboet en parkeerde samen met John Rasse tijdens hun maidentrip de BMW M235i Cup meteen op de tweede plaats in de Klasse.
Niels Lagrange, die in 2010 nog een van de vaste waarden was in het Belcar Endurance Championship en de Lamborghini LP560 GT3 van Reiter Engineering driemaal op rij op de pole parkeerde, is back.
Samen met John Rasse bemant de Limburger een van de twee wagens binnen het team van VR Racing by Qvick Motors. Het seizoen werd afgelopen weekend op gang geschoten in het kader van de Trophée des Fagnes op de mooiste omloop van de wereld van Spa-Francorchamps. Dat de BMW M235i Racing Cup ook dit jaar zeer competitief is was reeds te merken tijdens de kwalificatie toen niet minder dan zes identieke wagens afklokten binnen 9/10 van een seconde. De race werd opgesplitst in een endurance over 90 minuten op zaterdag en een sprint over 40 minuten op zondag. De twee verplichte pitstops waren vrij te nemen.
John Rasse nam de start en de eerste pitstop werd ingelast toen de safety car na 20 minuten wedstrijd moest uitrukken. Niels pakte over en deed na een dik half uur de tweede verplichte pitstop terwijl John de rest van de race afwerkte. Het duo werd zesde in de Klasse na de eerste race, maar dit gaf een vertekend beeld omdat ze samen met Guillaume Dumarey en teammaten Dirk Van Rompuy en Erik Qvick de enigen waren die reeds de twee verplichte pitstops afwerkten. In theorie stonden ze tweede. Dat werd dan ook meteen duidelijk tijdens de tweede race over 40 minuten die Niels alleen afwerkte en waarin hij na de tweede pitstop van de concurrentie kon opstomen naar de tweede plaats.
“Ik ben super tevreden met dit eerste podium,” aldus Niels Lagrange. “Dumarey, die alleen onderweg was kwam tweemaal kort na elkaar binnen tijdens de safety car en maakte zo het verschil. Maar hij was afgelopen weekend ook de snelste binnen de Cup en heeft verdiend gewonnen. Maar met VR Racing by Qvick Motors beschikken we over een topteam en we gaan trachten om het kleine verschil dicht te rijden. De toon is gezet, we hebben belangrijke punten gescoord en we weten nu dat we de titel en zeges kunnen ambiëren”.
“Ik mis de snelheid van het GT rijden niet. Cup racen is super en het doet me terug denken aan de periode dat ik actief was in de Legend Cars. De details maken het verschil. In Spa hadden we in de trage situaties veel last van een onderstuurd karakter van de BMW. Ik had wel de indruk dat we niet alleen waren met dit probleem. Meer dan waarschijnlijk door de evoluties die de wagens dit seizoen meekregen. Daar moeten we nu werk van maken. Veel tijd rest er echter niet. Komend weekend is er reeds de tweede manche in het kader van de eerste Belcar race op Circuit Zolder. Ik hoop dat we samen met het team van VR Racing by Qick Motors snel een goed compromis vinden, want ik verwacht een zware race over 125 minuten op een omloop die meer vergt van de remmen en de banden”, besluit een enthousiaste en gelukkige Niels Lagrange..
Foto’s: pb: Niels Lagrange