Met een tweede plaats algemeen en een tweede plaats in de Klasse Belcar 1 na de Porsche 991 Cup van het winnende Belgium Racing deed het West-Vlaamse MExT Racing Team de beste zaak binnen het Belcar kampioenschap. Ze komen nu met de Porsche 991 Cup ex aequo naast de Norma proto van Deldiche Racing in de laatste rechte lijn richting de Belgische uithoudingstitel 2016.
Het MExT Racing Team trok in tweede positie algemeen na de Norma proto van Deldiche Racing en als leider in Belcar 1 voor de broers Thiers richting de 24 Hours of Zolder. Na dit schitterend resultaat heeft MExT Racing nu voldoende aan uitrijden tijdens de laatste race om de titel te pakken in Belcar 1. Voor de algemene titel liggen de kaarten iets moeilijker. MExT gaat ex aequo met Deldiche richting Circuit Zolder voor de laatste recht lijn richting titel. De proto van Deldiche won, op de 24 Hours na, alle races en is intrinsiek sneller dan de Porsche 991 Cup. Maar zoals steeds worden de bloemen pas aan de meet uitgedeeld. In Zolder zal Kris Wauters opnieuw van de partij zijn terwijl Koen verplichtingen heeft in Zandvoort binnen de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Maar het broederpaar voldoet ruimschoots aan de verplichte vier deelnames en wordt dus in de eindafrekening gelijk geklasseerd met Xavier Stevens .
De Zolderse klassieker was een stap in het onbekende, want voor het MExT Racing Team betekende dit de eerste race tweemaal rond de klok. Kris Wauters zat in Rio op de Olympische spelen en was dus niet van de partij. Broer Koen wel, maar deze moest in de loop van de nacht vertrekken om beroepsreden. Gezien iedere piloot verplicht minimum 15% of 216 minuten van de rijtijd moest voltooien, moest er zodoende wat geschoven worden. Koen Wauters en Xavier Stevens waren de enige reguliere piloten van dienst terwijl team owner Lieven Goegebuer ook zijn come back maakte na drie jaar van inactiviteit. Dit trio kreeg versterking van Nicolas Vandierendonck, momenteel aan de slag met de SRT Corvette in de SRO GT Sports Club en de immer snelle Jeffrey Van Hooydonk. Een homogeen kwintet dat in staat moest zijn om zijn positie in de Belcar te verdedigen.
Team owner Lieven Goegebuer: “We zijn naar deze etmaalrace gekomen met twee opdrachten. Uitrijden en voor de broers Thiers blijven die tweede staan in de Klasse Belcar 1. We hoopten zodoende ook onze tweede plaats te verdedigen in onze rush naar de titel van vice Belgisch kampioen”.
“Het resultaat overstijgt mijn stoutste dromen. De 24 Hours of Zolder is nooit een wedstrijd geweest die tot mijn verbeelding sprak. Maar gezien deze mee in het Belcar kampioenschap zit voor dubbele punten en de Porsche 991 Cup toch aan zijn uren zat voor een complete revisie, hebben we maar van de nood een deugt gemaakt. Maar wat voor een deugt. Het verliep schitterend op alle vlakken. De piloten kweten zich van een prima job. De crew, aangevuld met een extra ingenieur, bleef alert en deed de puzzel perfect in elkaar vallen en de 991 Cup van Nicola stond achter de box voor wisselstukken”.
“Bovendien werden we tweede algemeen en we komen zodoende naast Deldiche Racing aan de kop van het Belcar klassement algemeen. We konden ook onze voorsprong in de Klasse Belcar 1 op de broers Thiers uitdiepen waardoor de titel zeer dichtbij komt. Ik ben in ieder geval een tevreden mens en dankbaar naar alle medewerkers, want het had nogal wat voeten in de aarde om alles in goede banen te leiden. Verder ben ik ook zeer tevreden over mijn eigen prestatie na drie sabbatjaren. Het is nu uitkijken naar de Belcar finale op Circuit Zolder die wordt verreden in het kader van het American Festival Nascar Finals op 8 & 9 oktober Dan kennen we de nieuwe kampioenen en ik hoop dat die de blauw-witte kleuren van MExT dragen. Ondanks de vooroordelen ligt deze race me wel. Ik hoop er volgend seizoen een vervolg aan te breien”.
Ook Xavier Stevens die naast het rijden zelf ook het team op poten houdt, was zeer tevreden toen de finishvlag viel.
“Koen nam een perfecte start en bleef dik twee uur in de wagen omdat hij op zondag niet meer van de partij was. Hij kon in zijn stint naar de 3de plaats oprukken en de rest van de piloten kon deze positie consolideren. Net halfweg kwamen we even in tweede stelling, maar toen moest de cardan worden vervangen waardoor we 25 minuten verloren. We verhuisden naar de vierde plaats, maar nog steeds voor de broers Thiers en zodoende was onze opdracht nog steeds geslaagd. Door de problemen van de proto’s van Deldiche Racing en het Zwitserse T2 Racing kon MExT tijdens de sloturen nog doorstoten naar de tweede plaats algemeen. Die eer was weggelegd voor Nicolas Vandierendonck die de Porsche veilig over de meet loodste.
Bron: pb mext racing
Foto’s: J. van Kessel