Voor wie afgelopen weekend op het Circuit Zolder te vinden was, heeft de auto vast gezien, maar zeker gehoord. De gele Chevrolet Corvette C3 van Luc Branckaerts. De vers opgebouwde auto nam deel aan de 2 wedstrijden van het NK GT&TC, Luc wist beide wedstrijden op zijn naam te schrijven en na afloop stelden wij de winnaar enkele vragen over het weekend en uiteraard over de dikke Corvette C3.
Corvette C3
We stelden hem de belangrijkste vraag uiteraard als eerste: “Waarom de Corvette C3?”. Luc: “Dat is heel makkelijk, het is de mooiste en brutaalste historische raceauto die er is in mijn ogen. Tevens ben ik aangesloten bij de NPCC en wilde ik iets doen met de C3.”
“Het geluid van de Amerikaanse V8 is een echte publiekstrekker. Dat in combinate met het mooie nostalgische uiterlijk en het vele vermogen is het een perfecte combinatie om mee te racen in de historische wedstrijden.”
“De opbouw van de wagen is afgelopen winter gestart, ik heb een oude C3 gekocht en deze totaal gestript” Verteld Luc Branckaerts enthousiast aan onze verslaggever. “Het doel was om een auto te bouwen met veel power en een goede wegligging (dat laatste was een behoorlijke uitdaging met bladveren en 1450kg gewicht), maar volgens mij is het aardig gelukt.”
“Qua budget hebben we wel even op moeten passen tegen het einde van de opbouw, we hadden het vooraf ingeschat, maar hebben gelukkig niet hoeven bezuinigen op de belangrijke onderdelen, ik ben erg blij met hoe de auto nu is. Het was hard werk om in slechts 5 maanden een auto volledig op te bouwen van straatauto tot raceauto, het was vaak doorwerken tot de late uurtjes.
Vooral als je het resultaat van afgelopen weekend (2x winst in 3 wedstrijden) bekijkt stemt me dat zeer tevreden en verdiend iedereen een pluim die meegewerkt heeft aan de auto.”
Wat bij elke nieuwe auto gebeurt, is ook bij de Corvette C3 gebeurt, er zijn direct dingen die verbeterd kunnen worden, maar dat weet je pas als je de auto op het circuit gaat gebruiken. Luc: “We willen de auto nog ongeveer 2 seconden sneller laten rijden op het circuit, ook al rij ik al onder de 1m50 op het circuit van Zolder. Dit is al een geweldig resultaat gezien de auto, welke al ruim 43 jaar oud is en is uitgerust is met standaard ophanging en bladveren.”
2018
De plannen voor 2018 zijn nog niet rond, maar we gaan zeker weer meedoen in de Historic races van het NK GT&TC. Dit Nederlands kampioenschap GT en Touringcar kampioenschap heeft een mooi programma en is kostentechnisch ook gunstiger tegenover de Bravo Racing Belgium, waar ik overigens ook wel een zal laten zien wat de C3 allemaal kan.”
Belcar3
Naast het rijden in de Corvette C3, rijd Luc ook voor het VGL Racing team in een 340pk sterke Saker RapX, waarmee zij uitkomen in het BelCar3 kampioenschap. “Het combineren is goed te doen, al is het wel aanpoten, afgelopen weekend was ik in totaal 7 keer te zien op het circuit. Normaal heb ik een hartslag van 170 slagen per minuut, dus het is best intensief. Bij de 24 uurs wedstrijden is dit niet anders en ik ben het redelijk gewend inmiddels, ondanks dat ik al 55 jaar ben en, door tijdgebrek, geen fysieke training kan doen tussen de wedstrijden door.” Verteld Luc ons lachend. “De conditie is goed blijkt wel. Vroeger was deze nog beter, ik ben 2 jaar profwielrenner geweest samen met Erik Vanderaerden.”
“De laatste wedstrijd van het seizoen zit erop voor VGL Racing. Uiteraard sta ik open om volgend jaar weer plaats te nemen in Britney, zoals de groene Saker RapX ook wel genoemd wordt. De laatste wedstrijd hebben we gewonnen en daarmee is de snelheid van de auto ruimschoots bewezen. Ondanks de mechanische pech welke we aan het begin van het seizoen hadden, zijn we wel keurig derde geworden in het BelCar3 kampioenschap.” Sluit een tevreden Luc af.
Bron: A. Voorberg
Foto’s: J. Stassen