De Lamborghini Huracán, ingeschreven onder de vlag van Chrisal Leipert Motorsport, heeft zijn eerste 24 Hours of Zolder niet overleefd. De mooiste wagen van het veld ging net na halfweg de race en in derde positie zwaar in de muur door een oliespoor van een voorganger. Pieter Vanneste treft geen enkele schuld en kwam er met de schrik vanaf, maar de wagen werd tot schroot herleid.
De Lamborghini Huracán Super Trofeo van Chrisal Leipert Motorsport maakte een opmerkelijk debuut in de 24 Hours of Zolder nadat het team reeds een geslaagde test deed tijdens de voorgaande wedstrijd van het Belcar Endurance Championship met de vaste bemanning Niels Lagrange en Pieter Vanneste. Voor Chrisal, het Limburgs bedrijf van Corrie Gielen, is de 24 Hours of Zolder een uitgelezen kans om promotie te voeren in eigen streek en dat met een pak genodigden. De rest was aan de bemanning en de professionele crew van Leipert Motorsport dat veel ervaring heeft in races van lange adem.
Met Guillaume Dumarey en Yannick Hoogaars kreeg het reguliere duo er nog eens twee ervaren piloten bij die de 24 Hours of Zolder reeds in winnende positie afsloten met Porsche. Dumarey en Hoogaars raakten snel gewend aan hun nieuwe speeltje en samen met Niels en Pieter vormden ze een snel en homogeen kwartet.
Tijdens de kwalificaties ging het reeds in de goede richting. De Lamborghini benaderde het best de opgelegde normtijd en had lang de pole in handen. De tien snelste wagens mochten dan via de superpole onder elkaar uitvechten wie de snelste was over één rondje Zolder. Een ongelijke strijd want de proto’s zijn de snelste wagens binnen het kampioenschap. Niels Lagrange perste een chrono van 1’31”459 uit de Italiaanse stier, goed voor een knappe vierde tijd na de drie Norma proto’s die ook hun snelste piloten aan boord hadden. Niels klopte wel nog de Zwitserse Ligier proto en was de snelste GT. Hij liet het legertje Porsches achter hem. Tijdens de start kon de Chrisal rijder nog een plaatsje goed maken en dook als derde de eerste bocht in voor de neus van de genodigden. Lagrange moest niet onderdoen voor de proto’s door dicht bij de normtijd aan te leunen. Maar hij stond ook als eerste in de tankzone gezien de Lamborghini iets gulziger is inzake verbruik.
Niels Lagrange: “We reden van in het begin dubbele stints en konden zodoende toch wat tijd uitsparen in de pitlane. Alles verliep vlot en we konden voeling houden binnen de top 5 en waren constant aan de leiding in de gastklasse. We verloren gewoon extra tijd op de proto’s omdat onze Lamborghini gulziger is. Ons team liep gesmeerd en niets leek erop dat het verkeerd zou aflopen. Bij Leipert is er nu werk aan de winkel omdat we binnen enkele weken de volgende race hebben binnen de Lamborghini Super Trofeo.
Pieter Vanneste: “De crash is gebeurd net na halfweg en ik voelde me super in de wagen. Ik reed constante en snelle chrono’s zonder te forceren. Ik zag de Porsche 996 in de kant staan in de remzone van de Bianchi-bocht. Blijkbaar was hij uitgeschoven op een olievlek. De ronde nadien was hij weg, maar nergens was een licht te bespeuren dat er olie op de baan lag. Ik laste een veiligheidsmarge in mijn remzone, maar een seconde later hing ik in de muur. Op de data is duidelijk te zien dat de wagen heeft gereageerd op olie of water. Een drama waar ik niets kan aan doen. We waren goed bezig en als we de rest van de wedstrijd bekijken, dan had een algemeen podium en uiteraard winst in de Klasse erin gezeten. Doodjammer. Ik wil toch de mensen bedanken die deze unieke deelname met de Lamborghini mogelijk maakten en mijn teammaten die me een hart onder riem staken na deze zware crash”.
Bron: pb crisal leipert motorsport
Foto: P. Visser