Met Dieter Kuijl en Luc Branckaerts reeds twee kampioenen gekend
De laatste twee raceweekends van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ worden in het buitenland verreden met races in het Nederlandse Assen en op de Duitse Nürburgring. Afgelopen weekend was Assen aan de beurt in het kader van de Tabac Classic GP. Een knap weekend waarin ook de Belgische Historics hun plaats verdienden met een mooi deelnemersveld van 44 wagens.
De pole algemeen was opnieuw voor de razendsnelle Corvette C4 ZR1 van Luc Branckaerts voor de broers Tim (BMW E36) en Wim Kuijl (Ford Capri RS 3100 Cosworth), Erik Qvick (BMW E36 STW), Ben Thaens (BMW E36 325i), Samuel Verheggen (Mercedes 190 Evo2 AMG), Erik Bruynoghe (Porsche 911 SC), Luc Moortgat (Porsche 964 RS), enz.
Tim Kuijl schoot het snelst uit de startblokken voor Branckaerts, Moortgat, Wim Kuijl, Alders, Bruynoghe, Theunissen en Van Haelst. Iets later moest Branckaerts ook in Wim Kuijl zijn meerdere erkennen. In de derde ronde kwam de safety car de baan op voor een oliespoor. Bij de herstart rukte Branckaerts op naar de leiding, maar de Corvette viel stil met een defect differentieel. Maar net in diezelfde ronde ging ook de BMW 2002 van Floris Fick vrij hard van de baan en de koersdirectie haalde de rode vlag boven. Bij een rode vlag tellen de posities van een ronde eerder. Met andere woorden werd Luc Branckaerts alsnog tot winnaar uitgeroepen voor Tim en Wim Kuijl. Erik Qvick viel net naast het algemeen podium en bleef de meerdere van Bruynoghe die het Porsche-duel won van Luk Moortgat. Leonard Batenburg en Dieter Kuijl reden een zeer knappe inhaalrace vanuit de achterste gelederen en bolden respectievelijk als 7de en 8ste over de eindmeet. De koersdirectie deelde nadien nog straffen uit aan Dieter Kuijl en Patrick Verbelen wegens het negeren van de gele vlag. Hierdoor moest Dieter Kuijl zijn zege in platform 1 inleveren ten voordele van Christian Roessle en diens Ford Escort RS 2000.
De startopstelling van race 2 was de uitslag van de eerste race en zodoende stond Branckaerts opnieuw op de pole voor de BMW van Tim Kuijl, de Capri van Wim Kuijl, de BMW van Erik Qvick, de Porsches van Bruynoghe en Moortgat, de BMW M3 van Leonard Batenburg, de Mazda van Van Haelst enz. De Mercedes van Samuel Verheggen (defect in race 1) en de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Dieter Kuijl vertrokken vanuit een respectievelijke 43ste en 39ste positie.
Tim Kuijl pakte met de BMW E36 opnieuw de koppositie met de Corvette van Branckaerts en de Capri Cosworth van broer Wim in zijn zog. Ben Thaens en Leonard Batenburg lukten beiden in hun BMW een knappe start en nestelden zich in de voorste gelederen. Een safety car in de vierde ronde zou de wedstrijd hertekenen. Na de herstart wist Branckaerts de leiding te pakken en ging ook Wim Kuijl voorbij aan broer Tim. Twee ronden verder kwam Bas Van Elderen in de problemen en stond stil op een gevaarlijke plaats. Meteen opnieuw code rood en voor de tweede maal op rij werd de wedstrijd afgevlagd onder een rode vlag. Zodoende won Branckaerts zijn tweede race op rij en hij pakt de titel in platform 3. Wim Kuijl werd tweede en won opnieuw in platform 2. Hij doet een goede zaak voor het kampioenschap. Idem voor broer Tim die ook de maximale score behaalt in platform 4. Erik Qvick werd vierde algemeen terwijl Leonard Batenburg in zijn BMW M3 de top 5 afsloot voor de Porsche van Erik Bruynoghe en de Ford Capri van Dieter Kuijl. Dieter werd knap 7de algemeen vanuit een 39ste startpositie en werd beloond met de titelverlenging in platform 1. Hij was zelfs de meerdere van Luc Moortgat die een gans weekend sukkelde met de bandentemperatuur en een nukkige weglegging.
De Belgische titels zijn voor Dieter Kuijl en Luc Branckaerts reeds een feit in hun respectievelijke platformen 1 & 3. Na zijn dubbele zege in Assen heeft Wim Kuijl opnieuw een beetje ademruimte inzake de titelstrijd in platform 2, maar Bruynoghe (Porsche) en Van Haelst (Mazda) zijn nog niet uitgeteld. In platform 4 is het mathematisch nog niet zeker voor Tim Kuijl, maar de titel is tastbaar voor de St. Paulrijder.
Bron: pb Belcar Historic Cup
Foto’s: pb Belcar Historic Cup