De BMW Racing Cups hebben de verwachtingen ingelost tijdens de 24 Uur van Zolder, een van de meest beproevende wedstrijden ter wereld. De elf deelnemers aan de BMW M235i Racing Cup leverden net als in 2015 een fantastische collectieve prestatie, met twee deelnemers in de algemene top 10 en maar liefst zeven exemplaren van de BMW M235i in de top 20 van de Limburgse etmaalrace. De zege was voor de wagen van PK Carsport, met kersvers kampioen Guillaume Dumarey, broer Maxime Dumarey, Max van Splunteren en Jean Glorieux. In de BMW Clubsport Trophy maakte de familie Donniacuo – Lorenzo, Luigi en Giovanni – samen met Benoit Philips in de auto van GD Sport geen enkele verkeerde zet tegen acht te duchten tegenstanders.
Voor niet minder dan 28 000 toeschouwers kregen de meer dan tachtig rijders van beide BMW-kampioenschappen vanaf 16.30u op zaterdag de kans om te schitteren. In de competitie voor de M235i draaide de race uit op een duel tussen de #240 PK Carsport (Guillaume en Maxime Dumarey, Max van Splunteren en Jean Glorieux) en de #235 Team Dejonckheere by Red Ant Racing (Bert Redant, Pieter Vanneste, Matthieu De Robiano en François Semoulin). Na zes uur wedstrijd bedroeg het verschil tussen beide titanen amper enkele seconden, maar het team rond nieuwbakken kampioen Guillaume Dumarey had, na benzinepech bij de concurrentie, het laatste woord.
“De strijd was inderdaad intens en op snelheid alleen was het niet eenvoudig geweest om deze race op ons palmares te schrijven”, aldus de West-Vlaamse kampioen in de BMW M235i Racing Cup 2016. “Na zes uur kwamen we als tweede door, maar benzinepech bij de concurrentie gaf ons het voordeel. Nadien heeft het team de juiste strategische beslissingen genomen en perfect werk afgeleverd. De overwinning, én de titel waren een feit.” De #34 VR/Qvick Racing van polesitters Dirk Van Rompuy, Erik Qvick, Vincent Verschueren en Nico Verdonck tikte als derde aan.
Aan de voet van het podium strandde de #242 JJ Motorsport van Manfred Verbeke, Kris Van Kelst, Denis Smets en Gregory Eyckmans, de jonge Limburger die vorig seizoen nog zegevierde in de BMW Clubsport Trophy. “Het plan was om op regelmaat naar voren te komen, want we waren als elfde aan de etmaalrace begonnen”, weet Eyckmans. “Op uitzondering van een lichte aanrijding op zondagochtend hebben we geen enkele misstap begaan. In zekere zin is het jammer dat we net niet op het ereschavot eindigen, al denk ik niet dat het podium er vandaag had ingezeten.” De top 5 werd vervolledigd door de #16 Carrosserie Vannerum van Jean-Luc Behets, Philippe Stéveny, Marc en Johan Vannerum.
De #142 VR/Qvick Racing van titelkandidaten John Rasse en Niels Lagrange, maar ook Koen De Wit en Nicolas Otto, was de enige deelnemer die niet aan het einde van de race stond, na een ongeval tijdens een onverwachte regenbui op zaterdagavond.
GD Sport foutloos, QSR Racing met prachtige inhaalrace
Lorenzo, Luigi en Giovanni Donniacuo kregen ter gelegenheid van deze 24 Uur van Zolder de steun van de jonge Benoit Philips om met de #58 GD Sport voor de zege te strijden in de Clubsport Trophy. Op donderdagavond realiseerde het viertal al de pole positie, en ondanks een sterke start van de #27 Offenga BMW Specialist Racing van Eric Sliphorst, Carlo Izelaar, Mick de Jonge en Berend Gesman, een auto die teruggeslagen zou worden door koppelingsproblemen, was er weinig te doen aan de hoogvorm van de latere winnaars. “Het verhaal van onze wedstrijd is misschien wat eentonig”, lacht Benoit Philips na een welverdiende champagnedouche. “Geen enkele zege is natuurlijk eenvoudig en we hebben hard moeten trappen om dit succes veilig te stellen. Persoonlijk ben ik ook bijzonder tevreden over mijn eigen rondetijden en de progressie die ik dit seizoen heb geboekt.”
Het verhaal van deze 24 Uur van Zolder was zonder twijfel de weergaloze inhaalrace van de #57 QSR Racing van Jimmy De Breuker, Bart Van Haeren, Cédric Wauters en Bernard Claes. “In de beginfase van de race werden we het slachtoffer van een jammerlijke aanrijding, die ons terugsloeg naar de kelder van het klassement”, getuigt Bernard Claes. “Daarom zat er maar één ding op”, neemt teamgenoot Cédric Wauters over. “We hebben alle zeilen bijgezet en op enkele uren van het einde bevonden we ons op koers voor de derde podiumplaats, maar zelfs het zilver behoorde nog tot de mogelijkheden. Het team was bliksemsnel om de remmen te wisselen en net daardoor hielden we twintig seconden over. De zilveren medaille was van ons!” aldus een stralende Gentenaar.
Lichte ontgoocheling dus bij de #50 Convents Racing van Kurt Bultink, Steve Raymakers, Vincent en Davy Convents, ook al was de derde podiumplaats nog altijd hun deel. De top 5 werd vervolledigd door de #7 JJ Motorsport van Jim Briody, Cor Euser, Johan Lambregs, Florian Boehnisch en Kenny Herremans, en de #9 MSTC van Kobe Claes, Ron Sanen en rallyrijder Chris Van Woensel.
De BMW Racing Cups hebben hun zesde van zeven meetings achter de rug en krijgen nu anderhalve maand om de batterijen op te laden voor de seizoensfinale, op 8 en 9 oktober in het kader van de American Masters in Zolder, waar er voor het laatst dit seizoen 125 minuten wordt geracet.
Bron: pb bmw clubsport trophy en bmw 235i racing cup
Foto’s: J. Stassen