De Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ gaat op 13, 14 & 15 september richting Assen voor de eerste van twee buitenlandse uitstappen. Nadien maakt het Belgisch kampioenschap voor historische wagens ook nog de traditionele uitstap naar de Nürburgring voor het slotweekend van het seizoen. Het is voor de eerste maal dat de Belcar Historic Cup richting Nederland gaat. De TABAC Classic GP in Assen staat zeer hoog aangeschreven met een schitterende mix van auto’s en motoren. Een 50-tal wagens staan ingeschreven voor deze eerste buitenlandse verplaatsing.
Met de vierde van vijf raceweekends binnen de Belcar Historic Cup is Assen inzake de titelstrijd een sleutelwedstrijd. Na de twee races op dit befaamde Nederlandse circuit is het tijd om de rekenmachines boven te halen. In Assen worden immers de zevende en achtste race van het seizoen verreden. Het seizoen bestaat uit vijf weekends van telkens twee races. Tien wedstrijden dus waarvan de acht beste resultaten in rekening worden gebracht voor de eindafrekening en een ticket richting de RACB awards in Brussel.
In Platform 1 voor wagens met een FIA technisch paspoort is het opnieuw de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Dieter Kuijl die het hoge woord voert. De St. Paul rijder won vijf van de zes races en werd eenmaal tweede. Indien de regerende kampioen in Assen tweemaal op het hoogste ereschavotje eindigt, dan is de titel reeds binnen nog voor het peloton richting de Nürburgring trekt. Voor de overige ereplaatsen wordt het een strijd tussen de Porsche van Luc Geebelen en de Fords Escort MK1 van Trojan/Roessle en Bas Van Elderen.
In Platform 2 is de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Wim Kuijl de snelste van het veld. Maar door een brilscore tijdens de Zolder Historic GP staat hij pas op de vijfde plaats in de tussenstand. Uiteraard is dit virtueel omdat de rest ook nog twee schrapresultaten moet inbrengen. Maar Wim Kuijl heeft ze reeds achter zijn naam staan, waardoor hij zich geen enkele uitschuiver meer kan permitteren. Hij won reeds vier van de zes races, maar moet de resterende vier wedstrijden in Assen en de Nürburgring opletten, want de concurrentie ligt op vinkenslag. En dan denken we vooral richting de Mazda RX3 wankel van uittredend kampioen Gust Van Haelst, de Porsche 911 van Erik Bruynoghe en de Toyota Celica ST van Dominique Holvoet.
Platform 3 is de speeltuin geworden van de Luc Branckaerts en zijn razendsnelle Corvette C4. Hij won reeds vijf van de zes races terwijl regerend kampioen Luc Moortgat er reeds één pakte en tweede staat voor de verrassende Mercedes 190 evo2 AMG van Samuel Verheggen, de Porsche 964 van Eric Nulens en de BMW E30 van Sidney Dieleman. Ook hier kan Branckaerts mits twee zeges zich reeds verzekeren van de titel. De bijzonder snelle BMW M5 van Evertjan Alders geeft verstek terwijl de Atrex-rijder een alternatief zoekt.
Ondanks zijn tijdsstraf en puntenverlies in Zolder blijft Tim Kuijl met zijn BMW E36 aan de leiding in de tussenstand van Platform 4 voor de BMW E36 STW van Van Rompuy/Qvick en de BMW E36 2.5 van het duo Thaens/Theunissen. De ex-Pirro Audi 80 Quattro STW Competition van François Bouillon was ook nog in de running voor de titel. Maar de McDonald’s-Rijder moet forfait geven door gebrek aan wisselstukken na de motorbreuk in Zolder.
Bron: pb Belcar Historic Cup
Foto’s: pb Belcar Historic Cup