Het klinkt gek vreemd in de oren, elektrisch racen, maar eigenlijk is het heel logisch. Op de openbare weg wordt elektrisch rijden al jaren toegepast in onze dagelijkse auto, maar ook op de circuits wordt het steeds duidelijker zichtbaar. In het begin was het nog voorbestemd voor een Formule 1 auto met het KERS systeem en later met de huidige technieken die men gebruikt in de koningsklasse.
Vervolgens is de Formule E opgezet, een auto, lijkend op een Formule 1 auto, maar dan elektrisch, nog minder geluid en wel een gelijkwaardige snelheid. Door het gebrek aan geluid uit een uitlaat, was de klasse welkom op plekken waar de Formule 1 nagenoeg niet mogelijk zou zijn, midden in de stad. Een probleem bij deze klasse was wel dat men na een half uur racen tijdens de pitstop niet gaat tanken, maar compleet van auto wisselt een dure klasse voor veel teams.
Nog niet echt wedstrijden welke verreden worden met auto’s die we dagelijks tegen kunnen komen, maar daar komt verandering in vanaf komend seizoen. Er is een volledig elektrische GT klasse opgezet, waar men met Tesla’s (model S) gaat strijden om de overwinning. Afgelopen week vond de eerste test plaats waarbij teams en rijders de auto aan de tand konden voelen. Het eerste team heeft zich direct ingeschreven voor het kampioenschap: SVP Racing. Het Zweeds/Spaanse team heeft een meerjarige deal ondertekend en zal deelnemen met 2 auto’s aan het kampioenschap. Tevens hebben zij aangegeven om de support klasse van het Electric GT, de eSports klasse (Sim race klasse) te zullen ondersteunen om nieuw race talent klaar te stomen voor de toekomst.
Een weekend van de Electric GT gaat er globaal als volgt uit zien:
Er is een weekend gevuld met vele support klasses en evenementen gericht op de toekomst en techniek.
De wedstrijddag zal bestaan uit 2 wedstrijden, welke word vooraf gegaan door een kwalificatie van 60 minuten.
Ook is er een kart wedstrijd met elektrische karts en is de eSports Sim race klasse aanwezig voor de actie naast de baan.
Doordat de organisatie nog in afwachting is van goedkeuring van de FIA, kan de volledige kalender nog niet bekend worden gemaakt. Wel zijn er al een aantal mogelijke wedstrijden aangekondigd:
- Portugal (maart)
- Italië (april)
- Duitsland (mei)
- België (juni)
- Nederland (juli)
- Engeland (september)
- Spanje (Oktober)
Bron: A. Voorberg
Foto’s: electric gt