Ook in de motorsport ontkomen we er niet aan , we gaan groen.
Een aantal weken terug kondigde Volkswagen aan zich te willen gaan concentreren op Elektrisch rijden in de Motorsport. AUDI kondigde vorige week aan om dit ook te gaan doen.
Daarmee volgt AUDI onder andere de ITR die eerder al een concept lanceerde om een volledig elektrisch kampioenschap te willen doen waarbij zelfs de menselijke pitcrew vervangen wordt door robots .
Zelf stel ik bij dat laatste grote vragen bij.
Als men in de auto-industrie kijkt bij het maken van een wagen zie je altijd dat robots perfect het werk doen .
De ervaring leert anders: robots zijn niet perfect en er treden storingen op die nooit snel op te lossen zijn
Stel je het volgende voor : je ligt als coureur eerste in een DTM wedstrijd , je komt binnen voor de pitstop om je banden te wisselen wat dan door robots gedaan wordt . Nu treedt bij één robot een storing op, en geloof me dat gaat een keer gebeuren, weg eerste plaats .
Maar goed terug naar het elektrisch en de motorsport.
Het besluit van AUDI en Volkswagen en ook Hyundai heeft grote gevolgen voor de fabrieksteams in de verschillende klassen zoals het WTCR en het WRC.
Nog dit jaar trekt Audi zich terug uit dat kampioenschap en krijgen alleen nog de klantenteams een verbrandingsmotor. Aangezien de twee bovenstaande merken behoren tot de V.A.G Groep kan men verwachten dat Bentley, behorende tot dezelfde Groep, eerdaags ook stopt met verbrandingsmotoren en overgaat naar milieu vriendelijke aandrijvingen.
Ook de nationale fabrieksteams krijgen geen verbrandingsmotoren meer, denk aan het ADAC TCR, ADAC GT Masters waar Volkswagen en Audi sterk vertegenwoordigt zijn, en aangezien de huidige reglementen hier nog niet op ingespeeld zijn zullen zij die series verlaten.
Aan zich hoeft dat niet erg te zijn, het kan er zelfs voor zorgen dat als je alleen maar een kampioenschap hebt met klantenteams het spannender wordt.
Maar ik vrees dat zij een stille dood zullen sterven omdat na verloop van tijd gewoonweg er geen platform meer voor is.
Er zullen dus nieuwe series ontstaan. De SRO (Stéphane Ratel) verantwoordelijk voor de GT series heeft voor 2021 al een nieuw kampioenschap aangekondigd genaamd GTX wereld Toer waarbij Plug-in-Hybrids en Hydrogen-powered wagens zijn toegestaan.
Ook in het WRC gaat het één en ander gebeuren
Hyundai is al bezig een WRC wagen te ontwikkelen die Elektrisch dan wel Hybride aangedreven wordt.
Het landschap van de Motorsport zoals dat we kennen zal verdwijnen. Weg de vibraties, het geluid en de typische geur van brandstof.
Dit is heel en heel jammer, maar het moet wel, wil men de motorsport in de toekomst behouden.
Bron: Johann van de Kerkhof
Foto: (copyright Volkswagen/V.A.G)