De eerste dag van het nieuwe seizoen zit er reeds op, de dag stond bol van de vele mensen welke aan het sleutelen waren. Ook bestond de dag uit een droge koele ochtend en regen tijdens de lunch. Tegen het einde van de dag begon de baan weer op te drogen en kwam er weer flink veel rook van de banden.
Met ruim 70 deelnemers ging de dag van start, de deelnemers komen uit allerlei landen, veel uit Duitsland en Nederland, maar zelfs mensen uit Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken komen hun kunsten vertonen op de snelle baan. Het blijkt ook wel dat mensen die nog niet op de Nürburgring gereden hadden, moeite hadden met de snelle bochten. De wisselende weersomstandigheden hielpen hier uiteraard niet bij en het was goed duidelijk dat bij droge omstandigheden de deelnemers beter hun lijn en hoek konden houden.
Tijdens de lunchpauze waren veel deelnemers bezig met het sleutelen aan hun auto en zo bleek dat een aantal mensen last hadden van weigerende versnellingsbakken. Bij Axel Mack, van het GT Radial drift team, weigerde de nieuwe versnellingsbak om aan de motor vast gemaakt te worden, het complete team was bezig om het op te lossen. Tot het einde van de middag hebben wij Axel nog niet terug op de baan gezien.
De BMW van Rory Kosak had een vergelijkbaar probleem, ook zijn versnellingsbak was kapot en moest vervangen worden. Het team van Sense of Speed drift team was uiteraard ook druk met de reparatie. De auto van Felix Berger werkte ook nog niet helemaal mee. De afstelling was nog niet zoals hij moest zijn en daardoor is Felix nog niet veel op de baan geweest.
Het team van THG Driftschmiede had het ook behoorlijk druk met sleutelen en afstellen. “De auto van Marcel Descy heeft last van een haperende startmotor, maar dat hoeft nog geen probleem te zijn, een zetje met een paar personen en de auto doet het. De auto van Pieter van Hoorick heeft een groter probleem, bij hem zijn het vliegwiel en de startkrans welke voor problemen zorgen.” aldus teamleider en monteur Thomas ‘Highlander’ Grosse. “Bij mijn eigen auto is ook veel veranderd afgelopen winter, ik heb het onderstel veranderd en ben nu druk bezig met afstellen. Ik heb zoveel grip nu, ik moet de auto constant vertellen dat ik niet rechtuit, maar juist dwars wil gaan. Om te zorgen dat ik veel en precies kan afstellen, hebben we de dempers en de vering van een Formule 2 Stockcar eronder gezet, deze kun je zo precies afstellen en werkt heel fijn. Morgen gaan we weer lekker knallen met ‘Rocketfunny’.”
Morgen staat dag 2 van de eerste ronde op het programma. De dag zal bestaan uit een vrije training tussen 8u30 en 13u00 kunnen de rijders hun auto’s in 3 groepen afstellen voor de kwalificaties in de middag. Deze zullen starten om 14u00 en kunnen duren tot 18u00 in de avond.
De kwalificaties zijn live te volgen via een live stream van de Nürburgring Drift Cup.
Bron: A. Voorberg
Foto’s: A. Voorberg