Vanaf komende vrijdag begint alweer de vierde en laatste ronde van de Nürburgring Drift Cup (NDC) 2017. Tijdens deze finale zullen maar liefst 90 deelnemers, verdeeld in drie groepen, aan de start verschijnen. Veel deelnemers ervan komen uit Duitsland, België en Nederland, vooral het laatste land wordt vertegenwoordigd door veel deelnemers, één daarvan is Wout Young. Hij zal ten strijde trekken met een nieuwe auto, uiteraard een BMW, welke hij vandaag op het Circuit Zandvoort een shake down heeft kunnen geven.
“De auto is compleet nieuwgebouwd vanaf een kale carrosserie, geen enkel draadstiftje of overbodig steuntje is overgelaten. Begin 2016 is het chassis gebouwd, destijds beoogd als reserveauto voor een cliënt met Europese ambities. Het was samen met de E36 die gelijktijdig gedaan is de eerste ‘afgezaagde’ auto in Nederland, waarbij alles voor en achter het subframe afgeslepen en vervangen door een buizenframe is. Vanaf begin 2016 tot februari dit jaar is de auto in ontwikkeling geweest. Eerst is de auto gebouwd in “staal” en vervolgens is alles gespoten en weer in elkaar gezet.”
“Enkele onderdelen welke nog herkenbaar zijn van de originele auto, zijn de subframes, de koplampen en achter, de voorruit en de deurklinken, verder is alles anders. Veel onderdelen hebben we zelf ontwikkeld bij Einzel of komen bij onze sponsoren vandaan. Wij werken veel met Wisefab en de E46 Superlight kit heeft een afwijkende geometrie van alle ‘replica’ lock kits, die toestaat om met zeer weinig caster en camber toch autocentrering te realiseren.”
“We hebben voor een Chevrolet motor gekozen, in mijn ogen de beste motor omdat het zwaartepunt het laagst is en de auto sleutelvriendelijk blijft. Het demonteren van de bak en motor kost ons slechts 20 minuten. De uitlaatspruitstukken kunnen vanuit de motorruimte gedemonteerd worden. Uiteraard heeft BMW ook mooie V8 motoren, maar deze zijn lastig echt krachtig te maken voor een betaalbaar bedrag.”
Gewicht
Een driftauto weegt vaak minder dan een straatauto, hoeveel gewichtsbesparing hebben jullie weten te realiseren? Wout: “Het gewichtsverschil ten opzichte van origineel zal zo’n 400kg zijn, waarbij uiteraard de rolkooi (42kg) de auto zwaarder maakt. Zaken als de versnellingsbak (22kg) lichter zijn ten opzichte van de originele versie. We hebben al het staal uit de auto geslepen wat overbodig is, maar daar zit geen enorm voordeel.
Het is een veel gemaakte denkfout dat er eenvoudig gewicht bespaard kan worden, maar een standaard plaat metaal van 1.20 bij 2.40 van 0,8mm dik weegt minder dan 15 kilo. Om een redelijk verschil te kunnen maken, moet je al snel 3 m2 uit een auto slijpen, maar zo groot is de auto niet.”
“Dit weekend draait het voornamelijk om het weerzien met andere Europese drifters die naar de Nürburgring Drift Cup komen. We gaan voornamelijk kijken of we een goede auto hebben gebouwd. Zaken als versnellingsbakverhoudingen en gewichtsverdeling kunnen pas echt goed ontwikkeld worden tijdens het rijden op het circuit.”
Inmiddels is het alweer een tijdje geleden dat Wout op de Nürburgring heeft gereden in drift verband. Wout: “Ik zie het niet zozeer als een nadeel, ik ben blij dat zowel het niveau van de rijders als het niveau van de auto’s enorm is gestegen sinds 2003, toen ik voor het eerst gedrift heb. Ik respecteer iedereen die de sport serieus neemt en naar een hoger niveau wil tillen, dus we kijken ernaar uit om er met z’n allen een mooie show voor het publiek van te maken. Het baangedeelte dat NDC gebruikt is mooi technisch dus ik hoop dat ik het ‘droog’ driften nog niet verleerd ben. Maar hoofdzakelijk komen we om meters te maken met de auto, en te laten zien wat we kunnen bouwen.”
Een auto bouwen of juist besturen?
“Zowel rijden als bouwen vind ik leuk, bouwen met de juiste crew is een genot, en mijn jongens vind ik absolute toppers. Mensen vragen weleens ‘kun je dit of dat maken voor mij?’ en ik ben trots dat wij eigenlijk alles kunnen maken wat we willen.
Budget-technisch kom je er zelden uit, maar gelukkig is de driftsport niet ons hoofdzakelijke werk, als we iets moois kunnen maken voor iemand die het snapt en liever in 1x iets goeds heeft dan in vijf jaar tijd het dubbele in stapjes van 10 te betalen, dan doen we dat graag. Anders even goede vrienden.”
“Het mooie van driften is juist dat een fancy auto geen oplossing is voor gebrek aan talent, dus je kunt makkelijk zelf iets maken dat competitief is. Daarbij maakt 90% van de drifters hun auto zelf, tegen hooguit 10-20% in de reguliere autosport. Dat vind ik prachtig en respecteer ik. Er zijn bijna geen autosporten waar de coureurs ook kunnen lassen en uitlijnen, het is cool om te zien dat jongens zelf nadenken over wielophangingsettings, motor/bakcombinaties en dat wereldwijd verschillende oplossingen voor dezelfde problemen worden gevonden. Dat is denk ik iets unieks.”
Plannen 2018
“Sinds maart 2017 hebben we een sponsor gevonden die ons wil dragen in een buitenlandse competitie, dus dat is wat ik voornamelijk wil doen. Daarnaast vind ik demo’s leuk, bijvoorbeeld zoals we voor Gerard Dol / Nankang hebben gedaan het afgelopen jaar. Nederland en Zandvoort blijft prachtig, dus daar blijven we zeker rijden en hopelijk ooit weer naar een mooie professionele competitie op onze bodem toe.”
Bron: A. Voorberg
Foto’s: Instagram/Facebook Wout Young