De driftsport wordt een steeds professionelere aangelegenheid, kijk maar eens naar de DriftMasters Grand Prix welke een maand geleden op de Nürburgring hun ronde hielden. Zij kwamen met een aantal trucks vol met materieel en er werdt een compleet podium opgebouwd welke gebruikt werd tijdens de live TV uitzending. Verder is er de Nürburgring Driftcup welke voor de Belgische- en Nederlandse rijders de dichtstbijzijnde wedstrijd op een droge baan organiseren. In Amerika is er uiteraard de Formula D en in de rest van de wereld is het de ‘King of Nations/Asia/Desert/Europe’ welke vele wedstrijden organiseert van een hoog niveau.
Tijdens de afgelopen World Motor Sport Council, een grote bijeenkomst welke de FIA organiseert voor alle autosportklasses, is bekend gemaakt dat het driften ondersteund gaat worden. Dat houd in dat er mensen van de FIA bij het evenement aanwezig zullen zijn en dat zij zich ook met de regelgeving en dus de veiligheid bemoeien. De eerste wedstrijd zal zijn op 30 september en 1 oktober in Daiba.
In Nederland en België worden op dit moment geen wedstrijden georganiseerd voor de driftsport, hierdoor trekken een aantal rijders naar de King of Europe wedstrijden of het Engelse en Ierse kampioenschap. Alle drie de kampioenschappen staan hoog aangeschreven en de rijders zijn zeer goed en de auto’s zijn van goede kwaliteit. De veiligheid staat echt voorop, ook bij de driftsport, waar een crash zelden leid tot letsel. Een zijwaartse crash of een rol over het dak zijn de meest voorkomende crashes en hier dient bij het bouwen van de rolkooi in de auto goed op gelet worden.
“Sinds dit jaar werken wij van de organisatie van de Nürburgring Drift Cup samen met de DMSB, de Duitse versie van de Belgische RACB en de Nederlandse KNAF, we wisten namelijk dat de kans groot was dat de FIA de klasse zo eerder zou opvallen.” Aldus Andy Jaenen, organisator van
de wedstrijden op de Nürburgring.
“Een voordeel van de verandering in de sport is toch wel dat het professioneler word en dat de rijders en officials verzekerd zijn via de officiële licenties van de autosportbonden/FIA. Uiteraard zijn er ook nadelen, de rijders moeten meer investeren bij het ontwikkelen van hun auto’s, al hebben de meeste mensen daar al serieus over nagedacht.” Vervolgt Andy.
“Nu is het hopen dat het slechte imago dat we hadden wat minder gaat worden en bedrijven en circuits zich bij ons aan willen sluiten. Daarmee kunnen we de driftsport beter op de kaart zetten en steeds meer interesse wekken van potentiële sponsoren.”
“De veranderingen zijn reeds zichtbaar, steeds meer nationale autosportbonden nemen de driftsport op in hun programma. De veiligheid is al een stuk beter dan 10 jaar geleden. Verder zie ik niet dat het morgen ineens anders is, maar het zal gestaag gaan.
Het is gewoon heel positief dat dit besluit nu is gekomen, dit opent zeker deuren.” Sluit Andy af.
Bron: A. Voorberg
Foto’s: A. Voorberg