Niels Langeveld heeft zich in het eerste weekend van de SEAT Leon Eurocup op het Autodromo do Estoril in Portugal direct in de kopgroep laten zien. De regerend Clio Cup Benelux-kampioen kwam de eerste race als derde over de finish en mocht op het podium de bijbehorende trofee in ontvangst nemen. Jammer genoeg kreeg hij naderhand een 10 seconden tijdstraf, waardoor hij een positie moest inleveren. In de tweede race klom Langeveld van een achtste startplek op naar de zesde positie. “Mijn doel was dit eerste weekend ongeschonden door te komen en mijn team te laten zien dat ze in mij een goede keuze hebben gemaakt. Dat heeft allebei positief uitgepakt”, is de Sassenheimer tevreden.
Het Autodromo do Estoril is een 4.182 km lang circuit met 13 bochten, op 24 km van de Portugese hoofdstad Lissabon. “Het is een uitdagende baan”, vertelt Niels Langeveld, “maar heeft veel langzame doordraaibochten en het asfalt is in slechte conditie. Dat is voor de banden een beproeving. Ik heb nog niet veel gereden in de SEAT Leon en wilde dit eerste weekend nog niet teveel risico nemen. Door snel, slim en zonder schade het weekend door te komen wilde ik mijn team Baporo Motorsport een goede indruk van mijzelf geven.”
Langeveld kwalificeerde zich als derde. “Ik reed mijn snelste ronde vier minuten voor het einde van de kwalificatie, de rijders voor mij deden dit op een steeds droger wordende baan pas in de laatste ronden. Met een derde startplek ben ik erg tevreden. We zochten naar de juiste afstelling om de bandenslijtage te minimaliseren, maar dat is met dit oude asfalt niet eenvoudig,” bemerkte Langeveld.
In de openingsronde van de eerste race verloor Langeveld bij de start een positie, maar de twee SEAT’s net voor hem raakten elkaar en gingen van de baan. Langeveld kon langs de spinnende auto’s rijden en pakte zo de tweede plaats over. Ronden lang kwam de coureur met de opvallende ‘kaashelm’ onder zware druk te liggen van de ervaren SEAT-coureur Stian Paulsen. De Noor zocht voortdurend naar een gaatje, maar telkens wist Langeveld hem te blokken. Toch vond Paulsen een mogelijkheid en daardoor viel Langeveld een plek terug. Uiteindelijk reed hij onbedreigd naar de derde podiumplaats. “Lang na de race hoorde ik dat ik een tijdstraf heb gekregen omdat ik onder gele vlag te hard door de bocht ben gegaan en daardoor buiten de tracklimits ben gekomen. Daardoor ben ik nu als vierde geklasseerd en achteraf gezien vind ik deze tijdstraf terecht, hoe jammer het ook is.”
In de tweede race vertrok Langeveld vanaf de achtste startpositie. Plan was om in de beginfase niet teveel te pushen om de banden te sparen. Dat pakte niet goed uit, Langeveld verloor enkele posities. “Ik ben er toen maar goed voor gaan zitten en heb gelukkig toch nog een aantal rijders kunnen passeren. Deze race kwam ik als zesde over de finish”, vertelt Langeveld.
Met een vierde positie in de eerste en een zesde plaats in de tweede race staat Niels Langeveld na het eerste weekend vierde in het algemeen klassement. “Gezien onze doelstellingen, niet teveel risico nemen en een goede afstelling vinden voor de SEAT, zijn we tevreden met de resultaten dit weekend. De samenwerking met mijn team Baporo Motorsport is ook prima. Zij zijn zeer professioneel en we leren elkaar nu goed kennen. Ik heb er veel vertrouwen in dat we dit seizoen samen veel kunnen bereiken”, weet Niels Langeveld.
De volgende races van de SEAT Leon Eurocup staan op de kalender voor 14 en 15 mei op het formule 1-circuit van Silverstone. “Dat circuit ligt mij beter dan Estoril, dus ik hoop daar weer naar het podium te kunnen racen”, is Langeveld strijdvaardig.
Bron: pb niels langeveld
Foto’s: pb niels langeveld