In een razend spannende finale van de Trophée Andros in Super-Besse heeft Belgian Audi Club Team WRT zijn doelstellingen ingelost. Nathanaël Berthon kaapte de titel weg in Elite en het Belgische team won het klassement bij de Teams. Olivier Panis, tweede in deze laatste manche, mocht het eindpodium beklimmen in Elite Pro.
René Verbist straalde op zaterdagavond in Super-Besse, toen hij de beker voor het beste team van het seizoen 2016-2017 in de Trophée Andros in ontvangst mocht nemen. Voor het tweede jaar op rij kwam ‘zijn’ team als winnaar uit de bus, met bovendien een van de twee titels bij de Rijders, dankzij de prestatie van Nathanaël Berthon, kampioen in Elite. “Ik ben echt in de wolken over dit seizoen”, bevestigt de Technisch Directeur van Belgian Audi Club Team WRT. “De hele winter lang waren de prestaties op de afspraak en bleven we bijna altijd gespaard van mechanische problemen. De Trophée Andros is een erg specifieke discipline die moeilijk onder de knie te krijgen is. Het schenkt dus heel veel voldoening om onze titel bij de teams te verlengen, maar ook om kampioen te worden met Nathanaël, die voor zijn eerste seizoen stond in deze categorie. Naast de resultaten stel ik elke winter vast in welke mate dit kampioenschap een bron van motivatie vormt voor onze commandotroepen die dit programma in goede banen leiden. De werkomstandigheden zijn nochtans verre van ideaal door de koude, de sneeuw, de late uren… Maar dat is de reden waarom er zo’n sterke band is tussen onze jongens. Op menselijk vlak is het echt heel verrijkend. Soms lijkt het zelfs meer op een teambuilding. Tot slot zou ik willen onderlijnen hoezeer we geapprecieerd hebben om samen te werken met onze vier rijders van dit seizoen, met een speciale vermelding voor Benoit Tréluyer, die we opnieuw ontdekten na de 24 Uur van Spa 2014. Ondanks zijn ongelofelijke palmares beschikt hij over een buitengewone teamgeest! Een drievoudige winnaar van de 24 Uur van Le Mans die samen met ons de structuur afbreekt in de modder, dat zie je niet vaak. Maar voor hem is dat vanzelfsprekend. Chapeau!”
Nathanaël Berthon kampioen in eigen huis
Voor aanvang van de finale van de Trophée Andros 2016-2017 wist Nathanaël Berthon dat hij de favoriet was in de categorie Elite… maar dat hij zich geen fouten kon permitteren tijdens die ultieme wedstrijddag. Bovendien moest hij omspringen met zestig kilogram ballast, een gevolg van zijn succes in Lans en Vercors! De man uit de Auvergne – die in Super-Besse een thuiswedstrijd afwerkte – was derde na de kwalificatiemanches en zou met een top 3 tijdens de Finale zeker zijn van de titel. Dankzij een zege voor de ogen van zijn familie, vrienden en partners werd die missie perfect volbracht. Met een podiumplaats op het einde van de dag kwam zijn totaal op tien podia (waaronder vier zeges) op dertien races. “Het was een erg stresserende laatste wedstrijd”, geeft hij toe. “Het was essentieel voor ons om naar de titel te rijden, en met vier punten voorsprong zijn we er ook in geslaagd. Ik heb enorm veel bijgeleerd deze winter. Het was mijn debuut in een auto met vierwielaandrijving en vierwielsturing, en ik moet toegeven dat het moeilijker was dan ik me eerst had voorgesteld. Gelukkig kon ik rekenen op een Audi A1 quattro die meteen in topvorm verkeerde en ik heb ook heel veel geleerd van mijn teamgenoten. Olivier heeft veel ervaring in de Andros en we hebben meermaals onze indrukken gedeeld met Benoit, die net als ik de discipline ontdekte. In ieder geval wil ik mijn dank uitdrukken aan Belgian Audi Club Team WRT voor de fantastische sfeer, wat ook een grote rol speelt in het hoofd van een rijder. Dit team heeft een indrukwekkende zegecultuur. Ze spelen nooit een figurantenrol en daar hou ik van. Er wordt wel eens gezegd dat er meer slechte dan goede momenten zijn in de carrière van een rijder, dus wil ik hier uitgebreid van genieten!”
Bérénice Demoustier, eveneens ingeschreven in Elite, sloot de dag in Super-Besse af op de negende plaats. Ze komt zo op de achtste plaats in het kampioenschap terecht. “Het was een prachtig winterseizoen”, reageert ze enthousiast. “Ik voelde me erg goed bij het team en presteerde beter dan vorig jaar. Zonder een technisch probleem tijdens de finale had ik op Alpe d’Huez zelfs mijn eerste overwinning kunnen behalen. Je mag echter niet vergeten dat ik een pure amateurrijder blijf die enkel in de winter rijd, in tegenstelling tot het merendeel van mijn rivalen, die andere programma’s afwerken tijdens het jaar. Het is duidelijk dat het niveau in deze categorie Elite blijft en blijft stijgen!”
Olivier Panis op het podium in Elite Pro
Olivier Panis wist dat het niet meer mogelijk was om de titel uit de brand te slepen in Elite Pro, maar de rijder uit Grenoble wou het seizoen op een positieve nooit eindigen. Hij werd tweede in de kwalificatiemanches en bevestigde zijn snelheid en die van de Audi A1 quattro door de beste chrono neer te zetten in de Super Pole. De ex-Formule 1-rijder reed naar de tweede plaats in de Finale en nam dus de zilveren medaille in ontvangst. In het kampioenschap was de kleinste podiumtrede echter zijn deel. “Het was een fantastische dag, eens te meer”, lacht hij. “We waren erg competitief en deze tweede plaats tijdens de laatste meeting is een leuke manier om het seizoen af te ronden. We hadden graag tot het einde meegestreden voor de titel, maar we weten waar we belangrijke punten zijn kwijtgespeeld. Het verleden is wat het is… Maar ik kan nu al zeggen dat ik de ambitie koester om volgend seizoen terug te komen met Belgian Audi Club Team WRT en ik hoop dat we nu eindelijk die teerbeminde titel kunnen veroveren.”
Met zeven podiums en twee zeges heeft Olivier duidelijk bijgedragen aan de titel van het team, net als Benoit Tréluyer trouwens. Bij zijn ontdekkingstocht in de Trophée Andros was de Wereldkampioen Uithouding 2012 goed voor twee tweede plaatsen in de hoofdcategorie en werd hij zesde in het kampioenschap. In Super-Besse mikte de rijder uit Alençon opnieuw op het podium, maar zijn gebrek aan kennis van het circuit en een klein foutje tijdens zijn tweede kwalificatiemanche leverden hem pas de achtste plaats op. “Deze enorme uitdaging hield in dat ik veel zou moeten bijleren en het zou moeten opnemen tegen echte specialisten met veel meer ervaring dan ik”, legt hij uit. “Maar ik heb me verschrikkelijk geamuseerd aan het stuur. De auto laten glijden en tegelijkertijd elke tiende van een seconde opzoeken, dat is pas racen! Ik kruis nu de vingers dat ik volgende winter mag oogsten wat ik tijdens dit eerste seizoen gezaaid heb.”
Bron: pb belgian audi club
Foto’s: pb belgian audi club