De aanvang van de C1 Racing Cup 2024 zag heel wat mooie verhalen dit weekend op het circuit van Zolder. Niet alleen was de zon meer dan ooit van de partij, maar ook het scenario van deze Terlaemen Cups overtrof alle verwachtingen, met een wedstrijd van zeven uur die beslist werd… in de sprint!
Met goed 35 C1 Racing Cup op deze eerste startgrid van het jaar, beloofde het een adembenemend spektakel te worden in Limburg. En zo gebeurde het ook! Van bij het doven van de startlichten ging de #241 VLM, bestuurd door Martin Leburton, aan de leiding. Dat was een klein mirakel als men weet dat nog maar net de dag daarvoor, tijdens de kwalificaties, de zilverkleurige bolide die wordt ingezet door Kimy Racing en ook gedeeld wordt door Lionel Corbisier, Lionel Mennig en ‘rookie’ Vincent Speeckaert, het slachtoffer werd van een felle brand ! Leburton, die op dat moment aan het stuur zat, kon gelukkig tijdig uit het voertuig geraken, maar de vlammen hadden dan al de achterkant van de C1 vernield! Het team van Kimy Racing liet het daar niet bij en beslisten om de wagen te repareren voor de volgende dag. En het was dus een #241 die er ‘als nieuw ‘ uitzag, die zich naar de leiding hees aan de Eerste Linkse ! Een magisch moment…
Het werd een demonstratie die helaas niet lang zou duren, want enkele minuten later zette de #241 zich aan de kant bij het uitkomen van de Bianchi. Motor kapot! Er volgde een nieuwe krachttoer van het team, dat besliste om het motorblok te vervangen om zo aan de rijders toe te laten om verder rondjes af te malen. En ook al was het einde van de race wat chaotisch, met een tegenwerkende mechaniek op een half uur voor het einde, toch slaagde Vincent Speeckaert erin om over de finishlijn te rijden ! Hij zal zijn eerste wedstrijd op circuit zeker niet zo gauw vergeten!
Na het wegvallen van de #241, was het een Kenny Herremans in uitstekende vorm die de #282 BRV-Racing naar de leiding stuurde, achterna gezeten door Thomas Vanloocke op de #219 KMD 219. Naarmate de rijderswissels elkaar opvolgden, zakte de #282, die ook werd bestuurd door Bruno VER en Frédéric George, verder weg in het klassement terwijl de #219, met een Jérémy Princen die we niet meer aan het werk zagen sedert meerdere seizoenen, de rondes afmaalde aan de kop van de race. Dat bleef zo tot op een uur voor de finish, het moment waarop een wielbout afbrak, wat de rood-witte bolide tot stilstand bracht in de uitloopzone van de Bolderberg ! De tijd die het nam om stapvoets naar de pitlane te rijden en de reparaties uit te voeren, was voldoende om de #219 uit de kop van het peloton te doen verdwijnen.
Dat liet nog slechts een duo aan de leiding voor de laatste rondes van de race. Verrassend genoeg waren dat de #204 Kimy Brothers van Arnaud en Damien Lavigne, die we zeker niet aan het feest hadden verwacht, met achter zich de regerende kampioenen, de #228 Gaban Motorsport met Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens, die zich in het voetlicht reden, en dat zeker niet alleen omwille van hun nieuwe kleurenschema. In het zicht van de finish zag Damien Lavigne nog Andy Gaban tot in zijn kielzog naderen… maar de zoon van Pascal Gaban zou nergens nog het gat vinden, vooral dan omdat zijn tegenstandeer niet de minste fout beging!
Het was dus in de sprint, met 2,5 seconden overschot, dat de #228 van Damien en Arnaud Lavigne de Terlaemen Cups op hun prille palmares mochten schrijven! ‘Persoonlijk maakte ik mijn debuut in een wedstrijd van de 24H2CV/C1 in 2022, en samen met mijn broer werkte ik het hele seizoen 2023 af’, vertelde Arnaud Lavigne voordat hij op de hoogste trede van het podium klimt. ‘Vorig jaar werden we dikwijls geplaagd door pech, maar het ritme lag wel goed. We haalden een 5de plaats tijdens de 24 Uren van Magny-Cours, en op Zolder speelden we opnieuw mee voor een top 5 plaats. Uiteindelijk verliep alles zeer goed! Zelfs al konden we om ongebruikelijke redenen niet deelnemen aan de vrije trainingen, toch lachte het geluk ons toe tijdens de race. Perfect dus!’
Op een ronde van de #204 Kimy Brothers en de #228 Gaban Motorsport, vinden we de #223 Kimy Racing die het podium vervolledigde met Régis en Arnaud Matot, die werden bijgestaan door Gaël Frère en Julien Lefevre-Bauthière. De strijd voor die derde plaats was trouwens even intens want op luttele seconden van de #223 klokten we de #257 Mecaperformance af van Christophe Cagnina en Romain Demeyer, en de #264 TC Racing by Kimy RT van Thierry Le Leu en Christophe Devis. En ook tussen de #261 PCH Automotive van Pierre-Cédric Henry en Mika Lottefier, en de #282 BRV-Racing van Kenny Herremans, Bruno VER en Frédéric George, respectievelijk zesde en zevende, lagen er op de finishlijn slechts… zes tienden van een seconde !
De eerste top 10 van het seizoen werd volgemaakt door de #293 XJD Racing van Jentsen en Darragh Adriaenssens, vergezeld van Xilian Bonne, de #258 Canal Performance van Manu Canal-Robles, François Jeukenne, Steve Gathy en Maverick Dessy, en de #230 GGS Racing Team van Geoffrey Godinas en Stéphane Spiertz. Zoals men kan zien waren er talrijke verrassingen, zoals van gewoonte binnen de C1 Racing Cup…
Vermelden we nog de zege in de C1 Europa van de #358 AB Cars van Behhan Danhier, Alexis Danhier en Mario Mastroianni.
Het is op het circuit van Nevers Magny-Cours, in het hartje van Frankrijk, dat van 18 tot 20 mei de C1 Racing Cup 2024 zijn vervolg kent, met een eerste etmaalrace van het seizoen. En er zal al een beetje van een revanche in de lucht hangen…
Bron: pb c1racingcup
Foto’s: pb c1racingcup – letihon.be